Az Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása című kiállítás arra keresi a választ, hogy milyen esélyeket tartogat a modern építészet sokat vitatott, több szempontból elavult öröksége a jövő építészei számára. A kiállítás – melynek kurátora Kovács Dániel, kurátori csapatát pedig a Paradigma Ariadné építészei, Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs és Smiló Dávid alkotják – nemzetközi együttműködésben valósult meg: 12 emblematikus budapesti modern épület újragondolására 12 közép- és kelet-európai építésziroda adott újszerű választ. A kiállítás a biennále fő témájához, a Hogyan fogunk együtt élni? címhez kapcsolódva a 20. század második feléből származó épített örökségünk jelentésére, sorsára fókuszálva egy olyan globális problémát, a modern építészeti örökség politikai, társadalmi, de fenntarthatósági szempontból is izgalmas témáját dolgozta fel, amely a régiónkat különösen foglalkoztatja.
A kiválasztott budapesti épületek mindegyike az 1960-as évek eleje és az 1980-as évek vége között jött létre,
túlnyomórészt eredeti állapotukat őrzik, de többségük erősen fenyegetett funkcionális vagy szerkezeti avulása, illetve a környék változó ingatlanviszonyai miatt. A kiállítás alternatívát kínál a fenntarthatósági előírások félreértéséből fakadó igyekezet, az esztétikai ellenérzések és a politikai antipátia miatt jellemzően bontás vagy az építészeti értékek elvesztésével járó újjáépítés helyett. A kiállításban szerepel többek között a Déli pályaudvar, a Planetárium, a Domus áruház vagy az időközben már elbontott budavári Országos Villamos Teherelosztó épülete. Az Othernity az első széles körű nemzetközi projekt a magyar pavilonban, melynek célkitűzése, hogy egy új, együttműködésen alapuló metódust mutasson az építészeti örökségünk megőrzésére.
„A kiállítás visszhangja és fogadtatása alapján úgy ítélem meg, hogy jól döntöttünk, amikor ezt a projektet választottuk ki a velencei szereplésre.
A kiállítás egyszerre mintaszerű kollaboratív gyakorlat, örökségvédelmi kutatás és kortársi reflexió, amely egy nemzetközileg is releváns kérdést helyezett a középpontba,
és friss vizuális formanyelvvel párosult. Fontosnak tartjuk, hogy a kiállítást a hazai közönség is megismerhesse, hiszen idén a pandémia miatt jóval kevesebben jutottak ki Velencébe”– fogalmazott Fabényi Julia nemzeti biztos, a kiállítást szervező Ludwig Múzeum igazgatója a biennále zárása alkalmából. A Ludwig Múzeumban január 16-ig látogatható kiállításból a zárást követően több műtárgy közgyűjteménybe kerül.
A kiállításhoz kísérőprogramok kapcsolódnak. December 12-én, vasárnap délután 16 órakor Kovács Dániel kurátor tart tárlatvezetést, 17 órától pedig a Ludwig Múzeum és a Kürt Akadémia Hatszemközt című programsorozatának részeként pódiumbeszélgetésre kerül sor Építsünk a múltra? címmel Csóka Attila Róbert építésszel, Soóki-Tóth Gábor városfejlesztési, ingatlangazdasági szakértővel és Keller Márkus történésszel.
A kiállításban szereplő építészirodák: A-A Collective (Lengyelország/Dánia/Svájc), Architecture Uncomfortable Workshop (Magyarország), b210 (Észtország), BUDCUD (Lengyelország), KONNTRA (Szlovénia/Észak-Macedónia/Horvátország), MADA Architecture studio (Szerbia), MNPL WORKSHOP (Ukrajna), Paradigma Ariadné (Magyarország), PLURAL (Szlovákia), Vojtěch Rada (Csehország), RLOALUARNAD (Észtország/Egyesült Királyság), Studio Act (Románia).
Fotó: Ludwig Múzeum/Rosta József