A popikon, a tecnopapnő és a teremtő

Zene

A művészet-történetek doktora, a kaliforniai szobrászhallgató, a hatvanas évek végén autódudákra írt szimfóniával hívja fel magára az amerikaiak figyelmét. Később jégtömbbe fagyasztott korcsolyán állva ad elő hegedűszólót, míg el nem olvad talpa alatt a jég, aztán, már, mint New York-i avantgarde művész, zenész és költő, számos perfomanszban vesz részt a hetvenes években. Többek között a Nova Convention című rendezvény keretében, ahol az úgynevezett ellenkulturális elit mutatja meg magát Frank Zappától, Philip Glass-en át Ginsbergig. A világhír a nyolcvanas évek kezdetén találja meg, O Superman című lemeze kapcsán, amely a United States című nagy lélegzetű színpadi előadásának része volt. Egyes rajongó kritikusai szerint az amerikai Niebelungok gyűrűje volt a mű, Anderson pedig a tengerentúl Wagnere emiatt, de leginkább anti-hős lett belőle, maga is azt nyilatkozza akkor, hogy kísérletet tett arra, hogy megértsen egy országot, amely elveszítette az eszét és kollektív emlékezetét. Valóságos popikonná válik ezután; "O Superman, O Judge, O Mom and Dad..." nem ismeretlen sorok ezek a kor úgynevezett videodiszkóiban sem. Ahogy az a New York-i művészvilágban szokás, erős hatással voltak, vannak rá kortársai munkái is.

A nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején már eltéveszthetetlenül az elektronikai effektekről, elektromos hegedűjéről, elidegenítő előadásmódjáról, jelmezeiről, multimédiális vetítéseiről ismerni fel, valamint szövegeiben és színpadi gesztusaiban arról az iróniáról, amellyel az Amerikai Álom, az Ígéret Földje értelmezését forgatja ki. Hidrogén-szőke bohóchajjal, kedves mosollyal, fehér overállban, elektronikus kütyük, és intenzív vetítések közepette adott elő dob-performanszot a saját testén, vagy éppen egyszerű, boltban vásárolható kontakt-mikrofonnal ütögette fejbe magát , esetleg szájába vette az apró szerkezetet, és úgy csal ki belőle felkavaró hangokat. Használta, ugyanakkor kritizálta is folyamatosan a technikát, a fejlődést, miközben előadásai nem nélkülözték a történetfilozófiai motívumokat.

Kép- hang-, szövegrészletek egymásra rétegezve, médiaműveiben és videóiban is felfedezhető a technológia, a történelem, a líra komplexitása. A világ számos, jelentős kiállítótermében bemutatták már ezeket a műveket, amelyeket rendre beépít a koncertjeibe is. A Millenáris Pixel galériájában augusztus 20-ig láthatók.

