Mérlegen A besúgó

Film

Idén első alkalommal vett részt a XX. Század Intézet az EFOTT-on különböző kerekasztal-beszélgetéseken. A nyitónapon László Bernadett, a Terror Háza Múzeum történésze, Máthé Áron történész, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának elnökhelyettese és Derzsi Kinga, a XX. Század Intézet munkatársa A besúgó című magyar filmről beszélgetett.

A beszélgetés elején a résztvevők arról beszélgettek, hogy kinek milyen véleménye volt a sorozatról annak megtekintése előtt. Derzsi Kinga negatív viszonyulással kezdett bele a sorozatba, de a végén kellemesen csalódott. Máthé Áron úgy értékelte, hogy ha nem lenne magyar, és nem ez a témakör lenne a szakterülete, talán tetszett volna neki, így azonban kicsit kínosnak érezte a sorozatot. László Bernadett laikus szemmel kedvező véleménnyel volt a sorozatról, ám szakmai szempontból úgy vélte, A besúgó hagy némi kivetnivalót maga után. A sorozat óriási figyelmet kapott, ennek ellenére rövid idő után eltávolították az HBO kínálatából.

A rendszerváltoztatás és az 1980-as évek bemutatására már több film is kísérletet tett, azonban A besúgó az első sorozat, amely kimondottan ennek a korszaknak a bemutatását célozta meg.

Máthé Áron szerint a magyar közönség nem kíváncsi a rendszerváltoztatás előtti időszakra, a rendezőket, producereket ez a téma nem foglalkoztatta, illetve nem is mertek hozzányúlni.

László Bernadett kiemelte, hogy Szentgyörgyi Bálint, a sorozat rendezője már évekkel ezelőtt elkészült egyes epizódok forgatókönyvével, azonban történész szakértőt nem kértek fel a produkcióhoz. Szentgyörgyi pedig több interjújában is kiemelte, hogy a sorozat teljesen fiktív történetet mutat be.

Máthé Áron a válaszában arra tért ki, hogy hiába épül fikciós alapokra a sorozat, az emberek így is valóságként fogják kezelni annak tartalmát. A történelmi hűség ezért is az egyik legfontosabb jellemzője az ilyen produktumoknak.

Derzsi Kinga a sorozat egyik legfontosabb üzenetének tartja a hűség és az őszinteség fontosságának hangsúlyozását.

A sorozat karakterei Máthé Áron szerinte kiválóan bemutatták a korszak fiatalságára jellemző tulajdonságokat és motivációkat. Hiányosságként emelte ki, hogy a pártvezetést sem mutatták be, a sorozatban kizárólag az állambiztonság került a középpontba.

Az állambiztonság kapcsán Derzsi Kinga kifejtette, hogy középiskolában egyáltalán nem is esett szó a magyarországi rendfenntartó erőkről, ezekről kizárólag szülei történeteiből hallott, tőlük is csak erdélyi vonatkozásban.

Máthé Áron hangsúlyozta, hogy voltak hőseink és kiemelkedő történeteink a Kádár-korszak szürke 33 évéből, ezek bemutatása azonban még várat magára.

A beszélgetés lezárásaképpen László Bernadett elmondta, hogy A besúgó lehetne egy ugródeszka a későbbi történelmi sorozatoknak, talán egy kicsit nagyobb fókusszal fordulva a történelmi hitelesség irányába.

Az, hogy A besúgó elindított egy diskurzust, mutathatja, hogy a magyar közönségnek igenis lenne igénye arra, hogy a filmek világában is feltárják az 1990 előtti időszakot.