Az esemény védnöke, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Római Magyar Akadémia, a Hungarofest és a NKA Nemzeti Kulturális Alapprogram, a 2004. július 10-től 17-ig tartó hetet a világhírű, magyar zeneszerzőnek, Bartók Bélának dedikálja, tizennégy féle zenei programmal, és filmvetítéssel egybekötött kiállítással, melynek művészeti rendezője és kurátora Calogero lo Giudice, együttműködésben Hermány Helgával (Hungarofest) és Szőke Szabolccsal. |
Muzsikás Sebestyén Márta |
Calogero Lo Giudice a fesztivál kurátora a programokat így ajánlja az olaszoknak :
Magyarország kulturális, művészeti és zenei öröksége lesz az idei ''Redentore ettnic@ Voci, suoni e visioni dai popoli'' fesztivál főszereplője. |
Makám Együttes |
Bartók Béla, a 20. századi zenei irányzatok egyik vezérlakja, új úton jár és különleges értékeket közvetít: a kortárs, klasszikus zenét, az erdélyi és dél-magyarországi falvak népzenei motívumaival ötvözi. Több, mint hetven évvel ezelőtt a nagy, magyar zeneszerző, Bartók Béla faluról falura járt, ahol népdalokat, néptáncokat és népzenei motívumokat gyűjtött, rögzített; hazatérve rendkívül kifinomult, önálló kompozícióiba olvasztotta őket. Az 1900-as évek elején, a gazdag zenei hagyományokat őrző, elzárt világban élő vidéki lakosságot, a középosztály - ahonnét Bartók is származott - alig-alig ismerte és nem nagyon fogadta el. Bartók írja: " () az úgynevezett városi kulturális körökben, a népzene hihetetlen gazdagsága teljesen ismeretlen volt. Senki nem sejtette, hogy ez a fajta zene egyáltalán létezik". |
Akár az EU kottája lehetne... |
2004-ben, abból az alkalomból, hogy Magyarország hivatalosan is csatlakozik az Európai Unióhoz, a "Festival ettnic@" párbeszédet szeretne indítani a különböző kulturális identitások értékességéről, elfogadásáról és támogatásáról - így juthatunk el egy olyan gazdag és sokszínű világszemléletig, amely a kulturális különbségeket éltető forrásként használja és megalapozza az eltérő nemzetek együttélését. Bartók Béla filozófiájának legfontosabb gondolatai, az akkoriban és még ma is egyedülálló erdélyi folklórral való találkozás hatására születtek - a különböző nemzetiségű csoportok közti kapcsolatok megfigyelésén alapulnak: "Az én vezérgondolatom mindig az volt, hogy a különböző nemzetiségek lehetnek egységesek, mentesek minden háborútól, vagy ellenségeskedéstől. " Fejezi be - Bartókot idézve - ajánlását Calogero Lo Giudice. |
A Dresch Quartet |
A #8220;Festival ettnic@" művészeti összeállítására alapvetően jellemző az állandóan megújuló kortárs zene, amely saját népének kulturális adottságaiból merít - újraértékeli azokat, és fejlődésének élő részesévé teszi. A bartóki modellt követik a Fesztivál előadói, különböző zenei stílusban, a Makám ethno zenéjétől kezdve, a Muzsikás hagyományos magyar népzenéjén, vagy a Weiner-Szász Zenekar kamaramuzsikáján át, a Dresch Quartet egyénített jazzjátékáig, csak hogy néhány példát említsünk. A Redentore ünnep szakrális szerepéhez illően, 2004. július 11-én, vasárnap, a Giudecca sziget hatalmas votívtemplomában, a világhírű énekes, Sebestyén Márta egy magyar és más szerzők vallásos énekeit tartalmazó műsort mutat be. |