A kalózkodás növeli a zeneipar bevételeit

Zene

 

A tanulmányt Will Page, a zenei kiadókat és dalszerzőket tömörítő non-profit szervezet, az MCPS-PRS Alliance vezető közgazdásza írta, vagyis olyasvalaki, akinek nem érdeke, hogy a kalóztevékenységek pozitív oldaláról beszéljen. A dolgozatból kiderül: a hagyományos hanghordozókon történő értékesítések valóban csökkentek az elmúlt években, ám összességében az iparág bevételei Nagy-Britanniában  2008-ban 4,7 százalékkal nőtt.

Az elemzés alaposan, a különféle értékesítési területeket összevetve vizsgálja az elmúlt év tendenciáit. Az elemzett időszakban a digitális zenei eladások 50 százalékkal emelkedtek, a fizikai hordozók  forgalma pedig 10 százalékkal csökkent. A koncertjegyek eladása szintén emelkedett, mégpedig jelentősen, 13 százalékkal, ez utóbbi javulásnak pedig az egyre szélesebb körben emelkedő illegális letöltések is jót tettek: több emberhez jutnak el a zenék, s bár a kalózok nem fizetnek azokért, a jegyeladásokat figyelembe véve később már ők is fizető fogyasztóként jelenhetnek meg a piacon.

Összességében a zenei fogyasztók 3 százalékkal több pénzt költöttek, mint egy évvel korábban, ami mindenképpen pozitív az iparág egészére nézve, ráadásul hatalmas mértékben emelkedtek a zeneipar bevételei a licenc-, hirdetési, illetve szponzorációs területeken. Nagy-Britannia zeneipara 2008-ban 5,9 milliárd dollárnyi bevételt termelt.

A jelentés ugyanakkor rámutat a változó piac árnyoldalaira is. A kiadói rendszer már nem működik olyan hatékonyan, mint régen, új modell pedig egyelőre nem körvonalazódik, aminek egyik jele az is, hogy a zenekarok egyre nagyobb számban hagyják ott a lemezcégeket, alternatív kiadási formulákkal kísérletezve.