Joe Muranyi |
Joe Muranyi ajánlása
"A swing nem egyszerűen egy stílus, hanem szemléletmód és életérzés is. Lehet, hogy sokan megdöbbennek ezen, de én Mozart zongoraversenyeiben és a magyar csárdásokban is érzem a swing lüktetését. Kétségtelen, hogy az igazi swing-korszak a húszas évek végén kezdődött és a második világháború után lezárult, de ez az életérzés ugyanúgy benne van a rock and rollban, sőt a modern popzenében is. Swinget játszani tehát egyáltalán nem valami korszerűtlen, múzeumba való dolog - a 21. században is van létjogosultsága. Különös örömmel tölt el, hogy ez a tengerentúli eredetű, pompás műfaj nyolcvan évvel Louis Armstrong felbukkanása után Közép-Európában, így Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban is töretlenül népszerű." New Orleans szerepe a jazztörténetben A Louisiana állambeli New Orleans a múlt század első évtizedeiben meghatározó szerepet játszott a jazz fejlődésében. Az egykori gyarmati területen élő afrikaiak, európaiak és latin-amerikaiak magukkal hozták saját zenekultúrájukat, s ezekből a gyökerekből nemcsak a jazz, hanem a ragtime és a blues is táplálkozott. A New Orleans-i stílus emblematikus figurája volt két trombitás, Buddy Bolden és Kid Ory, akik saját zenekart is vezettek. New Orleans nevét mégsem ők tették világszerte ismertté, hanem a város legendás szülötte, az ugyancsak trombitán játszó Louis Armstrong, a hagyományos jazz koronázatlan királya. |
Louis Amstrong |
Armstrong és a New Orleans-i stílus
Louis Amstrong (1901-1971) New Orleansban született. A város egyik szegénynegyedében, a híres-hírhedt Storyville-ben töltötte gyerekkorát. Tizenkét éves volt, amikor egy utcai lövöldözés után javító-nevelő intézetbe küldték, s ott ismerkedett meg a hangszeres játék alapjaival. Tinédzserként szénkihordó és újságárus volt, közben különböző városi zenekarokban játszott, majd 1917-ben King Oliver, a korszak legsikeresebb muzsikusa bevette saját zenekarába. Ebben az időszakban ragadt rá a Satchmo becenév, amely a Satchel Mouth (szabad fordításban: Táskaszájú) szavak rövidítéséből ered, és amelyet trombitálás közben felfújt pofazacskóinak köszönhetett. A húszas évek elején Armstrong Chicagóba költözött, s onnan indult el világraszóló karrierje, de az általa játszott zenét mindmáig New Orleans-i stílusnak nevezik. |
Benkó Dixieland Band |
Swing, dixieland és tradicionális jazz Közép-Európában
Az 1910 és 1950 közötti korszak amerikai zenéje, a ragtime, a swing és a dixieland már a második világháború előtt eljutott Közép-Európába, de ez a muzsika - legalábbis annak Budapesten, Pozsonyban, Prágában és Varsóban játszott változata - még közelebb állt a hagyományos szórakoztató-zenéhez, mint a jazzhez. A régióban az 1950-es évek végén alakult Benkó Dixieland Band volt az első, amely hangszerelésében és előadásmódjában is hűségesen követte az amerikai példaképek stílusát, s ezzel - itthon és külföldön - jelentős népszerűségre tett szert. |
Jazz Steps |
PROGRAM
Augusztus 26., péntek 20.00 óra Fesztivál Színház Gyárfás Trió, Deseő Csaba, Szalóky Béla; Petra Ernyei és a Jakub Safr Quartet Gyárfás Trió Gyárfás István gitárművész-zeneszerző a nyolcvanas évek vége óta a hazai jazzélet jellegzetes alakja - játéka több mint húsz lemezfelvételen hallható. Az elmúlt csaknem két évtizedben olyan muzsikusokkal játszott együtt, mint Kovács Gyula, Berki Tamás, Bontovics Kati, Szakcsi Lakatos Béla, Tomsits Rudolf, Tony Lakatos, Ernie Wilkins, Herbie Mann és Agostino di Giorgio. Európai jazzfesztiválok rendszeres vendége, gyakran koncertezik Németországban, Olaszországban és Finnországban. A kilencvenes évek közepén alapította meg saját trióját, melynek jelenlegi felállásában Czakó Péter nagybőgőzik, Cseh Balázs dobol, s szinte állandó vendégük a tradicionális jazz legendás alakja, Deseő Csaba hegedűművész. A fiatal prágai zongorista, Jakub Safr több mint tíz évvel ezelőtt azzal a céllal alapította kvartettjét, hogy a lehető legmagasabb minőségben reprodukálja a jazztörténet örökzöldjeit, Benny Goodmantől Django Reinhardtig. A standard repertoárhoz idővel saját kompozíciók is csatlakoztak, amelyek ugyancsak a hagyományos New Orleans-i stílusok, mindenekelőtt a swing örökségéből táplálkoznak. Augusztus 27., szombat 20.00 óra Jazz Steps, Prowizorka Jazz Band A Jazz Steps fiatal, kitűnően képzett, klasszikus iskolázottságu jazzmuzsikusok társulása; művészeti vezetőjük a klarinéton és szaxofonon játszó Finok Zoltán. A lengyel Prowizorka Jazz Band eddigi működésének húsz éve alatt nemcsak hazájában, hanem Európa-szerte komoly rajongótáborra tett szert. Sikereik titka a közismert swing- és dixieland-repertoár friss, eredeti, humoros elemekben is bővelkedő tolmácsolása. Szívesen látott vendégek olyan patinás jazz-eseményeken, mint a North Sea Jazzfesztivál vagy az Edinburgh McEvans fesztivál. A csapat vezéregyénisége a bravúros scat-énekes, Tomasz Sacha, aki egy sörösüvegből fejlesztette ki a gobophone nevű fúvós hangszert, amellyel a trombita, illetve a harsona hangját is zseniálisan tudja utánozni. Augusztus 28., vasárnap 20.00 óra Szalóky Classic Jazz Band, Bratislava Hot Serenaders Szalóky Béla az egyik legsokoldalúbb hazai jazzmuzsikus: fő hangszere, a harsona mellett szárnykürtön, trombitán, kornetten, ventilharsonán, altkürtön, tubán és több más rézfúvós instrumentumon is kitűnően játszik. 1995-ben diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazztanszakán, tagja volt a Hot Jazz Bandnek és a Budapest Ragtime Bandnek, a Benkó Dixieland Bandnek pedig mindmáig állandó vendégszólistája. Több nemzetközi verseny győztese volt, jelentős fesztiválokra kapott meghívást, s közös lemezfelvételt készített a világ első számú jazz-harsonásának tartott amerikai Carl Fontanával. Saját zenekara, a Szalóky Classic Jazz Band a harmincas-negyvenes-ötvenes évek slágereit kelti életre, modern hangszerelésben, virtuóz fúvós szólókkal. A Bratislava Hot Serenaders specialitása a húszas-harmincas évek európai orfeumi zenéje, de repertoárjuk a korai ragtime-októl a mai big band-kompozíciókig terjed. Az együttes 1992-es alapítása óta öt CD-t jelentetett meg, melyek közül egy platina, egy pedig aranylemez lett Szlovákiában. |