Kanye West és 50 Cent egymásnak feszül

Zene

A zeneipar által erőteljes marketing hátszéllel (lásd: "az év legnagyobb csatája", "hiphop 9/11-éje" szlogenek) megtámogatott szeptember 11-e - és az azt követő napok - leginkább két rapper napirendjét borította fel. A hat évvel ezelőtt történtekre reflektálni máig képtelen mainstraim hiphop az évek során annyira elfeledte gyökereit, annyira depolitizált lett, hogy abban látja (vagy akarja láttatni) a főhajtás legmegfelelőbb eszközét, ha Kanye West-et és 50 Cent-et arra bírja rá, hogy az évforduló napjára időzítse vadonatúj anyagaik megjelentetését. Ezzel pedig muníciót adjon az elkövetkező napokra - a bulvárhoz hasonlóan - a szenzációra ugyanúgy kiéhezett zenei sajtónak. Lehet kérem találgatni és fogadni, hogy melyik előadó profitál többet az eladási versenyből, amely egyébként nem jött volna létre, ha a marketingesek nem látnak meg abban óriási lehetőséget, hogy 50 Cent folyamatosan tologatta új lemezének megjelenését.

Először úgy volt, hogy a Curtis című korong júniusban jön ki, ami aztán szeptember elejére (állítólagos indok: ebben az időpontban a világ minden pontján egyszerre a boltok polcaira kerülhet az album), végül 11-ére módosult (állítólagos indok: a 4-i megjelentetés túl közel került volna az Egyesült Államokban hagyományosan szeptember első hétfőjén tartott ünnephez, a Labor Day-hez). Kanye West sem 11-ét szemelte ki először - 50 Centhez hasonlóan - harmadik nagylemezének, a Graduation-nek piacra dobására, hanem szeptember 18-ában gondolkozott, végül hallgatva a marketingesek szavára, az évforduló napja mellett döntött.

Ha pedig már így alakult, 50 Cent elkezdte növelni a tétet. Bejelentette: ez lesz az utolsó albuma, ha kevesebb fogy új anyagából, mint Westéből. A külső szemlélő számára egy kissé bohóckodásnak tűnő versengés eredményei eddig alátámasztják az SOHH.com felmérését, mely a Graduation-t hozta ki győztesen. Kanye West korongja az Egyesült Államokban kelendőbb, mint 50 Cent Curtis című albuma. Előbbi várhatóan eléri a hétszázezer példányszámot, míg Fiddy lemeze "csak" hatszázezerig jut. Az eladási statisztikákat egyébként a nemzetközi kritikákban is tükröződnek: a fontosabb szaklapok újságíróinak egyöntetűen az MTV gáláit - elmondása szerint - a közeljövőben bojkottáló (MTV Video Music Awardson öt kategóriában is nevezték, egyet sem kapott) Kanye lemeze tetszett jobban.

És akkor még nem is szóltunk a nevető harmadik szerepében tetszelgő Kenny Chesney countrysztárról, aki szinte minden évben kiad egy albumot. Idén sem tett másként. Tizenegyedik nagylemeze, a Just Who I Am: Poets & Pirates szintén szeptember 11-én került a boltok polcaira. Első nap a vásárlók le is vettek belől százhétezer darabot. Szakemberek azzal számolnak, hogy az első héten olyan háromszázezer körül lesz az eladás.

És még egy gyors adalék: Kanye West mindezek ellenére nagyon szereti (sőt, kedvence) 50 Cent legutóbbi kislemezét, az I Get Money-t. Hölgyeim és uraim, ne higgyünk a Rolling Stone magazin címlapja által sugallt képnek (ami a két zenészt ábrázolja, akik bokszoló módjára nagyon szúrós tekintettel "ölik meg egymást"): az eladási mutatók ellenére, a rapperek kézen fogva mennek a mennybe.