A zenész-médiaművész itt járt a kiállítás megnyitója előtti napon és személyesen magyarázta a kiállított munkáit, ami körülbelül annyit tesz, hogy elmondott róluk néhány nagyon kedves történetet. Megosztotta a közönséggel a fantáziáit az apró techno-trükköktől a tudományos technikai-filozófiai őrületekig. Elmagyarázta, hogy neki fontos az átjárás a belső énje, az álmai és a média birodalma között, ezért foglalkozik munkáiban a média hatásaival. Felhasználja a rövid kis könnyű televíziós darabokat, de a politikai és gazdasági témájú híreket is. Keresi és felfedi a repedéseket a való- és a médiavilág között. Koncertfilmekből részletek, rövidebb performanszok is láthatók itt, mind-mind egy időutazás a múltba és egyszerre a jövőbe is.
A '80-as években egyébként igen népszerű volt a saját maga által rendezett koncertfilmekkel (Home of The Brave, Strange Angels), de nem lehetett akkor sem ráragasztani a popzenész bélyeget, lévén, puszta jó zenei felvételeknél komplexebb videofilmek ezek is. Külön a Pixel galéria számára rendezett be egy installációt "From the Air" címmel, amely az "alter ego" című sorozatába illeszkedik. Ennek első darabjáról, a super 8-as filmmel megvetített "At the Shrink's - A Pszichiáternél" című agyagszobrocskáról, amellyel a léptékeket szeretné érzékeltetni, el is mesélte az alaptörténetet. "Töltöttem egy kis időt egy pszichiáterrel." - kezdte finoman a sztorit, amely arról szól, hogy a mentális segítő, aki nő volt, egy ablak és egy tükör között ült és apró szemmozgásaiból ítélve többet nézte a tükröt, mint az ablakot. Anderson megfigyelte, gondolom a terápia helyett, hogy a tükör felülete a hét elején még tiszta, majd a hét közepére halvány rúzsfoltok lepik el. Először meglepődött, majd hozzászokott, végül függővé vált ettől a jelenségtől, míg nem rákérdezett a pszichiáternél, hogy látja-e. Nem látta, mert az ő székéből másképp esett a tükör felületére a nap, de, hogy azért profán legyen a dolog, hozzátette, hogy úgy tudja, a tizenhét éves lánya szokott bejönni ide és az csókolgatja a sima felületet. Ekkor jött rá a páciens, hogy annyira másképp látják ők ketten a világot, hogy nem is létezhet köztük valódi párbeszéd. Gondolom, abbamaradt a terápia, de a művész kinyert belőle a kommunikációra vonatkozólag egy gyönyörű történetet. Laurie Anderson meséiből sohasem elég és a vele töltött kis időből ezentúl magam is majd ezekre emlékezem szívesen. A kutyájáról szólóra például, akinek a neve Lorabell és akit elvitt a hegyekbe, miután halotta, hogy az ilyen típusú kutyák ötszáz szót is képesek megérteni, hogy megfejtse melyik ötszázat vajon. Szóval, ahogy sétálnak és sólymok köröznek felettük, egyszer csak lecsapnak a kutya feje fölé a ragadozó madarak. A szavak megértése helyett a gazda egy új kifejezést látott az állat arcán. Az őrkutya, aki egyébként mindig körültekintő volt, körbejárt és ezer helyről várta a veszélyt, most megtanulta, hogy az égből is érkezhet valaki, aki el akarja pusztítani őt. Kitágult számára a világ és attól fogva felfelé is tekintgetett. Andersonnak valahonnan nagyon ismerős volt ez a jelenség, míg nem rájött, hogy New York-i szomszédai arcán, a bizonyos szeptember 11 után látja azóta is ezt a kifejezést. A történetek aztán összefüggnek, egymásba szövődnek, a lekicsinyített művész egy óriási székformának mesél. Van, hogy álmodik arról, milyen volna a Marsra vagy a Holdra telepíteni a feldolgozó üzemeket és nanotechnológiával, vékony csöveken kivezetni a világűrbe a káros anyagokat, hogy ott, az egyébként is veszélyes környezetben eloszolhassanak. Így nyerhetné vissza, - némi okos népesedéspolitikával - Édenkert jellegét a Föld. Hallhatunk a "Hidden Inside Mountains - A hegyek mélyére rejtve" című haikuszerű epizódokból fölépített videofilmjéről is, amely szintén látható a kiállításon. Japánban egy expo keretében mutatták be, vizuális történetek képeslapok helyett.
Bár a tolmácsunk kissé szórakozott, mégis szájtátva hallgatjuk a fantasztikus történeteket.
A zenéről, nyilván, mert később arról is tart egy sajtótájékoztatót, szigorúan nem beszél. Azt este, élőben is hallgathatjuk.
A MŰPÁ-ban szintén látható egy kiállítás a művész "Night Life- Éjszakai élet" című rajzalbumából, melyet két évvel ezelőtti koncertturnéja során álmodott, igen nyomasztó álmaiból készített. Az agysétáltatástól a főtt-marha fejű asszisztenséig, őszinte benyomások, puritán, képregényszerű rajzokon. "Az álmokról nagyon keveset tudunk" - mondta még a beszélgetés elején. Valóban nem tudni, hogy a velünk megtörtént eseményeknek miféle furcsa feldolgozása folyik ott, vagy csak olyan állapotban van alvás közben a fejünk, mint egy magát folyamatosan újrainstalláló, a védelmi programokat végigfuttató kompjuter.
Az előcsarnokban megtekinthető tárlat már okot adhatott egy kis aggódásra a koncertet illetően is. Nem lesz optimista, vagy felszabadult kis audiovizuális este ez - gondolhatta az egyszeri rajongó, és valóban benne volt az a 2001. szeptember 11 után egy héttel előadott United States új verzió, plusz a 2003-as The End of The Moon című darab, amellyel a NASA első házi poétája lett, na meg a tíz éves Lou Reed féle szerelem. Szép és egyben megrendítő este volt egy Laurie Anderson nevű arkangyallal, aki ezúttal három zenész társaságában, minden képi körítés nélkül, elképesztő letisztultsággal játszott, beszélt és énekelt. Az egyetlen vizuális elem a minimál színpadot megvilágító fényeken kívül az óriási vetítővásznon megjelenő magyar szöveg (translated and projected by: Karafiáth Orsolya). Különös élmény a dalszöveget egyszerre hallani angolul és olvasni magyarul is. Azért ez mégis az Anderson-féle intenzív érzékelésterápiára utal. Egy madaras történettel kezdődött a műsor: amikor még nem volt Föld meg világ, csak madarak röpködtek, egy kismadár apukája meghalt és nem tudta hova temetni a tetemet. A fejében hátra temette hát, így kezdődött el az emlékezet. Hiába "csak" szöveg és zene, pár perc alatt kitágult a világ, amelybe a fájdalom és az abból eredő boldogságra való képesség, az emberiség jövőjéért való aggódás és a szeretet fő helyet kapott. Két órán keresztül ült megrendülve a nézőtér, majd ünnepelt. Most nem a technológia papnőjét, nem a jó zenészt vagy az anti-hőst, egészen mást, a permanens teremtésben való részvétel kozmikus örömét. Ez a Big Science, azt hiszem.