A Living in the Gap/Hungarian Pictures című dupla album tíz évvel követi a zenész és csapata legutóbbi stúdióanyagát. A művésszel ennek apropóján a közelmúltban a svájci Weltwoche is interjút készített.
„Politikus lemezt készítettünk. A művészet mellett már zenei indulásomkor, a hetvenes évek közepén, amikor a Jam együttessel a Bem rakparti klubban játszottunk mint fiatal, a Syrius által felfedezett és támogatott zenekar, érdekelt, mit lehet a rockzenével megmozdítani a társadalomban. A téma nem csak az akkori idők Magyarországán volt releváns, napjaink Európai Uniójában is az” – mondta el Leslie Mandoki az MTI-nek.
A dupla kiadvány első darabja, a Living in the Gap hamisítatlan progresszív rockzene. A tizenkét szám végig veszi mai életünk fontos társadalmi problémáit, annak kiváltó okait és megpróbálja felnyitni az emberek szemét.
„A lemez felvillantja, miként tévesztett utat a világ mintegy húsz évvel ezelőtt, amikor az emberiességtől és az összetartástól a kapzsiság, a szociális piacgazdaságtól a kaszinókapitalizmus felé fordult. A címadó dalban, a Living in the Gapben például benne van a mi generációnk, a régi lázadók felelőssége, hogy hagytuk kialakulni a közösségi média által kialakított visszhangkamrát, amiben az algoritmusok csak a saját meggyőződéssel azonos tartalmakat mutatják, amivel az emberek véleményalkotását befolyásolják, választási lehetőségeiket torzítják el.
Az előrehaladáshoz és a pozitív változásokhoz szükség van arra, hogy mi, a woodstocki lázadók gyermekei most a fáklyát átadjuk és gyermekeinkkel együtt legyünk az új lázadók egy jobb, emberibb világért, ahol a munka a család és az összetartozás áll a középpontban” – fűzte hozzá Leslie Mandoki.
A Living in the Gapet a Mandoki Soulmates analóg módszerrel, a tizenkét dalt közösen feljátszva rögzítette. A legtöbb szám vadonatúj, a régi időket egy egykori „majdnem magyar világsláger”, Varga Miklós 1984-es szerzeménye, az Európa képviseli, amelyet Mother Europe címen 1993-ban Mandoki először Ian Andersonnal, Bobby Kimball-lal, David Clayton-Thomasszal és Jack Bruce-szal közösen dolgozott fel. Bruce, a Cream legendás basszusgitárosa 2014-ben elhunyt, de játéka archív felvételről hallható a mostani lemez Let the Music Show You the Way című dalában.
„A Mother Europe dal illeszkedett az anyag koncepciójába. Európa akkor lesz újra erős, ha megint alulról építkezik és a nemzetek különbözőségéből formálja újjá magát. Ez jelenti a Kárpát-medencei magyarság együttélésének a lehetőségét is” – fogalmazott a zenész.
A lemez Németországban már tavaly karácsonykor megjelent és meg is járta a listák élét, jóval a koronavírus-járvány kirobbanása előtt. Leslie Mandoki úgy vélte, a járvány felnagyította mindazt, amit a dalok is érintettek.
„Ezekben a hónapokban sok minden meginog és rákényszerít minket arra, hogy újragondoljuk, mit tekintünk igazán értéknek. Most nekünk, művészeknek is lehetőségünk van a felelősségvállalásra és hogy valamit visszaadjunk abból a sok jóból és szeretetből, amit az elmúlt évtizedekben világszerte a közönségünktől kaptunk. Ezért írtuk Ian Andersonnal közösen a We Say Thank You című dalt, ami a járvány alatt a frontvonalban dolgozóknak mond köszönetet” – mondta Leslie Mandoki.
A Bartók Béla előtt tisztelgő Hungarian Pictures című korong témáját sok-sok évvel ezelőtt hozta Mandokinak Jon Lord, a Deep Purple billentyűse és Greg Lake, az Emerson, Lake & Palmer (ELP) énekese, basszusgitárosa. Utóbbi csapat, az ELP 1970-ben a rockzene történetében először rögzített lemezre Bartók-feldolgozást, az Allegro Barbarót The Barbarian címmel. Jon Lord 2012-ben, Greg Lake pedig 2016-ban hunyt el.
„Megígértem nekik, hogy meg fogom csinálni a Hungarian Picturest. A velük anno Londonban készített skiccekből állt össze a lemez hét tétele. Nagy inspirációt jelentett a megvalósításhoz Szakcsi Lakatos Béla is. Egyszer csak ott ültünk München melletti stúdiómban Ian Andersonnal, Randy Breckerrel, Al Di Meolával és Richard Bonával, és hallgattuk az eredeti Bartók-darabokat” – idézte fel a producer.
A Hungarian Pictures című CD-n az amerikai és angol szupersztárok mellett Edvin Marton is hegedül. Mellette a világhírű billentyűs, Cory Henry társaságában felvillan Szakcsi Lakatos Béla zsenialitása is.
Magyarországról 1975-ben a kommunista rendszer elől nyugatra távozott. A Németországban és Amerikában elő zenei rendező, komponista, szövegíró, zenész és énekes csaknem három évtizede alakította meg zenekarát. A kezdetektől a mai napig tagja Randy Brecker, Ian Anderson (Jethro Tull), Al Di Meola, Mike Stern, Chris Thompson (Manfred Mann's Earth Band), David Clayton-Thomas (Blood Sweat & Tears), Bill Evans (Miles Davis Band), Bobby Kimball (Toto), Peter Maffay, Nick van Eede (Cutting Crew), Jesse Sibenberg (Supertramp) és John Helliwell (Supertramp).
Az új lemezen a valamivel fiatalabb zenésznemzedékből mások mellett Till Brönner, Cory Henry, Jessie Siebenberg és Richard Bona játéka is hallható. Sőt, a művész legfiatalabb gyermeke is közreműködik az albumon.
„Közös emberi, erkölcsi és művészi értékrenden, a közönséggel szembeni alázaton alapul a csapat, ez a mi titkunk. Meg persze a 35 Grammy-díj, ami a tagoknak van” – jegyezte meg.
A Mandoki Soulmates tavaly ősszel négy lemezbemutató koncertet adott Németországban, az utolsót november 9-én a fővárosban, a berlini fal ledöntésének 30. évfordulóján, hatalmas sikerrel. Leslie Mandoki elmondta: bár számos kész forgatókönyvet dolgoztak ki, egyelőre nincs hivatalos időpontja a járvány miatt idén elmaradt turné amerikai és európai koncertjeinek.
A tervek szerint jövőre Budapesten is fellép a Mandoki Soulmates. A művész szerint az amerikai sztárok is nagyon várják, hogy Bartók hazájában, magyar közönség előtt lépjenek fel a világhírű zeneszerző műveinek feldolgozásával.