Palya Bea a szüleinek ajánlja táncdalfesztiválos lemezét

Zene


PalyaBea_20080804_crop1.jpg
 Palya Bea

(MTI) - Palya Bea elmondta: a lemez előtörténetéhez tartozik, hogy Böhm György két évvel ezelőtt elhívta a Művészetek Palotájába, hogy egy táncdalfesztiválos koncerten fellépjen. Az elején nem volt valami lelkes, de a dalokat énekelte taxiban, családi körben, és azt látta, hogy ezeket mindenki ismeri. "Olyan az egész, mintha valami közös tudatalattiba nyúlnál bele, kiszednél onnan kincseket. A lemez általában az emlékezésről szól. Közhely, de a 60-as, 70-es, 80-as években nem volt annyi minden, mint most, és nemcsak a televízió volt egycsatornás, hanem az emlékezetünk is az lett. Ugyanakkor mindenkinek van valamilyen saját története, amely ehhez az időszakhoz kötődik" - fejtette ki az énekesnő.

   
Felidézte, hogy gyerekkorában sokat játszották a rádiók ezeket a számokat, és a szülei is mindig csillogó szemekkel beszéltek a táncdalfesztiválokról, ami erős érzelmi lendületet adott a lemez elkészítéséhez. A most átélt dalokkal szüleit is jobban érti. Kitért arra, hogy meg kellett küzdenie ezekkel a dalokkal, mert nem mindegyik volt neki való, testhezálló. Egy százötven számot tartalmazó listát fésült át Gryllus Samuval, aki az album hangszerelője, zenei rendezője és társproducere is volt.
   
Palya Bea hangsúlyozta: nem tud úgy lemezt készíteni, hogy az valamilyen szinten ne vonatkozna rá, és magától értetődő, hogy nála minden csak másként szólhat, népzenei, keleti hatásokkal. "Heteket töltöttünk el csak azzal, hogy az interneten ezeket a dalokat hallgattuk, és közben agyaltunk, melyikkel milyen ötletet lehetne megvalósítani. Őrült dolgok jutottak eszünkbe, és ezek jó részét meg is csináltuk, így lett például indiai, bollywoodi felfogású az Én nem akarok mindenáron férjhez menni, amelyet eredetileg Psota Irén vitt sikerre" - fűzte hozzá.
   
Szerepel a lemezen többek között Kovács Kati három nagy slágere (Add már, uram, az esőt!; Az eső és én; Nem leszek a játékszered), korábban Zalatnay Sarolta énekelte a Fák, virágok, fényt, Mary Zsuzsi a Mamát (ebből most balkáni-latin hangzású dal lett), Koncz Zsuzsa a Szőke Anni balladáját, Poór Péter az Utánam a vízözönt.
   
Néhány egykori külföldi sikert is felénekelt Palya Bea, köztük Stevie Wonder Part-time Loverét (ez táncházi, csujogatós környezetben szólal meg) és Whitney Houston My Love Is Your Love-ját; utóbbin például ütőgardon, citera és furulya kíséri. (Csak ínyenceknek: az eredeti dal szövegében Grand Central Station van, Palya Bea viszont Keleti pályaudvart énekel.)
   
A lemeznek mintegy keretet adnak a több mint negyven évvel ezelőtt a Szegedi Ruhagyárban készült felvételek. Palya Bea édesanyja akkor ott dolgozott, és Gizike nevű munkatársa névnapja alkalmából kollégái egy-egy dalt énekeltek az ünnepeltnek; a "buli" néhány részletét a dalok közé illesztették.
   
A cd-t kísérő füzet dizájnját, a borítót Gryllus Ábris tervezte; a fotókon Palya Bea ma már szinte kultikus tárgyak - szalagos magnó, hímzett tornazsák, keljfeljancsi, bakelitlemezek, világító szemű cica, Bábel tornya, egész falat beborító óriásposzter - társaságában látható. Nyilvánvaló utalás a hatvanas évekre az is, hogy az előadó nevét és a lemez címét hasonló betűkkel tüntették fel, mint ahogy annak idején az Omega Trombitás Frédi... és az Illés Nehéz az út című lemezén szerepelt.
   
Palya Bea elmondta, hogy tervei között szerepel a nagy sikerű Álom-álom kitalálom meselemez folytatása, lesz majd egy új angol nyelvű lemez és "egy nagyon női album" is.