Szinte mindenki ingyen töltötte le a Radiohead albumát

Zene

Mint arról többször is beszámoltunk, a Radiohead együttes merész ötlettől vezérelve úgy döntött, hogy In Rainbows című anyagához újfajta terjesztési stratégiát dolgoz ki. Az október 10-én kijött korongját saját honlapján árusította, kérve a rajongókat, hogy akik lehúzzák a netről a lemezt, annyit fizessenek érte, amennyit gondolnak. Az azóta forradalminak titulált lépést sokan követték, még többen gondolkoznak rajta, míg mások csavartak egyet Thom Yorkék (képünkön) ötletén. A szórakoztatóipar működtetői pedig idegesen figyelik a hatást.

A mindenkit leginkább foglalkoztató kérdésre, azaz, hogy mennyit voltak hajlandóak a zenebarátok áldozni az új nagylemezért, az amerikai ComScore piackutató most nyilvánosságra hozott részeredményei adják meg a választ. Az akció a felmérés szerint enyhén szólva is felemásra sikeredett. A letöltők kétharmada (tízből négy) egy fillért sem fizetett a lemezért. Azok, akik hajlandók voltak kinyitni a pénztárcájukat, átlagban csupán hat dollárt áldoztak a lemezre. Az Egyesült Államokban általában nyolc dollárért ment el a kritika által agyondicsért In Rainbows.

A különbséget a ComScore elemzője annak tudja be, hogy talán Nyugat-Európában nagyobb hagyománya van az ingyenes letöltésnek, míg egy másik elmélet úgy véli, hogy az Egyesült Államokban több marad a jövedelemből, mint a világ más részein, így belefér, ha drágábban vásárolnak az emberek.