Redentore 2004 Festival ettnic@ - Velence

Zene

 
Az esemény védnöke, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Római Magyar Akadémia, a Hungarofest és a NKA Nemzeti Kulturális Alapprogram, a 2004. július 10-től 17-ig tartó hetet a világhírű, magyar zeneszerzőnek, Bartók Bélának dedikálja, tizennégy féle zenei programmal, és filmvetítéssel egybekötött kiállítással, melynek művészeti rendezője és kurátora Calogero lo Giudice, együttműködésben Hermány Helgával (Hungarofest) és Szőke Szabolccsal.
 
Muzsikás Sebestyén Márta
 
 
Calogero Lo Giudice a fesztivál kurátora a programokat így ajánlja az olaszoknak :

Magyarország kulturális, művészeti és zenei öröksége lesz az idei ''Redentore ettnic@ Voci, suoni e visioni dai popoli'' fesztivál főszereplője.
Ez az esemény jó alkalom arra, hogy a zene, a színház és a filmművészet segítségével, Velence gyönyörű terein, hangulatos utcácskáin egy olyan országgal találkozhatunk, melynek történelme, jelentős zenei, művészeti és kulturális öröksége méltán kerülhet figyelmünk középpontjába. Olyan hagyományok elevenednek meg, amelyek megtermékenyítik a kortárs művészetet.
A ''Festival ettnic@'' művészeti összeállítására alapvetően jellemző az állandóan megújuló kortárs zene, amely saját népének kulturális adottságaiból merít - újraértékeli azokat, és fejlődésének élő részesévé teszi.

Makám Együttes
 
Bartók Béla, a 20. századi zenei irányzatok egyik vezérlakja, új úton jár és különleges értékeket közvetít: a kortárs, klasszikus zenét, az erdélyi és dél-magyarországi falvak népzenei motívumaival ötvözi.
Több, mint hetven évvel ezelőtt a nagy, magyar zeneszerző, Bartók Béla faluról falura járt, ahol népdalokat, néptáncokat és népzenei motívumokat gyűjtött, rögzített; hazatérve rendkívül kifinomult, önálló kompozícióiba olvasztotta őket. Az 1900-as évek elején, a gazdag zenei hagyományokat őrző, elzárt világban élő vidéki lakosságot, a középosztály - ahonnét Bartók is származott - alig-alig ismerte és nem nagyon fogadta el.
Bartók írja:
" () az úgynevezett városi kulturális körökben, a népzene hihetetlen gazdagsága teljesen ismeretlen volt. Senki nem sejtette, hogy ez a fajta zene egyáltalán létezik".
Akár az EU kottája lehetne...
 
2004-ben, abból az alkalomból, hogy Magyarország hivatalosan is csatlakozik az Európai Unióhoz, a "Festival ettnic@" párbeszédet szeretne indítani a különböző kulturális identitások értékességéről, elfogadásáról és támogatásáról - így juthatunk el egy olyan gazdag és sokszínű világszemléletig, amely a kulturális különbségeket éltető forrásként használja és megalapozza az eltérő nemzetek együttélését.
Bartók Béla filozófiájának legfontosabb gondolatai, az akkoriban és még ma is egyedülálló erdélyi folklórral való találkozás hatására születtek - a különböző nemzetiségű csoportok közti kapcsolatok megfigyelésén alapulnak: "Az én vezérgondolatom mindig az volt, hogy a különböző nemzetiségek lehetnek egységesek, mentesek minden háborútól, vagy ellenségeskedéstől. "
Fejezi be - Bartókot idézve - ajánlását Calogero Lo Giudice.
A Dresch Quartet
 
A #8220;Festival ettnic@" művészeti összeállítására alapvetően jellemző az állandóan megújuló kortárs zene, amely saját népének kulturális adottságaiból merít - újraértékeli azokat, és fejlődésének élő részesévé teszi. A bartóki modellt követik a Fesztivál előadói, különböző zenei stílusban, a Makám ethno zenéjétől kezdve, a Muzsikás hagyományos magyar népzenéjén, vagy a Weiner-Szász Zenekar kamaramuzsikáján át, a Dresch Quartet egyénített jazzjátékáig, csak hogy néhány példát említsünk.
A Redentore ünnep szakrális szerepéhez illően, 2004. július 11-én, vasárnap, a Giudecca sziget hatalmas votívtemplomában, a világhírű énekes, Sebestyén Márta egy magyar és más szerzők vallásos énekeit tartalmazó műsort mutat be.