Messze a felhőkkel - MÓCZÁN PÉTER

Zene

? Az úgynevezett őszinte kőkemény rock fénykorában indult meg igazán a zenekar szekere. Hogy fogadta a P. Mobilra és Eddára váró közönség az EAST rétegzettebb zenéjét?
 
? Átéltünk néhány kínos pillanatot, aztán később tudatosan elkerültük az ilyen helyzeteket. Egyébként, a sok külföldi koncertünkön, bárhol is játszottunk, keleten vagy nyugaton, sehol nem találkoztunk ezzel a drukkerszemlélettel.
 
? Meglepte a hanglemezgyárat a Játékok és a Hűség relatíve nagy sikere? Voltak stratégiai tervei Erdős Péternek a zenekarral?
 
? Úgy emlékszem, hogy nem lepődtek meg különösebben, hiszen a Rock Reflektor óta figyelték a koncertszerepléseinket, és ezekből lehetett látni, hogy nem csinálnak rossz üzletet velünk. Összességében több mint 100 ezer példányt adtak el a Játékokból és a Hűségből a megjelenést követő első évben. Azt hiszem, nem is Erdősnek volt ránk szüksége, hanem inkább a lemezgyárnak. Fel kellett mutatniuk egy minőségi zenét játszó, külföldön is eladható csapatot, és ehhez a mi kelet-európai beütésű progresszív rockzenénk megfelelt. Aztán Németországban, Ausztriában, Hollandiában, Lengyelországban is komoly sikereket értünk el. Japánban pedig hamarosan megjelent a Blue Paradise, az első album angol változata.
 

moczanpeter_eastzenekar_mti.jpg
 

? Az 1983-ban megjelent Rések a falon populárisabb volt a korábbiaknál. Hogy fogadta a progrockos közönség?

 
? Soha nem fogtunk úgy egy új album elkészítéséhez, hogy előtte azt latolgattuk volna, vajon milyen hangokat kellene játszani a nagyobb népszerűségért. Természetesen, hatottak ránk új irányzatok, új, izgalmas hangzások, egyáltalán, a világ változása. Vannak persze hibái ennek a lemeznek, például az akkor újdonságnak számító dobgép és szekvencer fenntartás nélküli használata.  Amikor 1983 késő nyarán bevonultunk a lemezgyár új törökbálinti P Stúdiójába, akkor találkoztunk először ezekkel, azonban arra nem volt lehetőségünk, hogy a próbák során kísérletezzünk velük. Elbűvöltek bennünket ezek a gépek. Pedig a próbákon még kizárólag ?élő? hangszereket használtunk. Ezekkel együtt a Rések a falon ma is hallgatható lemez, amely a tíz albumunk között a második legnépszerűbb volt. Egy progresszív rockzenekarnak fel kell vállalnia az új út keresésének kockázatát.
 
? Miért érzi azt az ember, hogy 1984 után mintha kikerült volna a zenekar a médiatérből, mintha újságcikkek se nagyon jelentek volna meg az együttesről?
 
? Ha okokat keresünk, egyet könnyű megtalálni, kieveztünk az egyre inkább elmocsarasodó vizekről egy tisztább, ránk figyelő, inspiráló környezetbe. Ebben az évben készítettük el az Eck Imre vezette Pécsi Balett számára Az áldozat című darab instrumentális zenéjét, amelyet a Hungaroton a Krém label alatt jelentetett meg viszonylag kis példányszámban. Aztán több hétig tartó próbák következtek a balettegyüttessel, majd tíz előadás élőben, Pécsett, a Tettyei Szabadtéri Színpadon. Nagyon nagy élmény volt részt venni benne. És az is lehet, hogy kikerültünk abból a látómezőből, amely akkor a hazai rockéletet jellemezte.
 
? 1983-ban a Fenevad című amerikai thrillerhez koncertanyagot forgatott a stáb. Mi lett a sorsa a filmnek?
 
? Úgy tudom, hogy a film végül nem készült el. A Rolling Stones egyik színpadát használtuk, közepén egy forgószínpaddal, a felette lévő tetőn egy lángot okádó, sárkányfejre emlékeztető acélszerkezettel. Először játszottunk ilyen technikai környezetben. A színpad mögött vagy tíz, az amerikai filmekből ismert kamionméretű lakókocsi sorakozott, konyhával, zuhanyozóval, társalgóval felszerelve? A színpad előtti mezőn, ahol tizenegynéhány évvel korábban az Egri csillagok csatajeleneteit forgatták, körülbelül 30 ezren hallhatták a Blue Paradise számait, és szembesültek azzal, hogyan is szólhat egy magyar zenekar, ha ilyen minőségű berendezések veszik körül.
 
? Hogyan ment át az orwelli világot idéző Rések a falon című daluk a lemezgyári rostán?
 
? Többször tapasztaltuk, hogy időnként logikátlanul működött a gépezet. Lehet, hogy egyszerűen csak trehányság volt az oka, hogy átmentek szövegeink, de azt sem tartom lehetetlennek, hogy voltak ?belső ellenállók?, akik átsegítették az egyébként letiltandó műveket. Egyébként éppen a Rések a falon lemez Agymosás című opusával esett meg, hogy letiltották a szövegét, csakhogy mire megszületett a verdikt, addigra már elkészült negyvenezer lemezborító, rajta a letiltott szám címével. Hogy ne vesszen kárba a borító, a címet kénytelenek voltak az illetékesek lenyelni, de a szöveget át kellett írni. Az első lemezen pedig az eredetileg Bíbormadár számunk címe verte ki a biztosítékot, azt mondták, ez drogos cím, így lett belőle Gyémántmadár.
 
