Leonardo a Michelangelo teremben

Képző

Leonardo da Vinci halálának jövőre esedékes 500. évfordulója alkalmából rendezett tárlatot Martin Clayton, a windsori Royal Collection grafikai osztályának vezetője nyitotta meg október 30-án, aki elmondta: Leonardo rajzai lehetőséget adnak betekinteni a reneszánsz egyik legnagyobb géniuszának gondolatvilágába. Talán éppen Leonardo kései, szinte teljes egészében a windsori gyűjteményben őrzött rajzai segíthetnek felderíteni a budapesti Lovas eredetének ma is gyötrő kérdését ? hangsúlyozta.

dmarc20181030001_600x399.png
A reneszánsz mesterhez köthető budapesti lovasszobor a kamarakiállításonFotó: MTI/Mónus Márton

A megnyitón Guglielmo Picchi, az olasz külügyi és nemzetközi együttműködésért felelős minisztérium államtitkára kiemelte: számos Leonardo da Vincihez kapcsolódó történet és személy járult hozzá a magyar-olasz művészeti és kulturális kapcsolatok alakulásához, ezek közül egy a budapesti Lovas története. Az olasz politikus felidézte: a kis bronzalkotást egy Rómában tanuló fiatal magyar szobrász, Ferenczy István vásárolta meg valamikor 1818 és 1825 között, majd az első világháború előestéjén került a Szépművészeti Múzeum gyűjteményébe. Ekkor kezdődtek azok a kutatások, amelyek alapján lehetségessé vált, hogy a szobrot a reneszánsz mesternek tulajdonítsák.

Az újranyílt múzeum első időszaki kiállításnak helyszíne, a Michelangelo terem a felújítás előtt évtizedekig galériával kettéosztva irodaként működött, el volt zárva volt a közönség előtt ? mondta Baán László, a múzeum főigazgatója. Kiemelte azt is: a január 6-ig látogatható Leonardo da Vinci és a budapesti Lovas ?nem egy kész dolgot mutat be, hanem egy kérdést?, nagyon sokféle és innovatív módon megközelítve. A múzeum tájékoztatása szerint ugyanis bár sok minden arra utal, hogy Leonardo szobrászként is dolgozott, egyetlen biztosan neki tulajdonítható szobrászati alkotást sem ismer az utókor. Az, hogy a budapesti Lovas mindössze Leonardo hatásáról tanúskodik, vagy a mester eredeti alkotása, a mai napig élénk szakmai vita tárgya.

dmarc20181030010_600x400.png
Látogatók a Leonardo da Vinci és a budapesti Lovas című kamarakiállítás megnyitójánFotó: MTI/Mónus Márton

A felújított Szépművészeti Múzeum továbbá megújult egységekkel, az egyetemes és magyar képzőművészet történetét az ókortól a barokkig áttekintő állandó kiállításokkal is várja a közönséget. A mélyföldszinten látható a jelentősen újragondolt egyiptomi és antik kiállítás is. Liptay Éva gyűjteményvezető elmondta: az egyiptomi tárlat minden eddiginél nagyobb térben vonultat fel az eddiginél jelentősen több, 650 műtárgyat. A több ezeréves darabok mellett számos interaktív eszköz vezet be az óegyiptomiak világába. A tárlat tematikus elrendezése megmaradt: a látogatók először az istenek világát, majd az ókori egyiptomiak mindennapi életét, végül pedig túlvilághitüket ismerhetik meg; itt kapott helyet Hortesznakht papnő múmiája és arcrekonstrukciója is.

Szinte mindenben megújult az antik kiállítás is ? számolt be Nagy Árpád gyűjteményvezető. A tárlat nem lineárisan, hanem szigetszerűen idézi meg az antikvitás világát. Az egyik egység Hellász, Itália és Róma művészettörténetét tekinti át, a másik az ókori Mediterráneumba vezeti el a közönséget, a harmadik rész pedig három isten: Dionüszosz, Erósz és Thanatosz kapcsán mutatja be az antikvitás emberének gondolkodását. Itt kapott helyet Kelemen Zénó ?szoborpadja? is, amely egyszerre nyújt vizuális élményt, megpihenési lehetőséget és a beépített iPadek révén információkat is. A magasföldszinten a Román Csarnok mellett az időszaki kiállítások várják majd a közönséget.

dmoha20181031013_600x400.png
A Román Csarnok a megnyitó napjánFotó: MTI/Mohai Balázs

A legnagyobb egység a Régi Képtár, amely 1250 és 1600 között tekinti át az európai festészet fejlődését az első emeleten. Sallay Dóra, a tárlat egyik kurátora kiemelte, hogy a festmények mellett szobrok, ötvösmunkák, kerámiák, metszetek segítenek a korszakot bemutatni, összesen mintegy négyszáz műtárgy. Az érzékeny műalkotások a rekonstrukciónak köszönhetően kerülhettek végre klimatizált termekbe. A kiállítás alapvetően kronológiai rendben halad, ezen belül vizsgál egyes földrajzi területeket vagy egyéb témákat; mások mellett Raffaello, Tiziano és El Greco munkáin keresztül.

Egy szinttel feljebb látható a Régi Szobor gyűjtemény, melynek vezetője, Szőcs Mirjam elmondta: az új tárlat alapvetően a 2013-as kiállításra épül, amely a középkori szobrászat anyagaira és technikáira koncentrált, rengeteg kihúzható fiókkal és egyéb szemléltető anyaggal. A felfrissített tárlat azonban most kiegészült multimédiás tartalmakkal és friss szerzeményekkel is, így csaknem száz műtárggyal találkozhatnak a látogatók.

Újonnan kialakított kiállítóterekben fogadja a közönséget a harmadik szinten a magyar barokk művészetet bemutató egység. Boda Zsuzsanna kurátor elmondása szerint 380 négyzetméteren több mint száz festményt, szobrot és egyéb műtárgyat helyeztek el, köztük Mányoki Ádám és Bogdány Jakab remekműveit.

Forrás: MTI