Az örök kísérletező

Képző

Weininger Andort és a 100 éves Bauhaust ünnepli a pécsi Janus Pannonius Múzeum kiállítása.

Weininger Andor (1899-1986) festő, grafikus, építész és formatervező születésének 120. évfordulója és a weimari Bauhaus megalapításának centenáriuma alkalmából nyílik a magyar képzőművész valamennyi alkotói korszakát bemutató kiállítás a pécsi Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában március 1-jén.

 

Weininger Andor (1899-1986) életét az emigrációk sora és ezzel együtt újabbnál újabb kulturális és művészeti közegek megismerése határozta meg. Képzőművészeti munkásságában látványos ívet írt le, a 20. század avantgárd művészeti irányzatai közül többhöz is csatlakozva, a Bauhausban megismert geometrikus absztrakciótól a szürrealizmusig.

Pályája a Dobrovics Péter vezette pécsi művészkörből indult, amely a Kassák-féle aktivizmus szellemében tevékenykedett. 1918-1919-ban a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karának hallgatója volt, majd 1921-ben Molnár Farkassal és Stefán Henrikkel együtt a weimari Bauhausba iratkozott be. Doesburg De Stijl hatására alkotta síkkonstruktivista kompozícióit és lett a KURI csoport tagja.

mechanikus_szinpad_600x357.png
Mechanikus revü - absztrakt színpad, 1926.Forrás: artmagazin.hu

A falfestészeti műhelyben Schlemmer és Kandinszkij vezetése alatt tanult. 1923-ban a hamburgi Jungfrau kabaré szövegírója, díszlet- és jelmeztervezője, ill. konferansziéja volt. Itt kezdte el a geometrikus színelemek mozgatására épülő absztakt színpadi játékának, a Mechanikus revünek tervezését.

1924-ben a Bauhaus zenekar alapítótagja lett. 1925-től a Dessauba költözött Bauhausba visszatérve a színpadi műhelyben zenei bohózatok és a Mechanikus revü megvalósításával foglalkozott.

 

weininger_es_schawinsnsky_600x535.png
Weininger Andor és Alexander Schawinsky pantomimművész 1928-banForrás: kunst-archive.net
 
A színpad és a közönség új viszonyára alapozta gömbszínház tervét, melyet 1927-ben Magdeburgban állított ki. 1928-tól Berlinben élt, ahol bútortervezéssel foglalkozott feleségével, a Bauhaus-növendék Eva Fernbachhal együtt. A szürrealizmus is megérintette.
 
1938-ban a nácizmus külföldi munkabetiltása miatt Hollandiába költözött, innen 1951-ben Kanadába emigrált, s festette biomorf absztrakt képeit. 1958-ban New Yorkban telepedett le.
Visszatért kezdeti éveinek geometrikus absztrakciójához: papírból és fából szerkesztett plasztikus kollázsai a minimal art útját készítették elő. Élete végéig magyarnak vallotta magát, s fenntartotta hazai kapcsolatait.
 
weininger_08r_600x456.png
Szobatanulmány, 1922.Forrás: balkon.art
 
A Janus Pannonius Múzeum saját Weininger Andor-gyűjteményébrn található tárgyakon túl a kiállított művek jelentős részben Körner András New Yorkban élő építész gyűjteményéből származnak, aki 1970-től a művész haláláig szoros barátságot ápolt az alkotóval. A műveket személyesen tőle és özvegyétől kapta ajándékba.
 
A kiállítás március 31-ig látható Pécsen.