Magnificat - kétféleképpen

Zene

Strausz Kálmán karmester így vall a műről:

A Magnificat Bach első, Lipcsében írott műve. Első változatában Esz-dúr volt a hangneme, aztán Bach átírta a még fényesebb, azaz talán a legfényesebb hangzást adó D-dúrba. Számomra különleges mű. Volt alkalmam elvezényelni Bach összes nagy oratóriumát, és több zeneszerző Magnificatját is, de mind közül kiemelkedik ez a mű. Különleges a bensőségessége, az intimitása, a lélek határtalan örömének kifejezése, amellyel az Urat magasztalja. A zenész feladata, hogy ezt a közvetlen bensőségességet, és mégis határtalan örömet kifejezésre juttassa.

honved_ferfikar_600x279.png
A Honvéd Férfikar

Milyen zenei eszközökkel lehet átadni a közönségnek a hálaadó örömöt?

Ez komoly szakmai kihívás. Meg kell találni a helyes arányokat, a feszültség és oldás hullámzását. Egyszerre van szükség hajlékonyságra és ritmikai fegyelemre. Ugyanakkor az előadók számára nagy szabadságot ad a barokk zene, mert a szólamok teljesen egyenrangúak, és a karmester nem tarthat minden egyes hangot a külön felügyelete alatt, így aztán az adott keretek között nagy szabadsággal lehet muzsikálni, betartva a kötelező artikulációt. Ez nagyban múlik a karmester tudásán is. Ő felel az összhangért, a zenei karakterekért. A legfőbb, de annál nehezebb feladat, hogy ?találjon egy jó tempót, és tartson ki mellette?, ahogy Klemperer fogalmazott.

A barokk egy háromszázéves zenei formanyelv. Ma is ugyanúgy értjük, mint a maga idejében, amikor modern és közvetlen hangon szólalt meg?

Voltak időszakok, például a 18. században, amikor szinte teljesen elfelejtették. Később ismét felfedezték: Bach Máté-passióját Mendelssohn hozta vissza a koncerttermekbe. A barokkot a későbbi korok a maguk ízlése szerint adták elő. A romantika korában romantikusan, nagy zenei apparátussal játszották. Van egy kottám 1905-ből, amely még a romantikus hangzást képviseli: 6 fagott, 4 kontrafagott, 2 csembalo és orgona játszik benne! Ma ez a hangzás már elképzelhetetlen, bár a másik véglet is túlzás, ha megpróbálják 12 énekessel előadni a H-moll misét. A ma elfogadott és általános hangzás szerintem közelít az eredetihez, és megfelel a mai gondolkodásnak, ezért korunk közönsége is érti és szívesen hallgatja.

nagy_laszlo_adrian_600x573.png
Nagy László Adrián zeneszerző

A Magnificat a modern zeneszerzőket is megihleti. A koncert második részében Nagy László Adrián feldolgozását hallhatja a közönség, Riederauer Richard vezényletével.

Forrás és további információk: honvedferfikar