Tolvajok kezében Jamaica zenei öröksége

Zene

Jamaica közszolgálati műsorszolgáltatója, a JBC évtizedek át építgette zenei archívumát, amely végül óriási gyűjteménnyé duzzadt, értékes mozgóképes anyagokkal kiegészülve. Több tízezer lemez gyűlt össze, amelyek a karibi ország hihetetlenül gazdag zenei örökségét dokumentálták, köztük olyan felvételek is, amelyeket sosem adtak ki, kizárólag a JBC és a jamaikai rádióállomások számára készültek (például Bob Marley, Pete Tosh, Lee Perry, és még sok más legendás előadóművész hanganyaga).

Az archívum hűen dokumentálta a az "őshonos" műfajok, a reggae, a dub, vagy a rocksteady fejlődését, majd a felvételek a közszolgálati műsorszolgáltató átalakulása után egy tároló épületben végezték. Idén januárban, mikor az új médiavállalat, a PBC elhatározta, hogy rendbe teszi és katalogizálja a gyűjteményt, kiderült, hogy a hanghordozók mintegy nyolcvan százalékát ellopták a raktárépületből.

A rendőrégi nyomozás nem vezetett eredményre, ezért a PBC most a jamaikaiak segítségét kérte a felvételek felkutatásához, és arra kérte a lemezek, szalagok birtoklóit, hogy amennyiben szert tettek a nemzeti kulturális javak egy részére, szolgáltassák vissza őket az eredeti tulajdonosnak.

Lee "Scratch" Perry, a dub egyik legnagyobb alakja nem könnyíti meg a nemzeti összefogást, ugyanis kijelentette: ő biztosan nem adná vissza a felvételeket, sőt, még örül is, hogy a tolvajok kezébe kerültek a felbecsülhetetlen értékű gyűjtemény darabjai. A veterán producer azért kárörvend, mert évtizedek óta hiába vár neki járó jogdíjakat a jamaikai rádióktól és lemezcégektől.

"Örülök, hogy ellopták ezeket a hangzóanyagokat. Mindenki azt kapja vissza, amit maga is ad, akik annak idején engem is megloptak, megérdemlik, hogy ők is hasonlóan járjanak" - jelentette ki Perry.