Lia Putti, egy hajdani magyar sztár a Babylonban

Film

Csütörtöktől látható a hazai mozikban Damien Chazelle Babylon című filmje a húszas-harmincas évek Hollywoodjáról. A filmbeli karakterek egyike egy temperamentumos magyar színésznő, Olga Putti, akit egy elfeledett magyar némafilmsztárról, Lya de Puttiról (más névváltozatban Lia Puttiról) mintáztak.

Ki volt ő? 1897-ben a ma Szlovákiához tartozó Vécsén született Putty Amáliaként, arisztokrata családban – az egyik unokatestvére Bismarck német kancellár fiának felesége volt. Első férjétől, a földbirtokos és járásbíró Szepessy Zoltántól az első világháború végén elvált. Pontosabban megszökött otthonról, hogy megvalósítsa gyerekkora óta dédelgetett színészi álmait. Két kislányát is hátrahagyta, akikkel elhitették, hogy az anyjuk meghalt. Még fejfát is állíttattak számára hamis halálozási dátummal.

Lia előbb Budapestre utazott, ahol varieté színésznőként próbált szerencsét és olyan pártfogókra, barátokra tett szert, mint Márkus Emília, Kertész Mihály vagy Balogh Béla, aki rá osztotta A császár katonái című film főszerepét (színésztársai közt volt Lukács Pál is, aki később szintén Hollywoodban csinált karriert).

Putti Lia a román megszállás idején Bukarestbe szökött és rövid ideig ott folytatta filmes karrierjét, míg a román királyné kérésére ki nem adták az útját. Budapestre nem térhetett vissza, így 1920-ban Berlinbe utazott, ahol táncosnőként, majd filmszínésznőként aratott jelentős sikereket UFA-filmekben, például az 1925-ben bemutatott Varieté című filmben, amely világhírű lett, Lya de Puttit pedig „az új Pola Negri”-ként emlegették.

Nem csoda, hogy amikor 1926-ban továbbhajózott Amerikába Adolph Zukor rögtön szerződtette őt a Paramounthoz. Továbbra is mint férfifaló, vamp karakter tűnt fel olyan némafilmekben, mint a The Sorrows of Satan (A sátán keservei), a Prince of Tempters. Akkor sem tudott szabadulni ettől a karaktertől, amikor már nagyon szeretett volna. Átszerződött a Universal stúdióhoz, majd a Columbiához, és Broadwayn is próbált érvényesülni, de ebben némileg megakadályozta, hogy nem tudott jól angolul. A hangosfilm elterjedésével ez további filmkarrierjének is gátja lett. Rövid időre még visszatért Európába- Fiatalon, 1931-ben halt meg New Yorkban, egy csirkecsont okozta toroksérülés elfertőződésének következtében.

Alakját a Babylon című filmben a lengyel Karolina Szymczak játssza. Egy meglehetősen temperamentumos nőt láthatunk a filmvásznon, s ez egybevág a magyar színésznő valóságos személyiségével, amiről sokat elmond, hogy többször is bekerült az újságokba öngyilkossági kísérleteivel és baleseteivel. Fordulatos életéről több könyv is megjelent, 1993-ban Lya de Putti: Loving life and not fearing death címmel Peter Herzog és Romano Tozzi, 2007-ben Winter Under Water címmel (regény formájában) J.A. Hopkin tollából. A Kabaré című filmben is megemlítik, itt a főszereplő, Sally Bowles hivatkozik rá mit kedvenc mozisztárjára. A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Gibárt községben, egykori lakhelyükön pedig 2021-ben emléktáblát állítottak neki és első férjének.

Visszatérve Babylon című filmhez: Karolina Szymczak a Vouge magazinnak nyilatkozva elmesélte, hogyan készült a meghallgatásra, ahol magyarul kellett kiabálnia, meglehetősen durva mondatokat. Mivel nem tud magyarul és mindössze egy napja volt felkészülni, egy nyelvtanuló portálon keresztül felhívott egy budapesti magyartanárt, aki megtanította a szerep mondatainak helyes kiejtését. A begyakorlás pedig úgy történt, hogy a mondatokat kiejtés szerint felírta cetlikre és a falra ragasztotta, majd elkezdte azokat hangosan mondogatni. Szomszédai azt hitték, hogy valami tettlegesség történik nála, és ráhívták a biztonsági őrt. A casting videó viszont jól sikerült, és végül a jelenet filmfelvétele is, ami után még Brad Pitt is megölelte.

Cs. L. 

Fotó forrása: Nemzeti Filmintézet