Moby új lemeze az elszigeteltségről és a magányról

Zene

(MTI) - A Destroyed (Bezúzva) kifejezés szorosan kapcsolódik az album borítóján látható fényképhez. Moby a New York-i LaGuardia repülőtér egyik folyosóján készítette a fotót, amelyen az utasoknak szóló elektronikus kijelzőn futó szöveg (magyarul: A felügyelet nélkül hagyott poggyászokat bezúzzák) vége látható. "Azt a hangulatot akartam a zenén és fotóimon keresztül megörökíteni, amit egy repülőtéren érezhet az ember. Előfordul, hogy már 27 órája nem aludtál, kimerült vagy, betemet az utazás minden mocska, nem ettél rendesen, és bár ha valaki rádnéz, talán azt mondja: ez az ember teljesen normális, derék utazónak látszik, belül mégis azt érzed, tested minden sejtjével van valami baj. Ezt is jelenti a +bezúzva+" - fejtette ki Moby abban az interjúban, amelyet a lemezt forgalmazó EMI Music bocsátott az MTI rendelkezésére.
 

 

A lemez dalait Moby legutóbbi turnéja során éjszakánként, a világ különböző tájainak hotelszobáiban írta. Moby alapvetően éjszakai ember, hiszen több mint két évtizede dj-ként is dolgozik. "Régebben sokat ittam a turnékon, de egy ideje már nem. Most tehát az van, hogy vagy ülök a hotelszobában, nézem a CNN-t, zuhanyozom, olvasok, ami kellemes, de egy idő után őrjítően unalmas, vagy pedig valamelyik helyi klubban töltöm az időmet. Az utóbbi sokkal szórakoztatóbb" - fogalmazott Moby.
 
A Destroyed Moby kilencedik stúdióalbuma, és hangzásában legsikeresebb lemezeit, elsősorban az 1999-ben megjelent Play-t, valamint a három évvel későbbi 18-t idézi. Mint most felidézte, egyszerű eszközökkel dolgozott, olyan dallamos elektronikus zenét akart írni, amely éjjel 2 órakor egy üres városhoz illik. Kitért arra, hogy egyébként sem szereti a túlcicomázott lemezeket, sokkal közelebb állnak hozzá azok az albumok, amelyeket régen Billie Holiday, John Lee Hooker, a Cream készített, vagy az elektronikus színtér "ősei" közül az amerikai Suicide és a német DAF. Moby különlegessége abban rejlik, hogy diszkóalapokra helyezte a gitárokat, a punkból eredő ritmusokat és egyesítette a pop, a dance és a filmzene jellegzetes stílusjegyeit.
 
Az új lemez tizenöt dala közül ismét jó néhány vokális akad, Moby maga énekel kettőt, a nagyobb szerepet ezen a téren azonban Inyang Bassey játssza, aki négy számban (Rockets, The Right Thing, Victoria Lucas, After) énekel. A Destroyed-ról kimásolt első kislemez, a Be The One igazi "elszállós" Moby-szám, a második single, a The Day Myléne Farmer francia énekesnő Bleu Noir című dalának angol feldolgozása, a Blue Moon a nyolcvanas évek klasszikus újromantikus korszakát idézi. "A Blue Moon egy szimpla újhullámos szám, amit nem is igazán akartam rárakni az albumra, de Daniel Miller, a Mute Records alapítója rábeszélt. Azon együttesek zenéi inspirálták, amelyeken felnőttem: Heaven 17, Ultravox, Visage, Simple Minds és New Order" - szögezte le Moby. Rendkívül szokatlan felvétel a Stella Maris, amelyet egy XII. századi gregorián ének ihletett: a dalban egy régizenei felvételeket készítő norvég vokális trió, a Trio Mediaeval énekesnője, Anna Maria Friman szerepel.
 
A Destroyed nem csupán zenei album, hiszen a kísérőfüzet a Moby által készített fotókat tartalmazza. A gyűjtemény teljes, 128 oldalas változata könyv alakban is hozzáférhető; a hotelszobákban, repülőtereken, és a színpadok mögötti backstage-ekben készült képekből a camdeni Proud Gallery-ben június 19-ig tekinthető meg egy kiállítás. Moby egyébként nagy tisztelője André Kertésznek (1894-1985), a modern fotózás világhírű magyar úttörőjének. Mint kifejtette, Kertész volt az egyik első, aki a 35 milliméteres kamerát művészi módon, szinte véletlenszerűen kezdte használni.
 
A nemzetközi elektronikus zenei színtér egyik legfontosabb szereplője, az eddig mintegy 20 millió lemezt eladott Moby július 1-jén a soproni VOLT Fesztiválon is fellép. Nevéhez olyan hatalmas slágerek fűződnek, mint a Go, a Porcelain, a Natural Blues, a Why Does My Heart Feel So Bad?, a We Are All Made of Stars, a Honey vagy a Lift Me Up. Moby nagy kedvence a Joy Division, amelytől feldolgozta a New Dawn Fades című dalt.