Beatles-apokrif: kötet a gombafejűek szólóéveiről

Zene

(MTI) ? Közös ötlet volt a Scolar Kiadóval, hogy elkészítsük ezt a kötetet. A dolog előzményének tekinthető, hogy a kiadó tavaly tavasszal megjelentette Ungvári Tamás újraírt Beatles-bibliáját, és a könyvnek én voltam a szakmai lektora. Valamiféle folytatást akartunk a Beatles-témában, csak később jutott eszünkbe, hogy Ringo Starr csatlakozásával idén 50 éve alakult ki a zenekar végső felállása, és 2012-ben 70 éves Paul McCartney ? idézte fel Benedek Szabolcs.
    

Mint mondta, a téma azért lett az együttes feloszlása utáni több mint négy évtized, mert egyrészt a Beatlesről szinte lehetetlen újat írni, másrészt a szólóévekről még nem jelent meg magyarul összefoglaló munka. A magát hivatásos Beatles-rajongónak tartó József Attila-díjas író, Benedek Szabolcs néhány saját korábbi könyvére is támaszkodhatott, hiszen 2000-ben (Bárány Andreával közösen) Paul McCartney-ról, egy évvel később George Harrisonról írt könyvet, 2002-ben pedig egy novelláskötete jelent meg John Lennonról.
    
"A Beatles-apokrif címet azért választottam, mert a szólóévek nem részei a Beatles-legendának, holott hozzátartoznak, és nincs is bennük semmi rejtegetnivaló. A könyvem arról szól, mi történt az elmúlt négy évtizedben Lennonnal, McCartney-val, Harrisonnal és Starr-ral a zenében és a magánéletben" ? fejtette ki a szerző.
    
A könyv fülszövegét Vámos Miklós írta, aki szintén Beatles-rajongó; a 2008-ban Hasítás címmel megjelent rockantológiában ő volt az, aki novellája témájába beleszőtte a Beatles zenéjének hatását. "Én kértem fel a fülszöveg megírására, és ő szívesen vállalta. Hogy egy ide kapcsolódó, másik irodalmi vonatkozású érdekességet is megemlítsek, Esterházy Péter 1966-ban Beatles-koncerten volt Essenben Németországban élő rokonai segítségével" ? jegyezte meg Benedek Szabolcs.
    
A Beatles-apokrif korrekt, pontos, ugyanakkor olvasmányos munka, élvezetes stílusban mutatja be a gombafejűek Beatles utáni évtizedeit, felidézve a mérföldköveket, köztük természetesen Lennon "elveszett hétvégéjét", McCartney Wings-es időszakát vagy Harrison Bangla Desh-koncertjét. "Egyfajta összkép bemutatására törekedtem, amire az angol nyelvű Beatles-irodalomban szintén kevés példa van, még Barry Miles híres McCartney-könyve is csak a szólóévek indulásával foglalkozik. Ismerek olyan fiatal McCartney-rajongókat, akik szinte mellékes ügynek tekintik, hogy annak idején a Beatles-ben játszott, és csak a szólóelőadót látják benne. Miközben persze sem nekem, sem másoknak nem kérdéses, hogy a négy tag szólóéveinek lemezei nem mérhetőek a Beatles legjobb albumaihoz. Felvillanások voltak, vannak, meg számos kifejezetten rossz lemez" ? fogalmazott Benedek Szabolcs.
    
Mint hozzátette, a Beatles egyik titka abban a kontrollban rejlett, amelyet egymással szemben gyakoroltak, ezzel ugyanis kiirtották, ami nem ütötte meg a kellő szintet. Ez a szólóévek alatt hiányzott, senki nem mondta meg nekik, hogy mit nem lenne szabad tenniük. "Mindegyiküket másért szeretem. McCartney-ban azt a mérhetetlen profizmust csodálom, ami néha már túlzásba csap át, Lennonban leginkább forradalmi lelkülete volt a legértékesebb, Harrisonban az elmélyültebb látásmódja. Ringo Starrban meg még mindig meglep, mennyire jó hangja van, és az évtizedek alatt még inkább az lett" ? jegyezte meg a szerző.
    
Elmondta azt is, hogy a Beatles-legenda az évek során lassacskán Paul McCartney kezébe folyt át. Régen Lennon állt a középpontban, ma már McCartney, aki dacolva a korával és a hangját érő kritikákkal, rendületlenül és persze óriási sikerrel turnézik, és koncertjein túlnyomórészt Beatles-klasszikusokat ad elő. Benedek Szabolcs hangsúlyozta, hogy McCartney mindig is érzett frusztrációt Lennonnal szemben, napjainkra viszont gyakorlatilag ő képviseli egy személyben a legendás zenekart.
    
A 216 oldalas Beatles-apokrif izgalmas képmelléklete nagy részét az MTI bocsátotta rendelkezésre, a borító Gyémánt László Beatles-festményének felhasználásával készült. 
    
Benedek Szabolcs szombaton 16 órakor a Vörösmarty téren dedikálja könyvét.