Lugosi Bélától David Bowie-ig a világhírű lemezborítókon is ott vannak a magyarok

Virtus

Egy lemezborító is lehet műtárgy, számos olyan cover létezik, amelynek kulturális hatása szinte egyenrangú azzal, ami a tasakban van. Ezért sem mindegy, hogy vannak-e olyan, nemzetközileg is jegyzett borítók, amelyeknek vannak magyar vonatkozásai.

The electro-pop band "Kraftwerk" performs at the start of the Tour de France in Duesseldorf, Germany, 1 July 2017. Photo: David Young/dpa (Photo by David Young / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A Kraftwerk együttes, háttérben a Tour de France Soundtracks album boritója. Fotó: David Young / dpa Picture-Alliance via AFP

Vannak önálló életet élő borítók, amelyek betűtípusai, a képi beállításai ajándéktárgyakon, pólókon reinkarnálódnak, újabb és újabb kontextusokat hozva létre. Már csak ezért is érdemes a nemzetközi lemeztasakokat újra és újra vizsgálódások tárgyává tenni, hogy kiderüljön, vannak-e például magyar vonatkozásaik.

Néhány hete jelent meg a Budapesten is többször vendégeskedő Franz Ferdinand  Human Fear című albuma, amelynek coverén Maurer Dóra Hét elfogatás című alkotásának újragondolása látható. A Maurer fotókollázsán szereplő alakok helyett a zenekar tagjait látjuk, megtartva az eredeti mű koncepcióját. A Franz Ferdinand a borító kreditjén jelzi, hogy az ötletet Maurer képéből kölcsönözték. A zenekarnak nem ez az első sajátos „képalkotása”, amelyre egy másik, emblematikus mű hatott. A You Could Have It So Much Better című albumuk borítóját Alekszandr Rodcsenko orosz avantgárd művész Lilja Brikről készült híres, a popkultúrában mára már önálló életet élő képe látható. 

Franz Ferdinand
A Franz Ferdinand Human Fear című albumának borítója

Nemrég jelent meg a goth-rock első felvételének, a Bauhaus műfajt alapító himnuszának, a Bela Lugosi’s Dead EP-nek a jubileumi újrakiadása . A két megjelenés kapcsán jutott eszünkbe, hogy összeszedjük a magyar vonatkozású covereket. Először azt gondoltuk, hogy a borító némafilmes hatású, raszteres képén maga Lugosi Béla látható, valamelyik vámpírtematikájú filmjének egy jelenetében, de a borító fotóját valójában a D. W. Griffith által rendezett 1926-os The Sorrows of Satan című filmből vették, amelyben nem kapott szerepet a „leghíresebb magyar vámpír”. Ugyanakkor D. W. Griffith filmjében mégis láthatunk magyar szereplőt, még pedig Putty Liát, aki a felvidéki Vécsen született 1897-ben, és New Yorkban hunyt el 1931-ben. Akkor már Lya De Putti néven volt ismert.

 

Viszont – hogy bonyolítsuk a dolgot – létezik a lemeznek olyan picture disc kiadása is, amelyen már valóban magát Lugosi Bélát látjuk. Ez egy limitált kiadású vinyl, amelynek barázdált felületére fotózták a magyar származású színészt. De ami a legfontosabb: a dal címe megörökített egy magyar művészt, jogosan dagad tehát a honfikebel, mert ez a felvétel definiálta a goth-rockot mint műfaji zsánert, ezért óriási a popkulturális jelentősége.

France, Paris, Les Halles district, Pompidou Center or Beaubourg, architects Renzo Piano, Richard Rogers and Gianfranco Franchini, National Museum of Modern Art (MNAM), Vasarely exhibition (Photo by MATTES René / hemis.fr / hemis.fr / Hemis via AFP)
Victor Vasarely munkái a Pompidou Központban, jobbra David Bowie Space Oddity című albumához készült montázs. Fotó: Mattes René / Hemis via AFP

Könnyebb dolgunk van David Bowie Space Oddity című, szintén korszakos albumával, amelynek tasakjához felhasznált mű a londoni Victoria & Albert Museum gyűjteményes katalógusa szerint Victor Vasarely Folklore Planetaire sorozatából való. Vasarely (született Csiszár Győző, később Vásárhelyi Győző, Pécs, 1906 – Párizs, 1997) képeit egyébként több tucat, főleg klasszikus, illetve kortárs zenei album borítójához is felhasználták. A borítóterv portréfotóját Vernon Dewhurst brit fotós készítette, amit Victor Vasarely zöld alapon kék és lila foltokkal díszített képére helyeztek. Az artworköt Bowie és a Mercury kiadó vezetője, Calvin Mark Lee tervezték, utóbbi lelkesen gyűjtötte Vasarely op-art műveit.

