Az Európai nagyjátékfilmes versenyprogram zsűri tagjai Jean Rabasse, francia látványtervező, Peter Webber, angol filmrendező és Géczy Dávid, filmrendező voltak.
A kategória nyertese az olasz A fiak földje látványtervezője, Daniele Frabetti. A zsűri indoklása szerint a film egy rémálomszerű, posztapokaliptikus történet koncepcionálisan briliáns látványa, amely a jövő elképzelt világának részletessége és pontossága miatt még félelmetesebb. Minimális eszközökkel egy olyan utazásra visz minket a jövőbe, amely közel áll hozzánk, mert mai létezésünk roncsaiból épül fel. A film operatőre Pohárnok Gergely volt.
Második helyezett lett Edgar Wright Utolsó éjszaka a Sohóban című filmje, amely lenyűgöző erejű, lendületes, energikus és technikai bravúrokkal a hatvanas évek londoni Sohójába kalauzol bennünket. A végeredmény Marcus Rowland látványtervező tehetségének bizonyítéka, akinek hatalmas erőforrások állnak rendelkezésére, és tudja, hogyan kell azokat szakszerűen felhasználni.
A harmadik díjat az olasz Pinokkió, a klasszikus gyermekmese gyakran bájos, néha sötét és mindig festői adaptációja kapta. A film számos varázslatos pillanatot tartogat − például bábszínházi elemeket −, és gyönyörűen megtervezett álomfilmként a klasszikus mesék csavaros leleményességét ragadja meg. A látványtervező Dimitri Capuani, aki Martin Scorsese mellett art direktorként dolgozott a New York bandái és a Hugo Cabret című filmekben.
A különdíjat Varga (Csuti) Judit, az Evolúció című film látványtervezője vihette haza. A zsűri indoklása szerint Mundruczó Kornél legújabb filmje finom, erőteljes alkotás, amely könnyedén mozog a sokkoló és szürreális nyitójelenet és a visszafogottan realisztikus otthoni környezet között.
A fesztivál Látványos tudomány és Diákfilmes versenyprogram zsűrijének a tagjai: Ropolyi László tudományfilmozófus, Zsiros László Róbert tudományos ismeretterjesztő és Láng Orsolya animációs filmrendező voltak.
A kategória megosztott első helyét kapta a szlovák Matej Pok Az éj fénye című filmje, ami nemcsak technikailag, de esztétikailag is a fényszennyezés problémájára irányítja a figyelmünket, valamint Marco Spagnoli filmje, az Olasz hold − Rocco Petrone és az Apolló útja, amely az Apolló-program olasz származású NASA indítási műveleti igazgatójának történetét dolgozza fel.
A kategória második helyezettje Bruno Tracq A hangom elkísér című filmje, amely a hipnózis révén elérhető fájdalomcsillapítás előkészületeit, gyakorlatát és néhány folyományát mutatja be, kórházi körülmények között, élesben, valóságos szereplőkkel.
A harmadik helyezést Kollányi Ágoston Kalandjaim a parányok világában című filmje érdemelte ki, amely Becz Álmos biológus lélegzetelállító makrofelvételeit tárja elénk, aki megszállottként kutatja, fényképezi és filmezi a parányok világát évek óta.
Elismerő oklevélben részesült Antoine Morineu Föld3 című filmje, ami gegekkel tarkítva mutatja be a tudományos világ paradigmaváltásainak működését úgy, hogy közben egy egyértelműen áltudományos nézet kudarcait vetíti elénk.
A Diákfilmes kategória győztese, a Mesék férfiakról betekintést nyújt a férfiak univerzumába: köbrejárja, hogyan tekintenek saját identitásukra, milyenek a sztereotípiáik, félelmeik. A filmet egy nemzetközi dokumentumfilmes csapat, a Doc Nomad készítette, az alkotók: Püspök Botond, Charlotte Müller, Mónica Bustamante és Anantharkrishnan Pillai.
Megosztott második helyezést ért el Arany Gergő Proximity című animációs rövidfilmje és a francia Hugo Le Gourrierec Pipo és a vak szerelem című rövidfilmje. A harmadik díjat Goretic Péter Kertvárosi meséje nyerte.
Elismerő oklevélben részesült Isidora Ratković Miért nem táncolsz? és Darabos Éva Pá, kis panelom! című animációs kisfilmje. Utóbbi a Diákzsűri díját is megkapta a fesztiválon.
Az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál Életműdíját idén a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas grafikusművész, animációsfilm-rendező, Orosz István vihette haza.
A fesztiválon bemutatták többek között Kollarik Tamás Magyar producerek I. című kötetét, amely a filmek mögött, de a stáblista első helyein álló filmkészítőkről, a producerekről szól. Szintén megismerhette a közönség a fesztiváligazgató, Demeter Éva szerkesztésében készült A szolnoki filmfesztiválok története című kiadványt. A névadóról, Alexandre Traunerről vetítéssel és beszélgetéssel emlékeztek meg.
Nyitókép: A fiak földje. Forrás: 01 Distribution/ATAFF