A képzőművész franyo aatoth legújabb műveiből Monszun – Mon Sun címmel nyílik kiállítás a Várfok Galériában, melyet június 9-től július 16-ig tekinthetnek meg a látogatók.

A tárlat a művész távol-keleti tájképeinek legfrissebb sorozatát mutatja be, mely egy installatív kiállításon ragadja meg a monszun, az Európában ismeretlen természeti jelenség élményét, a burjánzó vegetáció és színgazdag, tavak és folyók szegélyezte, eső éltette növényvilág közvetlen tapasztalatát. A Várfokkal párhuzamosan két franciaországi galéria, a párizsi Galerie Keller és az 55Bellechasse galéria is kiállítja franyo aatoth új munkáit.

A művész Nyíregyházán született, 1954-ben. Victor Vasarely támogatásával jutott ki először Párizsba 1978-ban, ahol az École Supérieure des Beaux-Arts hallgatója volt. Hosszabb utazásokat tett Németországban, Hollandiában, az Egyesült Államokban és Észak-Afrikában. Bár az ott szerzett tapasztalatok is beépültek munkáiba, festészetére Mongólia gyakorolta a legnagyobb hatást, ahol 1989-ben járt először. Művészetének formagazdagságáról ready-made tárgyai, utazó alkoholistáknak írt, 15 nyelvű szótára (köztük az általa alkotott tantrikus szildáv nyelvvel), majd a színhasználat kibővülését meghozó, absztrakt és kalligrafikus elemeket ötvöző tájképek korszaka tanúskodik.

A tájkép műfaja volt az, amely a mongol és kínai utazások élményének lenyomatát tükrözték.

A most kiállításra kerülő, Thaiföldön született festmények immár sokkal inkább a természeti környezettel való bensőséges együtt létezés vetületei. A dzsungelben építetett műtermének közvetlen környezetében megtapasztalt természeti élettér beépül művészetébe. Tájképei nem a klasszikus értelemben vett leképezései a természetnek, hanem a thaiföldi kolostorban töltött elszigetelődés során festett meditatív lelki gyakorlatok részeiként a földrajzi visszahúzódás azon élményéről vallanak, mely során egyetlen méter megtétele nélkül a legmélyebb utazás megtehető.

A Várfok Galériában megvalósuló Monszun – Mon Sun háromnyelvű szójáték nevét viselő kiállítás anyaga visszatekint a korábbi korszakot is átható őselem, a víz mint forrásmotívum képnyelvi megjelenítésére, a természet rejtekutainak kalligrafikus ábrázolására, valamint új formanyelvet és művészi korszakot nyitva az újjáéledő esőerdő mély zöldjeinek közvetlenségébe és sűrű, violaszín örvényébe vezeti a látogatót.

Nyitókép: Várfok Galéria