Napalm Death koncert Budapesten

Zene

Mi teszi olyan különlegessé a Napalm Death zenekart? Ez akkor látszik igazán, ha visszaugrunk a történet elejére, vagyis 30 évvel ezelőttre. Ki hitte volna, hogy egy olyan birminghami bagázs, amelyik a grindcore-t ? vagyis az anti-mainstream zene eklatáns példáját ? választja képviselt stílusnak, valaha eljut odáig, hogy a világ egyik legpokolibb ?muzsikájával? hivatalos slágerlistákon szerepel, bekerül a Guinness Rekordok könyvébe a világ legrövidebb dalával (You Suffer, 1,316 másodperc), vagy például hogy az egyik legmenőbb brit sorozatban, a Skinsben is szerepel? És mindezt úgy, hogy bár voltak kísérletezgetések az évtizedek alatt, de a csapat zenéje lényegében mind a mai napig nem lett szívmelengetőbb.

 
A fenti csak pár epizód abból a sztoriból, amely saját hazájukban és szerte a világon afféle intézménnyé tette a Napalm Death zenekart; olyanná, amelyet nemcsak a műfaj hardcore rajongói ismernek el. Mark ?Barney? Greenway jóval több egy pokolian jó hangú frontembernél: az egész extrém zenei élet egyik meghatározó figurájává vált, aki egyszerre képes brutális, de okos hangon szólni a hallgatósághoz. Pedig csak egyszerű srácnak indult, és valójában mind a mai napig az: meglehetősen esetlen színpadi mozgással megáldott ürge, aki nagy Aston Villa fan, vega, odavan a progmetalért, viszont elég jól tolja az úgynevezett Cookie Monster hörgést (lásd Sesame Street).
 
Mára a Napalm Death ? bár már egyetlen eredeti tag sincs a csapatban ? a kisebb klubok kisszínpadáról jutott el a legnagyobb fesztiválok nagyszínpadáig, és a három évtized alatt kiadott 14 stúdiólemezt, ezzel a grindcore / death metal szcéna vezető együttesévé válva. Új lemezük, a Utilitarian (Haszonelvű) február végén jelent meg, és ahogy az amerikai Decibel Magazine írója megjegyezte: ?A Napalm Death évtizedek óta gépágyúzza a szent teheneket és az álságos képmutatókat ? ezúttal sem tévesztenek célt.?
 
Az albumnak ? azon kívül, hogy nagyon gyors és überbrutális ? szokás szerint van társadalmi, politikai és kulturális mondanivalója is. A fő téma ezúttal természetesen a gazdasági válság és a pénzügyi világ ekézése. Az egyes nóták a társadalom eltorzulásával (Everyday Pox), a fegyverkereskedelemmel (Fall On Their Swords), a szexualitás és a nemiség kifejezésével (Gag Reflex), a természeti környezettel (Order Of Magnitude) és a hétköznapi ember életének problémáival (Collision Course, Think Tank Trials) kapcsolatosak. Barney így foglalta össze: ?Csak egy véges időszakig létezünk, és ezt a rövid időt könnyű elpazarolni, pedig mindannyian megérdemeljük a boldogságot és a megelégedettséget.? Az énekes egy több részből álló magyarázó videót is közzétett hivatalos weboldalukon az új album kapcsán, de a lényeg nagyjából ennyi: Törődj magaddal, szabadítsd fel önmagad, és ne hagyd, hogy beszippantson az a bizonyos nagy gépezet, amelyik amúgy nagy örömmel felzabálná a lelkedet.
 

Szerencsére a március 26-i koncerthez szerencsére nincsen szükség különösen patetikus felvezetésre: egyszerűen annyi fog történni, hogy az urak felmennek majd a színpadra, és zeneileg lezúzzák mindenkinek az arcát, aki megjelenik ? ahogy szokták. A Club 202-ben tartandó koncerthez a Hypnos és a Brutally Deceased, valamint egy rajongók által kiválasztott hazai banda felvezetése társul.