KFT: lemez és ufóshow mellett könyv is a 30. születésnapra

Zene

 Bornai Tibor
 
(MTI) - "A KFT korábban soha nem szerepelt óriásplakátokon, úgyhogy éppen ideje volt, harminc év szűrlete ez" - fogalmazott Laár András gitáros-énekes a december 28-i Aréna-koncertet beharangozó, a zenekar történetében példátlanul masszív médiakampány kapcsán.
    
Mint felidézte, a KFT 15. születésnapján, 1996 októberében a Budapest Sportcsarnokban 16 ezer néző előtt játszott, ez volt a zenekar történetében a legnagyobb közönség Magyarországon. Hozzátette ugyanakkor, hogy 1986 őszén a Los Angeles-i Street Scene Festivalon több tízezer ember előtt léphettek fel - éppen a világhírű UB40 után. (A technikai újításokra mindig kész együttes 1996-os BS-koncertjének címe Bál az Interneten volt: a zenekar az internet segítségével élőben adott elő egy dalt a Dublinban tartózkodó Hazel O'Connor brit énekesnővel.)
    
Bár a KFT már 1980-ban megalakult, 1981 tavaszán adta első koncertjét, ugyanabban az évben a táncdalfesztiválon aratott sikert Bábu vagy című dalával. A zenekar napjainkban is az eredeti felállásban működik, dalaikra ma is a fanyar humor, a meglepő zenei megoldások jellemzőek. A 2008-ban megjelent A bábu visszavág volt a KFT 11. stúdióalbuma.
    
"Ez egy baráti alapon szerveződött együttes, amely akkor működött, amikor megvolt a tökéletes összhang, nemcsak zenei értelemben, hanem emberileg is. Amikor kicsit belefáradtunk egymásba, akkor szünetelt a KFT" - fogalmazott Bornai Tibor billentyűs, énekes. Üzletileg a KFT sohasem volt igazán sikeres, de nem is az volt a szempont, megéri-e ezt anyagilag csinálni.
    
 Laár András

II. Lengyelfi Miklós basszusgitáros felidézte, hogy amikor 1980-ban bekerült a KFT-be, éppen abba akarta hagyni a zenélést, mert a családja nem tudott megélni belőle. "A többiekben is hihetetlen akarás, energia volt akkoriban, ami hozzájárulhatott ahhoz, hogy viszonylag gyorsan felhívjuk magunkra a figyelmet. Persze most már mindenkinek megvan a saját élete, a körülmények is nyugodtabbak; a tiszta erőből akarást az élvezeti állapot váltotta fel. Most a harminc év energiáiból táplálkozunk" - fejtette ki. Hozzátette ugyanakkor, hogy számukra egy Aréna-koncert mindenképpen egyfajta csúcspontot jelent.
 

Laár András kitért arra, hogy bár az Aréna-koncerten vadonatúj számot nem fognak játszani, lesznek nagyon régen született dalok, valamint olyan is, amelyet élőben eddig csak kétszer adtak elő. "A műsorba nyilván elsősorban azokat a dalokat válogattuk be, amelyek egyrészt a közönség, másrészt a zenekar kedvencei" - mondta Laár.
    
Márton András dobos ezzel kapcsolatban kifejtette: tervezték, hogy friss szerzeményekkel is előállnak, de végül ezt elvetették, ugyanakkor szó van róla, hogy jövőre esetleg egy új stúdióalbumot készítenek. Az egyik napilappal együtt terjesztett, már kapható tízszámos válogatáslemez egyfajta ízelítő a koncertből.
    
A KFT előtt Sárközy Fanni lép színpadra december 28-án: az énekesnő, zongorista az együttes néhány ismert dalát adja elő. A koncert ufóshow elnevezése kapcsán Laár András azt mondta, a KFT-nek ugyan van néhány űrtémájú dala, de az est nem elsősorban ezekre épül, hanem a hangulatra, a körítésre, a látványra; az ufók inkább különböző asszociációs szálakon lesznek bekapcsolva ebbe. Az est várhatóan továbbviszi azt a korábban meglebegtetett kérdést is, amely szerint a zenekar tagjai nem földi lények, hanem prokopok, akik a Betelgeuse csillagról érkeztek a bolygónkra.
    
Az Arénában lesz egy Magyarországon ritkaságszámba menő, 50 méter széles kivetítő, láthat a közönség pomponlányokat, afrikai művészeket, abszurd jeleneteket, és a KFT tagjai lézerhárfán is játszanak. Utóbbiról Márton András azt mondta, a lézerfények haladását kezükkel, ujjukkal "akadályozzák", és ez kelt hangot, amelyet egyfajta technika alkalmazásával tudnak variálni.
    
Először a december 28-i koncerten lesz kapható a KFT három évtizedét szubjektíven, Bornai Tibor látószögén keresztül bemutató könyv. "Korlátolt felelősséggel lesz a címe, amely egyrészt a zenekarra utal, másrészt arra, hogy ez csak egy nézőpont a négy közül. Ez az én történetem, amelyben a fejezetcímeket az évszámok helyettesítik. Már a nyolcvanas évek közepén elkezdtem írni, mi történik velünk, mert azt gondoltam, ha nem jegyzem le, el fogom felejteni" - mesélte a szerző.