A nagyszabású kiállításon kaposvári és kőröshegyi festőművészek mintegy 80 alkotása lesz látható.

A koncepció szerint két egykori kiállítást rekonstruáltak. Azt a folyamatot szeretnék bemutatni, ahogyan a modern művészet 1908 körül a vidéki Magyarországot is elérte – mondta Géger Melinda, a kiállítás kurátora az MTI-nek. A kiállításban tetten érhető, hogy miként ütközött össze az új modern művészeti nyelvezet a hagyományos, akadémiákon iskolázott képi világgal.

Kunffy Lajostól – aki a hagyományos irányzatot képviseli – mintegy tizenöt festményt mutatnak be: portrékat, tájképeket és életképeket. A modernek képviselői közül Rippl-Rónainak „kukoricás” képeiből, aktos kompozícióiból és Piacsek-bácsi sorozatából állítanak ki műveket, Boromissza Tibortól nagybányai képeit, önarckép-sorozatát, Kádár Gézától pedig tájképeket választottak.

Géger Melinda kifejtette: 1908 nyarán mutatkoztak be Balatonföldváron a kőröshegyi Balatoni Festőkolónia alapítói, Boromisza Tibor, Kádár Géza, Némethy Miklós és Unghváry Sándor progresszív fiatal művészek. Ugyanebben az évben a kaposvári karácsonyi tárlaton Kunffy Lajos akadémista festő nagyméretű alkotásai mellett jelentek meg újító műveikkel, de a kiállítók között szerepelt az akkor már sikeres kaposvári Rippl-Rónai József is, aki ugyanúgy a modernitást képviselte. Az utóbbi tárlaton jól kirajzolódott a modern és a hagyományos művészi nyelvezet közötti éles határvonal. 

Az egykori kiállításon szereplő képek közül néhány most is látható lesz, de leginkább a művészek 1908 és 1909 körül készült más festményeiből válogattak, köztük több főművet is. 

A kurátor szerint 1908 fordulópontnak számított a magyar képzőművészetben. Nem sokkal később, 1909-ben alakult meg a Nyolcak művészcsoport, a nagybányai neósok ekkor hagyják el Nagybányát, és Budapestre, Kecskemétre vagy Párizsba mennek. A művészeti fórumokon ekkora forrtak ki az álláspontok a progresszióról, a művészi haladásról, illetve az elavult hagyományos nyelvről. Mint mondta, ez a konfliktus a vidéki fórumokon is megjelent, ami Kaposváron a karácsonyi kiállításon volt leginkább tetten érhető.

A kiállítást Keserü Katalin művészettörténész nyitja meg.

Nyitókép: Kunffy Lajos: A Bretagne-i tengerparton, 1898, olaj, vászon, 126,5×173 cm, Rippl-Rónai Múzeum