? Meghívást kapnak Nyugat-Berlinbe egy rockfesztiválra, ahol a várost kettészelő fal közelében felállított színpadon lépnek fel. Ebből itthon nem lett aztán problémájuk?
 
? Ha jól emlékszem, főleg a Blue Paradise album anyagát játszottuk. Az éjszakákat Kelet-Berlinben töltöttük ? ott kaptunk olcsó szállást ?, a nappalokat pedig a nyugati oldalon. Naponta átvergődtünk a tankcsapdákkal beépített, szigorúan őrzött átkelőkön. A keleti oldalon látszólag minden tüchtig volt, háborús nyomokat nem lehetett látni, viszont minden szürke volt. A színpad mögött nem messze egy cirkuszi sátor állt, itt jazz- és blues-zenekarok játszottak. Wenders Berlin felett az ég című filmjében tűnik fel ez a különös világ, csak az angyalok hiányoztak. Talán ezek az élmények motiválták a Rések a falon születését.
 

moczanpeter_eastzenekarx_mti.jpg
 

? Az 1956-os számuk a rendszerváltás hajnalán jelent meg, addig nem publikált archív filmfelvételekkel. Bemutatta többek között a BBC, ZDF, a CNN is. Felléptek több ellenzéki eseményen. Ebből a rendszerváltás után mégsem profitáltak.

 
? Távol áll tőlem és az Easttől is az önmítoszteremtés. Felsorolhatnék még számos eseményt, koncertet, ellenzéki tüntetést, amelyen felléptünk a változásokért. Nem tudok elfelejteni egy idevágó történetet. 2000-ben, az első szabad választás és a rendszerváltozás tizedik évfordulóján rendeztek egy nagyszabású koncertet a Kossuth téren. A plakáton láttam, hogy kik a fellépők. Mit mondjak, meglepődtem. Felhívtam az egyik szervezőt: hogy esett a választás azokra a szereplőkre, akik nem is voltak részesei az 1989-90-ben a rendszerváltozásnak. Az volt a válasza, hogy most ezek a népszerűek.
 
? Megjelent Nyugat-Európában, valamint Japánban és Dél-Koreában a Taking the Wheel című album. (Az MMC kiadó gondozásában Magyarországon is.) Miért nem sikerült soha az igazi nemzetközi áttörés?
 
? Hajlamos arra az ember, hogy túlértékeli a lehetőségeit, az eredményeit. Én már távolabb kerültem a könnyűzenei ipartól, amióta a filmmel foglakozom, gondolom, reálisabban látom a múltat is. Voltak kézzelfogható részsikereink, de nem tudtuk megtenni azt, hogy elmenjünk Magyarországról. És persze szükség lett volna ügyes managerre, producerre, aki pénzt fektet a lemezfelvételbe, a klipekbe, a reklámba, és ha ezek megvannak, szükség lett volna sok-sok szerencsére is. Mondjuk úgy, regionális sztárok voltunk a progrock kelet-közép-európai világában. 
 
? 1994. szeptember 24-én léptek fel utoljára, a Budapest Sportcsarnokban. Miért tűntek el?
 
? Elfogyott a levegő, el is fáradtunk a küzdelmekben. A zenekar nem oszlott fel hivatalosan soha, csak a kohézió lett kisebb.
 
? Filmkészítéssel foglalkozik. Nem lett volna logikusabb, hogy csinál egy hangstúdiót, és zenei producer lesz?
 
? Már a BS koncert előtt, 1993-ban alapítottam egy filmes produkciós irodát, azóta több mint száz saját alkotásunk született és legalább háromszáz más mozgóképes produkcióban vettünk részt. Munkáink sikereket értek el a külföldi és hazai fesztiválokon. És, hogy nem kerültem nagyon messze a zenétől, bizonyítják Bartók műveire készült produkcióink: A kékszakállú herceg vára, A csodálatos mandarin, a Mikrokozmosz zenéjére készült Mozi Zongorára, és nem mondtam le A fából faragott királyfiról sem. Amíg volt időm, írtam filmzenéket is. Közel húsz éve ez a világ tölti ki az életem jelentős részét és ez a közeljövőben valószínűleg nem fog változni.
 
? Lesz folytatása a Pécsi Kodály Központ június 8-i koncertjének?
 
? Jó lenne, ha lenne folytatás. Nagyon kemény munkával egy különleges produkció készül, és reményeim szerint nem csak a 40-es, 50-eseknek, hanem gyermekeiknek is nagy élmény lesz. A  több mint kétórás koncerten a Játékok teljes lemezanyagát, a Hűség jelentős részét eljátsszuk, Az áldozat, A szerelem sivataga és a Radio Babel számaiból pedig a legszebbeket és a legmaradandóbbakat választottuk ki. 

? Az 1981-ben, egy csepeli koncerten rögzített Játékok koncertműsor megjelenik CD-n. Miben tért el ez az anyag a szintén 1981-es lemeztől?

 
? Ez egy igen jó minőségű koncertfelvétel, amelyen több olyan szám is lesz, amely nem hallható a Játékokon. Mindjárt az első egy közel tízperces felvezető opus. A ráadás egy blues. A stúdiólemezen hallható számok is más hangzásban szólnak, némelyik új részekkel bővült, szóval igazi zenei csemege lesz, nem csak a gyűjtőknek, ezt garantálom.