A világ egyik legkeresettebb tenorját egyenesen Pavarotti örököseként emlegetik: idén tavasszal a New York-i Metropolitan után Németország és Franciaország várja, de minden nyáron visszatér szülőföldjére, Máltára is. Az olasz repertoárban lenyűgöző magabiztossággal mozgó sztártenor, Joseph Calleja áprilisban hazánkba érkezik, és az operatörténet legszebb áriái közül válogat a Budapesti Tavaszi Fesztiválon. Melyik film volt rá sorsfordító hatással, melyik két operakaraktert utálja, és mi a legnagyobb szerepálma? Az alábbi cikkből kiderül.
Málta már nemcsak gyönyörű tájairól és nyaralóhelyeiről híres, hanem világklasszis sztártenorjáról, Joseph Callejáról is, akit sokan Pavarottihoz, Jussi Björlinghez, Beniamino Giglihez és Enrico Carusóhoz hasonlítanak. Az 1978-ban született énekes 12-13 évesen A nagy Caruso című film hatására fedezte fel magának az opera műfaját. Mario Lanza alakítása kapcsán így mesélt egy 2007-es interjúban: "Amikor kinyitotta a száját, rájöttem, hogy más zene is létezik a Metallicán és az Iron Maidenen kívül."
Bár nem zenészcsaládból jön, édesanyja elmondása szerint Calleja hamarabb énekelt, mint beszélt. Zenei tanulmányok folytatására nagynénje bátorította, miután hallotta, ahogy az unokaöccse Pavarottit utánozza. Az első tanára Paul Asciak máltai tenor volt, akit azóta is legnagyobb hatású mestereként emleget.
A Macbeth Macduffjaként debütált 1997-ben Máltán. Ugyanebben az évben díjat nyert a Nemzetközi Hans Gabor Belvedere Énekversenyen, 1998-ban megnyerte a milánói Enrico Caruso Énekversenyt, a következő évben pedig a Plácido Domingo által alapított Operalián is díjazták.
Pályafutása során több szólólemeze is megjelent. Renée Fleming partnereként énekelte Alfredo szerepét a Traviatában: a Covent Gardenben rögzített előadás DVD-felvételét Grammy-díjra is jelölték. Legújabb, Verdi-áriákat felsorakoztató albuma 2018 februárjában jelent meg.
Bár szinte minden szerepében lenyűgözi a hallgatóságot, még nála is előfordul, hogy nem annyira vonzza egy karakter. Bevallása szerint két olyan szerep van, amit kevésbé szeret: a Norma Pollionéja és a Pillangókisasszony Pinkertonja. Utóbbit ugyan élvezettel énekli, de a szereplőt magát ettől függetlenül ki nem állhatja, mert szerinte még csak meg sem próbálja helyrehozni, amit elrontott. A legnagyobb szerepálma pedig Otello. "Ha már senki sem lesz kíváncsi rám, ezt fogom énekelni 55-60 évesen a fürdőszobában" - mesélte egy interjúban nevetve.
A magyar operakedvelők április 19-én hallhatják a Müpában Calleját, aki a romantikus olasz operák specialistájával, a világjáró Pier Giorgio Morandi karmesterrel együtt válogat a zenetörténet legnépszerűbb áriáiból.
A cikk eredetileg a Budapesti Tavaszi Fesztivál hivatalos blogján, a btf.blog.hu oldalon jelent meg.