Parov Stelar and Band és Barabás Lőrinc Eklektric az A38-on

Zene

Parov Stelar, azaz Marcus Füreder többéves kitartó lemezlovaglás után 2004-ben hozta létre saját önálló kiadóját, az Etage Noirt és készítette el első albumát, ami azonnal hatalmas sikert aratott. A bécsi elektronikus-zenei hagyományokat követve szépséges dzsessz-hangzások ötvöződnek füstös funkokkal és dubokkal, pörgős, vérpezsdítő groove-okkal. Igazi, hallgatóbarát és táncos nu-jazzről van szó - Parov Stelar azok közé tartozik, akik visszaviszik a dzsesszt a táncparkettre. Nem csoda hát, hogy a linzi fiatalember szinte pillanatok alatt klubkendvenc lett és élő koncertjei is élményszámba mennek.

A tavaly megjelent második lemezt már kifejezetten nagy várakozás előzte meg és Stelar nem is okozott csalódást. John Barry Bond-zenéi, a Miles Davis cool-korszaka, a negyvenes évek bigband-hangzása, laza szvingek, film noir-hangulatok, a hetvenes évek gettófunkja, Kruder és Dorfmeister lelassult dubjai, modern elektronika és némi acid jazz - mindezek ott kavarognak Parov Stelar zenei vegykonyhájában és a végeredmény: tökéletesen eredeti és összetéveszthetetlen hangzás, jellegzetes zenei világ, ami hol elringat, hol pedig felszabadult táncra ösztökél.

Parov Stelar kitűnő kompozíciói az elektronikus-zenei válogatáslemezek nagy kedvencei lettek, immár több tucatnyi kompiláción hallhatók szerzeményei, köztük a tekintélyes Hotel Costes vagy Buddha Bar-albumokon is. Remixerként is egyre népszerűbb, a lounge-klasszikus Dining Roomnak vagy Ithamara Kooraxnak éppúgy készített újrakeveréseket mint Richard Dorfmeisternek és a Madrid de los Austriasnak. A művész legutóbbi projektje a Lounge című film noirhoz készített filmzene volt - a film főszereplője egyébként a kitűnő és teljesen őrült bécsi énekes, Louie Austen.

A Barabás Lőrinc Eklektric szinte pontosan egy éve alakult, bár a tagok egyenként tisztes karriert tudhatnak maguk mögött. Egyetlen mondatba összefoglalva a BLE a dzsessz és a nagyvárosi stílusok (hiphop, reggae, dub) ötvözését tűzte ki célul. A tagok között klasszikus dzsesszen nevelkedett "konzisok" éppúgy vannak mint underground rapperek. A hatások közül leginkább Erik Truffaz és Miles Davis jellegzetes, fojtott, minimalista trombitajátéka a legerősebb, de a BLE különleges muzsikájában ott vannak a kilencvenes évek dzsesszes hiphopjának, a modern elektronikus kísérleteknek, a nu-jazznek a nyomai is. A végeredmény: Magyarország egyik legizgalmasabb, teljesen eredeti hangvételű új együttese.

A zenekarvezető trombitás tehetségéről csupán annyit, hogy a modern nu-jazz alapító atyja, Nicola Conte az A38 Hajón júliusban tartott koncertje előtt egy nappal látta játszani Barabás Lőrincet és azon nyomban meg is hívta másnapi koncertjére - vendégfellépőként.

A szintén linzi születésű Just Banks jó ideje dolgozik együtt Parov Stelarral. DJ-ként és producerként szintén az Etage Noir kiadó istállójába tartozik. Hiphop, breakbeat és minimál elektronika egyaránt megtalálható DJ-szettjeiben, minden, ami kellhet egy jó kis táncos levezetéshez a koncert után.