Jaj, úgy élvezem én a strandot? – Martin Parr fotói a Műcsarnokban

Képző

A Műcsarnok Strand az egész világ című kiállítása Martin Parr népszerű tengeri fürdőhelyeken tett megfigyeléseiből válogat.

Martin Parr fotói rengeteg mindent elárulnak egy adott korszakról és az abban élő emberek szokásairól. Bár látszólag ezek a felvételek elkapott pillanatokat, véletlenszerű és esetleges momentumokat rögzítenek, mégis nagyon beszédesek. Látszik rajtuk a fogyasztói társadalom viszonyulása a szabadidő fogalmához, valamint az is, hogy az emberek egymáshoz való kapcsolata hogyan változik meg a globalizáció hatására.

Martin Parr fotói társadalomkritikus hangon szólnak a befogadóhoz.

Ezek a kompozíciók ugyanis az utazás fogalmának a kiüresedéséről, a minőségi időtöltés eltűnéséről szólnak. A fotókon szereplő emberek számára a feltöltődés a semmittevéssel egyenlő, a képek többségén kiüresedett tekintetű, érdektelen és unott arcú embereket látunk, akik olykor nem is tudják, hogy mit lehet kezdeni a rájuk szakadt üres idővel. Vegetálnak, tengődnek, bambulnak, arcukra pedig kiül az egykedvűség. Mintha nem is az örömért, az élvezetért lennének a napsütötte tengerparton, hanem megszokásból vagy társadalmi elvárásból. 

Martin Parr fotói a tömegemberré válás jelenségét is érzékletesen örökítik meg.

A strand az a hely, ahol az intimitás üres fogalommá válik, a meztelen test kikerül a nyilvánosság szférájába. A tengerparton lenni így egyszerre nagyon védtelen, mégis felemelő állapot, hiszen itt nem igazán tudjuk és nem is kell elrejteni a testünket. Néhány fotón ezek a mezítelen testek egymáshoz is érnek, azonban ezekben az összekapcsolódásokban nincsen semmiféle szexuális felhang, az érintésből is kiveszik az intimitás. A felvételeken az emberek egyetlen nagy masszává, egy tömeggé olvadnak össze: a mezítelenséggel megszűnik az egyediségük is. 

Gyorsan feltűnik, hogy ezeken a fotókon nincsen felhőtlen nevetés, önfeledt kacagás, a mosolyok is csak a telefon kamerájának szólnak. Martin Parr néhány képén ugyanis megörökítette azokat az embereket is, akik egymást fotózzák a tengerparti tájban. Pózaik sematikusak, a fotós a gesztus felszínességére irányítja a figyelmet. Hogy tulajdonképpen már nem maga az élmény átélése, csak annak megörökítése (és esetleges megosztása) a fontos. A tengerpartra a fiatalok már nem azért járnak, hogy jól érezzék magukat, hanem hogy a közösségi média felületeire posztolhassanak.

Martin Parr képeinek erejét nemcsak a kritikus hangvétel adja, hanem az, hogy azt képes humorral oldani.

Ott van például az a fotó, amelyen egy idősebb nőt látunk, amint átlátszó esőruházatban sétál a napfényes parton. Egyáltalán nem világos, hogy milyen szándéka volt a nőnek ezzel az öltözékkel, de nemcsak ez teszi abszurddá a jelenetet, hanem maga a látvány is, hiszen e ruha kapucnija úgy hat, mintha a hölgy zacskót húzott volna a fejére. Vagy ott van az a napozó asszony, aki napszemüveg helyett egy furcsa műanyag eszközzel takarja el a szemét, hogy megvédje azt a nap káros sugaraitól. Nevetnünk kell a kép láttán, de nemcsak azért, mert rendkívül viccesen néz ki ebben a szerkezetben ez a nő, hanem azért is, mert tudjuk, hogy miután megfogta a nap az arcát, két tojás alakú fehér folt fog éktelenkedni a szeme körül.

Egy másik kompozíción egy férfifeneket látunk, amint amerikai zászlós fürdőnadrágba rejtve halad a parton. A fotó abszurditását az adja, hogy a nemzeti identitást jelképező motívumrendszert a fenekén hordja az ember. Így habár az alany azt hiszi, hogy ezzel a nemzeti büszkeségét hirdeti, valójában mégis vicc tárgyává teszi ezt a szimbólumot. 

Szellemes az a kép is, amelynek előterében két strandoló ember beszélget, míg a háttérben egy házasodó pár fotózása zajlik. A kép humorát az adja, ahogy Martin Parr összemos két egészen eltérő világot. Míg az egyik a lazulásról szól, addig a másik az emberi élet egyik legkomolyabb eseményeihez tartozik. 

Martin Parr fotói – bár gyakran humorosak – ráébresztenek a fogyasztói társadalom furcsaságaira.

Az utazás fogalmának kiüresedését, a szabadidő eltöltésének sztenderdizálódását, valamint az alapvető értékek eltűnését hangsúlyozzák. A környezet gyakran lepusztult, az emberek pedig tétován merengenek ebben a világban. Kiül az arcukra az idétlenség, és ami még nagyon szembetűnő, az a fókusz teljes hiánya. Nemcsak a másikra való figyelem tűnik el belőlük teljesen, hanem tulajdonképpen teljesen kizárják az őket körülvevő környezeti ingereket is. Nem veszik észre a tenger fodrozódásának szépségét, a vattacukorszerűen gomolygó felhőket, a napsütés szikrázását. Csak önmagukkal vannak elfoglalva, érdektelenek másokkal és a külvilág zajaival szemben.

A kiállításon Martin Parr négy évtizedes pályájának különböző időszakaiba pillanthatunk be a The Last Resort (1986) című sorozattól kezdve, amelyet a Liverpool melletti New Brighton tengerparján készített, s amely nemzetközi karrierjének kezdete, egészen a nyugat-ausztráliai kikötővárosokat dokumentáló No Worries (2012) sorozatig. Az idő előrehaladtával még jobban kiütköznek a fogyasztói társadalom furcsaságai, a globalizáció okozta értékvesztés. Ahogy a kiállítás ismertetőjében is olvassuk: a Strand az egész világ felfogható egy szelíd gulliveri figyelmeztetésnek. A fotók nem csupán informálnak, mosolyra fakasztanak vagy meghökkentenek, hanem ráirányítják figyelmünket a világban zajló változásokra, például a pihenéssel kapcsolatos elképzeléseinkre vagy a tömegturizmus ellentmondásaira.

Martin Parr Strand az egész világ kiállítása a Műcsarnokban június 26-ig látogatható.

Nyitókép: Magnum Photos/Martin Parr