A hosszú ideje ismét Magyarországon élő zeneszerző, Eötvös Péter legújabb – sorrendben a tizenharmadik – operája librettójához a norvég sztáríró, Jon Fosse Trilógia című kötetéből merített. A komponista „operaballadaként” definiált alkotása a berlini Staatsoper felkérésére készült el 2020-ban. A Sleepless „főszereplője két tizenéves fiatal, akik gyereket várnak, de semmijük sincs, kilátástalan a jövőjük, és a környezetükben élő felnőttektől sem számíthatnak segítségre. Valahányszor azt látja a fiú, hogy nem tud másként javítani a lány és a születendő gyermek helyzetén, sorra eltünteti az embereket, akik kiközösítették őket. Három gyilkosságot követ el, így végül felakasztják. És itt jön az opera fő kérdése: szabad-e egy tizenéves fiúnak a családja megmentéséért megölni azokat, akik megtagadták tőlük a segítséget?” – teszi fel a kérdést Eötvös Péter.
A zeneszerző az operái librettistájaként közreműködő Mezei Marival gyakran akár húsz-harminc kortárs irodalmi mű közül választja ki azt az alkotást, amely legjobban illik a színpadi zeneművet megrendelő operaház évados tematikájába.
Emellett rendkívül fontosnak tartja, hogy operáinak szövege kortárs irodalmi alapanyagból származzon, mert véleménye szerint műve így képes a legtöbbet elmondani arról a korról, amelyben létrejött.
A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek április 12-i Müpa-beli magyarországi bemutatóján – amely egyúttal az opera első koncertszerű előadása lesz – az opera főbb szerepeiben Victoria Randemet, Linard Vrielinket és Katharina Kammerlohert láthatja a fesztiválközönség. A Nemzeti Filharmonikus Zenekart a hazai premier alkalmából a szerző, Eötvös Péter vezényli a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az opera angol nyelven – magyar nyelvű nyersfordítás kivetítése mellett – hangzik el.
Nyitókép: Eötvös Péter. Fotó: Csibi Szilvia