A "mezítlábas díva" a Művészetek Palotájában

Zene

A Zöldfoki szigeteken kitörölhetetlen a portugál gyarmati uralom nyoma: az uralkodó zenei stílus, a morna európai ízű. Nosztalgikus, keserédes hangulatában éppúgy szerepet játszott a tengerészek honvágya, mint a munkanélküliség miatt szétszakadt családok vagy szerelmesek fájdalma. A morna "nagykövetének" tartott, 1941-ben született Cesaria Evora karrierje a kikötő bárjaiból indult, amelyekben a whiskyje fejében énekelt. A helyi rádió néhány felvételt is készített vele, de csak a nyolcvanas évek végén szánta rá magát az első turnéra - így került kapcsolatba José da Silvával, aki Párizsba "csábította".

Silva kiadója azóta kilenc Evora-albumot jelentetett meg, amelyek a "mezítlábas dívát" a világzene egyik legünnepeltebb előadójává tették. 2002 nyarán a budapesti közönség is láthatta: valóban mezítláb üldögélt a zongora melletti bárszéken, s keze ügyében hasonló súllyal kapott helyet a hamutartó és a whiskyspohár, mint a mikrofon. A közelmúltban látott napvilágot Live d'Amor című koncert-DVD-je - annak varázsára számíthatunk mostani két budapesti koncertjén is.