Hogyan változtatta meg Tony Wilson a zenevilágot

Zene

Punk a köztudatban

Wilson készítette riporterként az első interjút a Sex Pistols-al 1976-ban. Az együttes ekkor tűnt fel először a TV-ben. "Látta a punk úttörőinek legendás koncertjét a manchesteri Lesser Free Trade Hall-ban akkor júniusban." - emlékszik vissza David Nolan, aki könyvében úgy ír erről az eseményről, mint a koncert, amely megváltoztatta a világot. Wilson az együttest felkérte, hogy következő showjában szerepeljenek a TV-ben, melynek címe So It Goes volt. A the Jam és Elvis Costello szintén ebben a műsorban mutatkoztak be először a közönségnek.

A Factory Records megalapítása

A Joy Division, ami pár évvel a megalakulásuk után New Order-ként alakult újjá, és a Happy Mondays is a Factory Records-nál készítették első lemezeiket.

Úgy hírlik, hogy Wilson a szerződéseket a saját vérével írta, leszögezve, hogy a művészeké minden, a címke mit sem ér. A sztori akár igaz, akár nem, az elv létezett. Az eszme mindamellett, hogy a kreatív szabadság erőteljes és úttörő kinyilatkoztatása volt, üzleti öngyilkosságot jelentett. Wilson egyszer azt mondta: "Mindez azzal járt, hogy az egész katalógusom valaki másé volt." Azt azonban hozzátette: "Nem bánom, mert az elv arról szólt, hogy nem a múltat birtoklom, hanem a jövőt adom át."

A New Order Blue Monday című száma Angliában minden idők legnagyobb eladását produkáló 12-inches bakelit lemeze volt, a Factory azonban minden példányon vesztett, a bonyolult borító miatt. Wilson azt állította, hogy az Oasis és a Pulp már éppen aláírta volna a szerződésüket, amikor 1992-ben csődben ment a lemezkiadó.

Hacienda Night Club

Wilson a Joy Division és a New Order menedzserével elhatározta, hogy alapítanak egy olyan helyet, ahol a nekik tetsző zenét fogják játszani. A klub volt az első Angliában, 1982-ben nyílt, ahol house-t játszottak, és a lelki otthona volt a "Madchester"-nek a késő 80-as években. A Factory bandák mellett játszott itt még a The Smith, a The Stone Roses, az Oasis és Madonna, aki az Egyesült Királyságban itt lépett fel először.

De a Factory Records-höz hasonlóan, a Hacienda is veszteséges volt, és a droghasználat miatt hamar a bandák és a dílerek kedvenc helye lett, ami állandó erőszakhoz vezetett. A klub 1997-ben zárta be végleg kapuit.

In the City

1992-es megalakulásától az In the City Anglia legnagyobb és legmérvadóbb fóruma, melynek célja, hogy új tehetségeket fedezzen fel, és a zeneipar jövőjéről értekezzen. Az Oasis, a Radiohead és a Suede játszott az első In the City-ben. A Muse és a Coldplay 1998-ban tűnt itt fel, a Snow Patrol 2000-ben, és a The Arctic Monkeys két éve mutathatta meg a tehetségkutatón, hogy mit tud.

A legális zeneletöltés úttörője

Wilson volt egyike azoknak az embereknek, akik rájöttek, hogy az illegális zeneletöltés forradalma, hatalmas horderejű, és rájött arra is, hogyan lehet élni az ebben rejlő lehetőségekkel. 1999-ben, négy évvel az iTunes előtt, Wilson egy site-ot készített Music 33 néven, melyről 33 penny/darab áron trackeket lehetett letölteni. Wilson azt mondta, hogy ez az ár becsületes kérés a digitális házhozszállításért. A site végül csődöt mondott, és a sors fintora, hogy a digitális zenét azóta sokkal magasabb áron kínálják a szolgáltatók.