Isztambulban nyitott újabb kiállítást a Közlekedési Múzeum.

Az Isztambuli Magyar Intézetben nyitotta meg legújabb kiállítását a Közlekedési
Múzeum a török-magyar hajózási kapcsolatokról.

A tárlat eredeti műtárgyakon, gazdag fotóanyagon, menetrendeken,
térképeken keresztül azt a közlekedési és külkereskedelmi kapcsolatot mutatja
be, amely a 19. század során megnyílt új útvonalak révén indult fejlődésnek.

A történelmi török-magyar dunai és tengeri kapcsolatokat november 20-án
nemzetközi tudományos konferencia keretében értékelték az osztrák, horvát,
török és magyar múzeumi szakemberek és kutatók.

Az Isztambuli Magyar Intézet és a Közlekedési Múzeum kiállítása 2020. február 1-jéig látogatható és a tervek szerint jövőre a Duna-menti országokban is bemutatják.

Zsigmond Gábor, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
főigazgató-helyettese elmondta: a Közlekedési Múzeum nagy figyelmet fordít
arra, hogy megújítása idején is megmutassa a falai közt folyó szakmai munka
eredményeit. Ez két éven belül immár a tizenkettedik külföldi helyszín, ahol
kiállítást mutatnak be. A 19. század közepén megerősödő Duna-menti közlekedési
és gazdasági kapcsolatok témáját az Európai Unió támogatásának köszönhetően
nemzetközi tudományos konferencia keretében értékelték múzeumi szakemberek és
kutatók. A kiállítás a kétnapos programsorozat második napján nyílt meg.   

Az Opening to the East/Nyitás Keletre című angol-török-magyar nyelvű kiállítás célja, hogy bemutassa a számos utazó fantáziáját és a magyar gazdaságot is megmozgató török-magyar hajózási kapcsolatok történetét.

A tárlaton a múzeum számos műtárgya is látható, többek között egy több
mint százéves magyar hajómodell. A modell a Corvin gőzhajót ábrázolja, amely az
első világháború előtt menetrend szerint járt a dunai román és bolgár kikötők,
valamint Isztambul között, rendszeresen szállítva a Vaskapun át Budapestről
érkező árukat is. A számos hajómodell mellett a Magyar Folyam- és Tengerhajózási
Rt. tiszti kalapja, díszkardja is Isztambulba érkezett. A kiállítás egyik
további érdekessége az a megolvadt üvegpalack, amit az Erzsébet Királyné
gőzhajó 1912-es tragédiája után Strotzka Norbert főgépész holtteste mellett
találtak.

Az Isztambuli Magyar Intézet és a Közlekedési Múzeum együttműködése tavaly kezdődött, amikor az 1912. évi Budapest-Isztambul autós túrautat dolgozták fel közös kiállításon.

Fotók forrása: Magyar Közlekedési és Műszaki Múzeum