A festmény születésekor 28 éves kereskedő rövid fekete zekéje, fekete barett sapkája, harisnyája, cipője mind dísztelen, csak kilógó fehér inggallérja töri meg az egyhangúságot. Rövid nadrágja szalagokból állt, amelyet egyesével kötöttek a szolgálói a derékrészhez, gazdagságát díszes tőre, hímzett fehér kesztyűje és zsebkendője emeli ki.
Felesége, a nála több mint 10 évvel fiatalabb Margerethe szintén a kor divatjának megfelelően feketébe öltözött. Egyhangú viseletét csupán a kilógó fehér inggallér és az arany nyaklánc töri meg. Darázsderekát vasból(!) készült fűző, szoknyája harang alakját vesszőből font abroncs biztosította, ami nem csupán a tökéletes alakot, hanem a hölgy fizikai megközelíthetetlenségét is garantálta.
A jómódú kereskedőházaspár portréitól élesen elüt a köznép, a piacozó kofák és árusok ábrázolásmódja, főképp a divat szempontjából. Igaz, hogy ők nem megrendelésre, reprezentációs célból álltak modellt.
A tárlaton Jan van Horst, Pieter Aertsen és Joachim Beuckelaer három, azonos címet - Piaci jelenet - viselő zsánerképe a köznép mindennapjait mutatja be. A modellek ruháin a föld színei jelennek meg, mivel olyan természetes festőanyagokat használtak, amelyekhez a legegyszerűbben és legolcsóbban hozzá tudtak jutni.
A gomb, amely a mai kor számára a legegyszerűbb ruhaalkatrész, még egyáltalán nem volt elterjedt. Sőt, rendkívül drága dolognak számított, mert csak szabók használták, akiknek munkáját csak az előkelő megrendelők tudták megfizetni. Így csak övekkel és a zsinórokkal tudták összetartani a ruhákat.
A Régi Szobor Gyűjteményben Még egy szú foga is beletörne - csodálatos szobrászati technikák megfejtése címmel tartottak tárlatvezetést. A szoborkiállítások talán nem a képzőművészeti gyűjtemények legnépszerűbb elemei, de Kovács Vera interpretálása révén a látogató rögtön értőbb szemmel fordulhatott a kissé mostoha helyzetű műtárgyakhoz.
Jörg Lederer 1515-ből származó alkotása a Szépművészeti Múzeum egyetlen egyben fennmaradt szárnyas oltára. Mai szemmel talán nem veszünk észre rajta a szépen faragott alakokon kívül más érdemlegeset, idegenvezetőnk azonban a középkori emberek szempontjából megközelítve sok érdekességet mesélt a műalkotásról.
Az oltárképeket a szegények bibliájának is nevezik, a középkori ember ugyanis nem tudott olvasni, ismeretei szűkek voltak, ráadásul akkoriban az egyházi szertartások is latinul zajlottak, a betegségek, háborúk közepette a kor embere templomban, a művészeti alkotásokban találhatott vigaszt.
A mívesen megmunkált alakok, a kis Jézust karjaiban tartó Mária az anyai szeretet megtestesítője. Szent Miklós az ablakon kukucskálva érkezik a gyermekekhez, jelképesen pedig minden szegény emberhez. Az aranyozás a jeleneteket a mennyei szférába emeli. Mária Magdolna meztelen alakja pedig az emberi esendőség megtestesítője, példa rá, hogy a bűnből is ki lehet emelkedni, és el lehet nyerni a megbocsátást.
A vezetésen szóba kerültek a műtárgyak kártevői is. A szárnyas oltár hátsó falát vizsgálva az egyik legjelentősebb veszélyforrást csíphettük fülön: az embert. Az oltár hátoldalára ugyanis egy dátumot és egy név kezdőbetűit vésték be - egy MKIP monogramú ember 1586-ban érzett késztetést arra, hogy örök nyomot hagyjon maga után.
A faszobrok legnagyobb ellensége a szú, amely nehezen irtható. Régen csak tűzzel tudtak küzdeni ellene, de az tönkretette volna a műtárgyat is. Szerencsére ma már rendelkezésre állnak vegyszeres megoldások is. Furcsa neve ellenére a múzeumbogár is létező állat, amelynek elsősorban a lárvái pusztítóak, és leginkább a textíliákban okoznak jóvátehetetlen károkat.
A tárlatvezetés újabb meglepetése volt, hogy létezik a Szépművészeti Múzeum gyűjteményében egy olyan műtárgy, amely szinte a csodával határos módon maradt ránk. Jacopo Sansovino Madonna gyermekével című, 1511-ből származó remekműve első pillantásra szépségén kívül nem szolgál más meglepetéssel. Közelebbről megfigyelve azonban apró repedéseket vehetünk észre az aranyozott figurán. Mint megtudtuk, a viaszból készült szoborral a művész a firenzei Mercato Nuovo homlokzatára szánt márványszobor elkészítésére pályázott, és vászonréteggel, valamint festékkel óvta meg a pusztulástól.
Végezetül eljutottunk a bronz szobrokig, amelyeknek gyártási titkaira is fény derült. Az 1500-as évek elejéről származó Európa elrablása című bronzszobor tárolójának kihúzható fiókjában szobrászati mesterfogásokat ismertető tablót találhatnak a látogatók.
Az estét DJ Gandhava zenéje színesítette, a tárlatvezetések mellett pedig különböző workshopokon, társművészeti előadásokon is részt lehetett venni.
Biztos, hogy minden látogató új élményekkel és ismeretekkel távozott erről a tartalmas eseményről.