(MTI) - "A magyar beat jellegzetes figurája volt, egyedi gitárjátékkal, stílussal. Nagy hatással volt rá az amerikai rhythm and blues, Hendrix, Johnny és Edgar Winter, Albert Lee és mások" - fogalmazott Somló Tamás, az LGT basszusgitáros-énekes-szaxofonosa.
Barta Tamás 1971-ben Presser Gáborral, Frenreisz Károllyal és Laux Józseffel együtt alapította a Locomotiv GT-t, amely a magyar rockzene meghatározó csapata lett. 1974-ben nem tért haza az LGT amerikai turnéjáról; egy darabig még zenélt, aztán különböző üzletekbe fogott. 1982-ben máig tisztázatlan körülmények között lelőtték Los Angelesben.
Somló Tamás szerint Barta mindig is rövid távra tervezett, sohasem érdekelte, mi lesz majd a jövőben. Mint hozzátette, a gitáros nem igazán tudta, hogy működik Amerika, de maradt. "Azt mondta, nem akar többet szenet cipelni a hátán az Izabella utcai ház harmadik emeletére, mert Kaliforniában süt a nap. Mi hazajöttünk, ő nem, és gyakorlatilag minden kapcsolat megszakadt vele, csak akkor hallottunk róla ismét, amikor 1982-ben rejtélyes körülmények között agyonlőtték" - mondta Somló.
Barta utódja Karácsony János lett az LGT-ben. "Nagy felelősség volt a helyére lépni, aztán arra jutottam, nem érdemes és nem is szabad őt utánoznom, magamat kell adnom" - mondta Karácsony. Mint felidézte, mielőtt az LGT kiutazott volna Amerikába, az Izabella utcai lakásban együtt jammeltek. Kiemelte, hogy a hetvenes évek első felében a korábban a Hungáriában, a Syconorban és a Syriusban is megfordult Barta Tamás számított a vezető gitárosnak Magyarországon, emellett remek zeneszerző és énekes is volt.
Karácsony úgy tudja, szó volt arról, hogy ha az LGT-t esetleg mégis kiengedik újra az Egyesült Államokba és az amerikai szerződés életbe lép, Bartával együtt öten, tehát két gitárossal folytatják kint. Útlevelüket azonban hosszú időre bevonták, nem tudtak kimenni, a szerződés megszűnt, az LGT története egy másik fejezettel folytatódott.
Laux József, az LGT egykori dobosa, egyben menedzsere ezt folytatva azt emelte ki, hogy egy ideig mindketten Los Angelesben éltek, és bár nem voltak napi kapcsolatban, tudtak egymásról. "A gitározás volt a mindene: fanatikusan gyakorolt és ugyanúgy játszott. Nem volt benne semmiféle önmutogatás, alázat viszont annál inkább a zene iránt" - fogalmazott Laux.
A dombormű készítője, Deák Árpád erdélyi képzőművész elmondta: a hetvenes évek elején Romániából nem volt lehetősége Magyarországra utazni LGT-koncertre, így sohasem láthatta élőben játszani Bartát, viszont a lemezek megvoltak neki, és nagy rajongója volt a gitárosnak. "Mintegy öt éve tervezem, hogy Barta-emlékművet készítek, ehhez a Terézvárosi Önkormányzat is segítséget nyújtott. A gitárosnak szinte semmi nyoma nem maradt Budapesten, legfeljebb a lemezek, miközben óriási hatással volt a magyar rockra" - mondta Deák Árpád.