A hallgató fantáziájától függ, mit képzel a tintafoltos papírra

Popkult

Premier! A live session trilógia első kettő, Lifeline és a Honey Badger című dala után mostantól meghallgatható az Antal Gábor Trió legújabb, finom dallamvilágú Paper & Ink című szerzeménye is, amely melankolikus és nosztalgikus hangulatával a múlt elveszett pillanatait tárja elénk. Azt a kort, amikor az emberek kézzel írt leveleken keresztül nyíltak meg egymásnak, türelemmel várva a rájuk érkező majdani választ.

Antal Gábor Trió, Szentgallay György, Antal Gábor és Varga Szabolcs. Fotó: Szakonyi Milán
Antal Gábor Trió, Szentgallay György, Antal Gábor és Varga Szabolcs. Fotó: Szakonyi Milán

Az Antal Gábor (zongora), Szentgallay György (basszusgitár) és Varga Szabolcs (dob) alkotta Antal Gábor Trió most megjelenő, Paper & Ink című szerzeménye múltba révedő, nosztalgikus hangulatot idéz. A mobiltelefonok megjelenése előtti kort állítja szembe a mai, technikai vívmányokkal átitatott időszakkal.

Történeteket mesélünk el, amiket régi, tintafoltos levélpapírokra írtak és küldtek egymásnak az emberek, legyenek akár szerelmespárok, családtagok vagy barátok – mondja Gábor. – A hallgató fantáziájától függ, hogy ki mit képzel a papírra.

A régi, kézzel írt leveleket személyesség járta át. A feladónak türelemmel, nyugalommal és egyfajta lelassult elme- és tudatállapottal kellett várnia a választ, ami a mai korban tapasztaltakkal szemben akár hetek-hónapok múlva érkezett. A szerzemény felhívja a figyelmet arra, hogy akár másodpercekre is, de érdemes lelassulni és visszatérni az önmagunkban rejlő pihentető lelki harmóniához. A trió kézen fogja a hallgatót a hangszerek által, hogy zenével kísérje őt a belső csendbe.

Bár a Paper & Ink a nyár folyamán készült el, a forró hónapok helyett az ősz hangulatát és színeit hordozza magában. Antal Gábor szívéhez igazán közel áll az ősz – szeret a természetben túrázni, töltődni és inspirálódni az erdő színei által. A személyes megélései öltenek testet a dalban, amit a zenekar dobosával, Varga Szabolccsal közösen szerzett. A dal Szabolcs által írt fő témája indította a közös és egyben nosztalgikus alkotási folyamatot, amelyben Gyuri érzékeny basszusgitárszólója kiemelt szerepet kapott. A trió tagjai egyaránt jó stílusérzékkel nyúlnak a zenéhez, és mivel hasonló az értékrendjük, az ízlésük, kifejezetten összehangolt módon tudnak közösen alkotni, együtt zenélni.

Örülök, hogy nem az egó dominál az alkotási folyamatainkban, hiszen mindig nehezebb olyan közegben alkotni, ahol az egók harca elviszi a fókuszt a művészetről, a közös értékteremtésről. Az a meglátásom, hogy ha kellő érzékenységgel és kellő érzelmi intelligenciával állunk a társainkhoz és a közös céljainkhoz, akkor eltörpülnek az emberi játszmák. Alázatra van szükség ahhoz, hogy szép, őszinte művészeti alkotás születhessen. Ilyen jellegű zene létrehozása a célom, ezért is örülök annak, hogy Gyuri és Szabi személyében nagyszerű zenész- és alkotótársaim vannak.

Gábor zenei pályafutása egészen korán indult, és szinte egyenes út vezette őt a hangszeréhez. A szülei klasszikus zenét játszó és tanító zongoraművészek. Elmondása szerint már az édesanyja hasában is rengeteg klasszikus zenét hallgatott. Az első meghatározó jazzinspirációt gyermekkorában Chick Corea amerikai zongorista, zeneszerző jelentette, akit egy olyan koncertfelvételen hallott először zenélni, amelyen Bartókot játszott, majd az adott Bartók-darabra improvizált.

Gábor nem csupán zenészként, hanem tanárként is elhivatott, ennek fényében 16 éve tanít a Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola Gimnázium és Zeneiskolában. Úgy látja, az igényes zenének és a hangszertanulásnak jellemformáló hatása van, ami az érzelemvilág fejlesztése mellett a finommotorika fejlesztésére is kiterjed. Részben ezért is örül annak, hogy újra elkezdett teret hódítani a klasszikus, valamint a jazz-zene.