A Talking Heads Remain in Light című albumának elő- és hátlapja
A Talking Heads Remain in Light című albumának elő- és hátlapja

Szintén klasszikus, sőt sokak szerint egyenesen a legfontosabb Talking Heads-album borítóját, az 1980-as Remain in Light hátsó oldalát egy magyar grafikus, Kalman Tibor tervezte. Eredetileg a hátoldal lett volna a cover oldal, mert egy ideig úgy volt, hogy Melody Attack lesz az album címe, ehhez készült Kalman Tibor pop-art ihletésű képe, amelyen torpedóbombázókat látunk a Himalája felett. Kalman Tibor volt a Benetton által szponzorált Colors magazin alapító főszerkesztője, aki az 1990-es évek elején az Interview című nagy presztízsű magazin kreatív igazgatójaként is dolgozott.

Az album címlapja végül az első számítógépes grafikával megjelent cover lett, amelyen a zenekar négy tagjának portréfotója látható, illetve ezek a képek kaptak egy számítógép által generált maszkot. Kalman Tibor a címoldalon egybeírta a zenekar nevének szóképében a két szót (Talkingheads), és a két A betűt a fejük tetejére állította. A grafikusművész Budapesten született, családjával együtt 1956-ban az Egyesült Államokba emigrált. 1979-ben többedmagával grafikai vállalkozást indított M & Co. néven, amelynek a Talking Heads is az ügyfele volt.

Az 1953-as Népstadion bélyegsorozat kerékpárost ábrázoló bélyege és a Kraftwerk Tour De France Soundtracks című albumának borítója
Az 1953-as Népstadion bélyegsorozat kerékpárost ábrázoló bélyege és a Kraftwerk Tour De France Soundtracks című albumának borítója. Fotó: Shutterstock (1)

A Kraftwerk 2003-ban publikált, tizenegyedik Tour de France Soundtracks című albumát a Népstadion megnyitását népszerűsítő, 1953-as magyar bélyeg ihlette. A borító dizájnja a zenekart országúti kerékpárokon ábrázolta, a francia nemzeti zászló színei között. Az eredeti, bélyegre szánt grafikát Vertel József (1922–1993) bélyegtervező készítette, a számos díjjal jutalmazott Gál Ferenc grafikussal (1913–1986) együtt. A magyar bélyeg színe narancsos árnyalatú, matt kép volt, a zenekar ebből egy élénk, a francia trikolórt idéző lemeztasakot terveztetett.  

A győri Lemezárugyár által gyártott Roli Zoli elnevezésű felhúzhazó, rollerező bohóc fémjáték és a The Cure együttes Wild Mood Swings című albuma. Fotó: Connect Images / Shutterstock
A győri Lemezárugyár által gyártott Roli Zoli elnevezésű felhúzhazó, rollerező bohóc fémjáték és a The Cure együttes Wild Mood Swings című albuma. Fotó: Connect Images / Shutterstock (1)

A The Cure 1996-os, Wild Mood Swings című tizedik stúdióalbumának borítóján maga Roli Zoli látható. A rollerező bohóc a Lemezárugyár emblematikus játéka, a kutyás fémpersely mellett a retrókultusz egyik legnépszerűbb darabja. Az album a kilencedik helyen szerepelt a brit albumlistán, és hat hétig ott is maradt, a Billboard 200-as listán pedig a 12. helyig tornázta fel magát. A Wild Mood Swings album covere Roli Zoli szűk bohócarcát ábrázolja, de az albumhoz kötődő egyéb kiadványok és a lemeztasak belső oldalainak képei nem hagynak kétséget afelől, hogy a Lemezárugyár egyik legnépszerűbb lendkerekes játékát látjuk. Annak ellenére írjuk ezt, hogy léteznek nemzetközi katalógusokban hasonló, festésben és kialakításban részint eltérő rollerező bohócok.

Magyar vonatkozású még Beck 1996-os Odelay című lemeze is, melynek borítóján az ősi magyar kutya, a komondor ugrik át egy akadályt. A képet Joan Ludwig kutyafotós készítette az American Kennel Club's Gazette 1977. júliusi száma számára. És ott van a kevésbé ismert Etienne Charry, akinek 1999-es, 36 Erreurs című albumának kollázsán felismerhető a Mackó sajt. Charry korábban együtt zenélt az Oui Oui nevű zenekarban Michel Gondryval, aki az Egy makulátlan elme örök ragyogása című filmjével lett világhírű.