A kiállítást Révész Tamás fotóművész nyitotta meg, aki egyúttal a hazai kiállítást is szervezte. Mint mondta, az 1955 óta aktív amszterdami szervezet idén változtatott koncepcióján. Eddig a holland zsűri válogatta be a képeket különböző kategóriák szerint (természet, portré stb.), idén viszont a világot régiókra osztották, hogy azok dönthessenek a fontos témákról, akik testközelből tapasztalhatják meg azokat.
Egy másik hagyományt is megtörtek idén: a kezdetek óta mindig az év képe szerepel a címlapon, ezúttal azonban egy másikat választottak. Az év képe az ukrán–orosz háború egyik pillanatát ragadja meg. Jevgenyij Maloletka képén egy sérült terhes nőt, Iryna Kalininát láthatjuk, akit hordágyon menekítenek ki a kórházból, amelyet találat ért. Kalinina gyermeke – aki a Miron nevet kapta a béke szó után – halva született, és fél órával később az édesanya is meghalt.
A címlapra választott kép egy másik fontos problémára, az éghajlatváltozásra hívja fel a figyelmet. A haldokló folyó című képen méhészek segítenek a méheknek, hogy beporozzák a virágokat, hangsúlyozva, hogy alapélelmiszereink tűnhetnek el, ha nincs beporzás.
Révész Tamás szerint fontos, hogy a látogató ne vesszen el az apró történetekben, hiszen itt inkább tendenciákról, megoldatlan problémákról van szó. A kiállítás szembesít minket a jelenlegi világ nehézségeivel, megjelenik a háború Ukrajnában, az éghajlatváltozás, egészségügyi kérdések, mint például a demencia vagy a tálibok Afganisztánban.
A fényképek mellett idén is megjelennek a videóinstallációk, multimédia-felületek. Akit bővebben érdekel egy-egy téma, QR-kódot beolvasva nézhet azokkal kapcsolatos tartalmakat, kisfilmeket. Illetve a fődíjat nyert kép mellett meghallgathatjuk az anya és meg sem született gyermeke történetét egy katona tolmácsolásában. A tálibok elnyomó diktatúrája ellen tiltakozó nőket is hallhatunk az erről szóló képriport mellett, pár percig úgy érezhetjük magunkat, mintha mi is ott lennénk a tiltakozók között. A titokban készített felvételek segélykiáltásként szólnak hozzánk, de kérdés, mit tehetünk mi, akik távolról halljuk a hangjukat?
Fontos és pozitív változás, hogy ebben az évben a képválasztást indokolja is a régiós zsűri. Így sokkal jobban érezhető, miért választották éppen ezt a témát annyi fontos közül. A Gyönyörű méreg című fényképsorozat a mexikói virágpiac árnyoldalát mutatja be: a helyi virágtermesztők sokszor mérgező vegyszereket használnak, amelyek testi és szellemi károkat okoznak generációkon keresztül. A fotósorozat felteszi a kérdést: megéri nekünk néhány gyönyörű vágott virág, ha gyerekek egészsége múlik rajta?
Három kép a Cristopher Rogel Blanquet Gyönyörű méreg című, a World Press Photo pályázaton Észak- és Közép-Amerika térségéből, hosszútávú projekt kategóriában nyertes fotósorozatából:
Ahogy korábban, idén is kiegészítik képsorozatok a kiállítást: a múzeum belső terében a National Geographic magyar szekciója válogatott képeiből. A hazai kiadás húsz éve indult, ezalatt bőven született saját fotóanyag. Ifj. Vitray Tamás, a lap főszerkesztője elmondta, így még sosem mutatták be a képeket; igyekeztek máig izgalmas és releváns témákat kiállítani. Bár az amerikai kiadásban már megszűnt a Vakmerő-rovat, ők tovább folytatták a fontos személyek bemutatását.
A National Geographic küldetése, hogy a kép szöveg nélkül is működjön, így ezen a kiállításon is azt javasolják, próbáljunk a képek mélyére nézni. A főszerkesztő elmesélte, az amerikai lapnál állítólag mind a mai napig más írja a képhez a kísérőszöveget, mint aki kattintott, ezzel is tesztelve, kiderül-e a kép mondanivalója. A tárlat Korniss Mihály képeivel indít, közelebb hozva a múltat, zárásképpen pedig egy, a pandémia alatt használt védőruházat búcsúzik a látogatótól.
Idén a külső térben is folytatódik a kiállítás: a 24.hu képválogatása a múzeumkertben és a kerítés utca felőli oldalán folytatja a megkezdett történetet. Sopronyi Gyula, a portál rovatvezetője olyan képeket válogatott, amelyek azonnal megragadják az emberek figyelmét. Mint mondta, nehéz feladatuk volt, mivel egy múzeumlátogató felkészülten megy el egy-egy kiállításra, viszont a járókelőket váratlanul érik a sokszor megrázó, felkavaró képek. A kerítésen 28 kép fogja a World Press Photo ideje alatt megszólítani az utca emberét.
A kiállítás november 11-ig látogatható a Magyar Nemzeti Múzeumban.
Nyitóképen Jonathan Fontaine A nomád utolsó útja című, a zsűri különdíjával elismert képe a World Press Photo 2023 kiállításon a Magyar Nemzeti Múzeumban. Fotó: MNM / Schumy Csaba