„Úgy gondolom, hogy nekünk, zenészeknek felelősségünk, hogy őrizzük és továbbítsuk a zenében rejlő értékeket. Az őszinte, szívből jövő zene utat talál a közönséghez. Én magam mindenevő hallgatóság vagyok, sokféle előadót hallgatok. Szerintem jót tesz a triónak, hogy mi, akik alkotjuk, nagyon sokféle zenét fogyasztunk. Ezek a zenék mind keverednek bennünk, átfolynak a szívünkön-lelkünkön, lecsapódnak, és ezt követően egy önazonos, őszinte zene formájában születnek újjá.”

Az alábbiakban további ízelítőt kínálunk az Antal Gábor Trió zenei világából Gábor személyes kommentárjaival.

Walking on the Planet

„A Walking on the Planet című dal animációs videóklipje számomra különleges projekt volt, mivel ez a kompozíció nem csupán az Antal Gábor Trió 2023 tavaszán megjelent albumának címadó szerzeménye, hanem egy olyan zenei utazás, amely a V4-ek harmincadik évfordulójára íródott felkérésre – árulja el Gábor. – Az első alkalom, hogy a darabot hallhattuk, Lettországban, a rigai Zeneakadémián volt. Óriási megtiszteltetés számomra, hogy a hozzá készült videóklipet beválogatták a 16. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál hivatalos versenyprogramjába, és Arany Díjat kapott a 07. Magyar Klipszemlén.

A videóklipet Bella Tamara, Gurka Gábor István, Hollós Kata és Pittmann Kornél készítették, akik képesek voltak a zenei elképzeléseimet vizuális formában is megragadni. Nagyon izgalmas volt látni, ahogyan az általam megadott kortárs témák – amelyek sokszor nehezen kerülhetik el a klisék csapdáit – egy olyan absztrakt, kísérleti nyelven elevenednek meg, amely mégis teljesen friss és inspiráló tud maradni. A csapat egyedi megközelítése lehetővé tette, hogy az emberi és földi történet nagy ívű narratívája anélkül táruljon elénk, hogy közvetlenül karakterekhez kellene kapcsolódnunk.

Az animációs technikák sokszínűsége – legyen az replacement animáció, digitális morf vagy festményanimáció – mind hozzájárult ahhoz, hogy a klip önálló művészeti alkotásként is működjön. A folyamat során az volt a legfontosabb, hogy a zenével harmonizáló, mégis önálló vizuális világ jöjjön létre, amely egyszerre elgondolkodtató és érzelmileg is megragadó.

Ez az együttműködés számomra nemcsak egy zenei projekt volt, hanem egy újabb lehetőség arra, hogy a zene és az animáció határterületein kutassunk, és egy olyan univerzális történetet meséljünk el, amely mindannyiunkat érint.”

A teljes Walking on the Planet album ITT meghallgatható. 

Speed Limit

„A Speed Limit című dal live session felvétele a Magvető Kávézóban egészen különleges élmény volt. A helyszín barátságos és inspiráló hangulata azonnal megadta az alaphangot, ami nagyon jól passzolt a zenekar dinamikus, mégis könnyed stílusához. Szakonyi Milán, aki rögzítette és utómunkázta a felvételt, rendkívüli profizmussal vezényelte le az egészet. Az ő tapasztalata és a technika biztosította, hogy minden részlet a helyén legyen, miközben az sE Electronicsszal való együttműködés és a Magvető Kávézó támogatása magas színvonalú hátteret adott a produkciónak. Az, hogy a videó egyetlen kamerával és vágás nélkül készült, különösen izgalmassá tette a folyamatot. Ez azt jelentette, hogy minden pillanat élő és valós volt – nem volt lehetőség arra, hogy újra vegyük vagy kijavítsuk, ha valami nem sikerült volna tökéletesen. Ez az »élőben« érzés még inkább fokozta a jelenlétet.”

Lennék én folyóvíz...

„A Lennék én folyóvíz... című dal különleges helyet foglal el a szívemben. A Petőfi-évfordulóra készült számunkban Szőke Szandra gyönyörű éneke és Szakonyi Milán gitárjátéka, valamint vokálja tette igazán teljessé a zenét. Nagy élmény volt látni, ahogy a vers sorai zenei formát öltöttek, és ahogy a zenekar minden tagja hozzátette a maga egyedi hangját ehhez a közös alkotáshoz.

Azt szerettem volna, hogy a feldolgozás egyszerre tisztelje a vers eredeti hangulatát, és adjon neki egy friss, kortárs megszólalást. Szandra énekével különösen sikerült megfogni azt a lírai szépséget, amely Petőfi sorait áthatja, miközben Milán gitárja finom textúrákat adott hozzá, amelyek tovább erősítették a dal bensőséges hangulatát. A borítót Sitku Leila és Szentgallay György készítették.”

A teljes Lennék én folyóvíz... EP ITT meghallgatható.