A műsor célcsoportjának meghatározásánál úgy tűnik, inkább a nőkre, az anyákra számítotok. Ezek szerint Magyarországon még mindig jobbára az anyák mesélnek a gyerekeiknek, és ők is veszik a könyveket?
Pontosan. Az esti olvasás és a gyerekkönyvvásárlás még mindig divat Magyarországon, az anyák pedig tudatosabbak ezen a téren, ahogy általában a nevelési kérdésekben. Ők azok is, akik interaktív módon, a közösségteremtés igényével vagy a közösséghez tartozás vágyával használják az online felületeket.
Meghallgathatja-e egy kamasz is, ha éppen a kamasz ifjúsági regényekről lesz szó benne vagy specifikusan a szülők, pedagógusok tartoznak a célcsoportba?
Egyelőre a szülőkön keresztül közelítjük meg ezt a korosztályt is.
Kizárólag gyerekkönyvekről lesz szó, vagy érintőlegesen általánosabb nevelési kérdéseket is megtárgyaltok? Azaz: a könyv kiindulópont lesz, és elágazhat a beszélgetés, vagy szigorúan a tárgynál maradtok?
Mindig egy aktuális téma és egy olyan kiadvány kerül a műsor fókuszába, ami karakteresen képviseli a témát. A téma határozza meg, hogy kit hívunk vendégnek. Az ő személyétől is függ, hogy merre ágazik még el a beszélgetés.
Szinte mindig „kényes témákat” (háború, Bogyó és Babóca, Wass Albert meséi stb.) jártok majd körbe. Fel vagytok készülve arra, hogy majd moderálni kell a kommenteket, illetve hogy kikerülnek a beszélgetések az elitkultúra rekettyéséből?
Mehetünk a hóra. Mindenki saját személyes véleményét osztja meg, és amellett érvel a maga szakterülete vagy tapasztalata szerint. Nagy szükség van arra, hogy a piaci szólamok, a politikailag korrekt marketingszövegek vagy a szent művészet dicsfénye nélkül tudjunk nézőpontokat ütköztetni a gyerekek érdekében. Vannak ismérvei egy jó, világteremtő szövegnek. Hátha sikerül ismeretterjesztő formában becsempészni ezekből is valamicskét egy nagyobb közösség tudatába. Ugyanakkor szeretnénk láttatni, hogy az élet, például egy hátrányos családi környezet is megméri az irodalomelméleti megközelítéseket. Egymástól tanulunk. Erre való a kerekasztal.
Mivel a gyerekkönyvekről általában kevesebb kritika jelenik meg, mint a kortárs regényekről, talán a szerzők és a kiadóik is érzékenyebbek, hiszen nagyobb a megszólalások tétje. Erre fel vagytok készülve?
Hozzá vagyok szokva irodalomkritikusként. Bárcsak akkora lenne a tét, mint amit a kérdésekből érzek! A szülőket, a pedagógusokat, rajtuk keresztül pedig a gyerekek jóllétét, boldogságát szeretnénk szolgálni. Ez csak megér egy kis vitát, nem? A jó mese, egy átélhető szöveg csodákra képes a hétköznapi realitások szintjén is. Ez lebeg a szemünk előtt. És az, hogy a gyerek nem hülye, tilos kiszúrni a szemét a bóvlival, amikor ugyanakkora erővel építhetjük is az identitását értékes alkotásokkal.
Lesz esetleg szó később gyerekzenéről, színházról?
Szükséges is kitérni az adaptációkra, hiszen a filmes kultúra például már nagyobb teret nyert az egészből, mint amennyit a nyomtatott magáénak tudhat. Könyvekből indulunk ki, de kitérünk más médiumokra is: Gutenbergtől Zuckerbergig.
Helyzetbe hozzátok az IGYIC-hez tartozó felületeket, tartalmakat is?
Hogyne! Szeretnénk minél intenzívebben cirkuláltatni az információkat. Buborékközi ismeretterjesztés volna a cél átjárható csatornákon keresztül.
Technikai kérdés: milyen felületeken lesz hozzáférhető a podcast? Felkerül-e klasszikus streaming oldalakra, vannak-e egy-egy oldallal megállapodások az átvételekről?
Spotify-on elérhető a Magyar Kultúra Podcastok (Petőfi Média Group) között. A MeseCentrum, az IGYIC Facebook-oldala, a Magyar Kultúra magazin is átveszi a linket. Mivel szeretnénk a szülőkkel interakcióba lépni, ezért például a Neveljünk olvasókat! Facebook-csoporttal is együttműködünk. Nekem van egy nagyobb magyartanári Facebook-csoportom, ott is meg fogom osztani a linket, kíváncsian várjuk a visszajelzéseket. Szeretnénk szórakoztatva segíteni. Hála Istennek, profi rádiós és dörzsölt marketingcsapattal kezdhettünk el dolgozni, a továbbiakat ők álmodják meg számunkra.
A Magyar Kultúra Podcastok csatornáján jelentkező Kötve hiszem podcast a Spotify mellett az Apple, a Google, az Amazon, a Podcast Addict, a Deezer és a Player FM felületeken is elérhető. A Mesecentrum Magazin, IGYIC Facebook-oldala a Neveljünk olvasókat csoport is megosztja a linket.
Poós Zoltán
Fotók: PKÜ/Bach Máté