A Kassák Múzeum Hiányzó tekintet – Révai Ilka elfeledett életműve című tárlata a 20. század első évtizedeinek ígéretes fotográfusa, Révai Ilka munkásságát mutatja be. A fényképész a divat világában sem volt idegen – a múzeum január 29-i tárlatvezetése munkásságának utóbbi szegmense felől közelíti meg Révai alakját. A különleges alkalmon Czingel Szilvia néprajzkutató-muzeológus mesél Ilka és lánya, Éva közös munkásságáról.
A 19. század végének új világképe alapjaiban változtatta meg a női divatot Európában. A kontinenst meghódító, a középkori divatelveknek hátat fordító stílusváltás búcsút mondott a derekat összeszorító páncélfűzőnek és alsószoknyáknak. Ekkor lépett színre a kor egyik legnagyobb hatású divattervezője, az haute couture királya, a francia Paul Poiret. Az ő találmánya volt a divatbemutató: az új műfaj gyorsan népszerű lett az 1910-es évek londoni és párizsi divatvilágában. A Poiret nevével fémjelzett divatszalonokban zárt körű zenés ruhabemutatókat szerveztek, ahol az előkelő vásárlók megnyerése érdekében élő modelleken mutatták be a ruhakölteményeket. Később kivitték a műfajt az utcára is: a Bois de Boulogne korzóján, de híres párizsi lóversenyeken is tartottak úgynevezett mannequin parade-okat.
Révai Éva személyesen kereste fel a mestert, aki felfigyelt a nő tehetségére, modern formavilágú, stilizált művirágaira és ékszerterveire. Édesanyja, a fotográfus Révai Ilka 1927-ben költözött Éva után Párizsba, onnantól fogva együtt dolgoztak. Anya és lánya az 1920-as évek végén robbantak be a párizsi divatéletbe nem szokványos anyagokból (selyem, celluloid, műgyanta) készített kiegészítőikkel. Munkáikat a műfajok közötti átjárás kreatív megoldásai jellemezték.
A két budapesti zsidó nő tehetségére Poiret mellett Man Ray, André Kertész, Coco Chanel és Christian Dior is felfigyeltek. Az Hôtel des Terrasses-i otthonukban-műhelyükben a párizsi művészvilág jeles képviselői és emigráns magyar művészek is gyakran megfordultak, iparművészeti és divattárgyaikkal nagy sikerrel szerepeltek a francia fővárosban, majd külföldi kiállításokon. Sikereikről a hazai lapok is beszámoltak. Évának hosszú élet adatott, és a háború után folytatta a munkát a francia divatházakkal. 2006-ban, 101 éves korában halt meg Nizzában, míg Révai Ilka pályája a soá miatt maradt torzóban – a Dohány utcai zsinagóga udvarán egy tömegsírban nyugszik.
A kiállításon bemutatott egyedi ékszerek, kiegészítők, valamint a tárgyakról készült és a korabeli divatlapokban megjelent művészi fotók Kajdi Csaba és Básti Annamária gyűjteményéből származnak.
Részletek itt.
Forrás: MNM KK PIM - Kassák Múzeum