A nagy találkozások a címe a Kieselbach Galéria legújabb kiállításának, amelyen többek között Batthyányi-, Czóbel-, Gulácsy- és Márffy-művek is kalapács alá kerülnek a két legértékesebb festmény, Galimberti Sándor Enteriőr Thonet-székkel és Gauguin-metszettel, valamint Rippl-Rónai József Fésülködő nő című festménye mellett. Az előbbi kikiáltási ára 110, az utóbbié 160 millió forint. További különlegesség, hogy az aukción Tandori Dezső hagyatékának egy részére is lehet majd licitálni.

Nem véletlenül viseli A nagy találkozások címet az aukciót megelőző kiállítás, hiszen a most először kerülhet egymás mellé Galimberti és Rippl-Rónai két kiemelkedő alkotása, amelyek ráadásul több szállal is kötődnek egymáshoz.

Enteriőr Thonet-székkel és Gauguin-metszettel

Mindkét festmény 1909-ben, szinte napra pontosan egy időben, a modern magyar festészet történetének egyik legizgalmasabb időszakában készült. Az Enteriőr Thonet-székkel és Gauguin-metszettel nemcsak a Galimberti-életmű, hanem a magyar fauve festészet kiemelkedő darabja is. Azért is különleges, mert ez az életmű mindössze 29 festményre korlátozódik, ezekből 18 közgyűjteményben található, és mindössze 11 magángyűjteményben. Emiatt az elmúlt száz évben mindössze négy Galimberti-festmény került aukcióra, ez lesz az ötödik.

Összefoglaló, programalkotó fő mű: tiszteletadás az ihlető elődök példája előtt, de már a kubizmus felé vezető utat is felvillantja. Már a keletkezése is érdekes: a fiatal Galimberti egy szerelmi bonyodalom után 1908 végén fél évre beköltözött Rippl-Rónai Róma-villájának egyik melléképületébe. A képet 1909 tavaszán festette meg. Az ihletet a villa parkjában álló földszintes műteremház adta hozzá, amelynek falait Rippl-Rónai instrukciói alapján alig pár hónappal korábban festették élénksárgára.

A kép másik jellegzetes motívuma a fehér kerámiaváza és a vörösre festett thonetszék: mindkét tárgy végigkísérte Rippl-Rónai életét, és gyakran megjelent a festményein. A közelmúltban sikerült azonosítani a kép bal oldalán látható színezett fametszetet. Gauguin Te Atua, vagyis Az istenek című, azóta sajnos elveszett alkotását Rippl-Rónai magától a művésztől kapta ajándékba, mikor 1894-ben Párizsban meglátogatta.

Fésülködő nő

A sárga intenzitása visszaköszön a Rippl-Rónai-életmű egyik legjelentősebb, legnagyobb méretű kukoricás képén is. A festmény szintén 1909 tavaszán, a művész legendás, Kelenhegyi úti műtermében született. Az akt, az enteriőr és a csendélet műfaját egyesítő, páratlanul gazdag kompozíciójú, a legtöbb motívumot és komplexitást mutató Rippl-Rónai-képen a művész védjegyévé váló élénksárga mellett a hangsúlyos vörösök, a kanapé háttámlájának türkize, a jobb oldali kendő feketéje, valamint az akt körül kék és fehér foltok is megjelennek. Az aukció legértékesebb képének becsértékét 240–260 millió forintra teszik.

További találkozások

A két fő mű
mellett két további rendkívül értékes alkotás is kalapács alá kerül ebből a
korszakból. Czóbel
Béla külföldről hazakerült festménye, a Gyermekek
a réten
kikiáltási ára 60 millió forint. A Claude Monet és Ferenczy Károly
alkotásait idéző, a mezőnyből méretével is kiemelkedő alkotás Nagybányán,
1904-ben készült; egy esztendővel azelőtt, hogy Czóbel Párizsból visszatérve
kirobbantotta a magyar modernizmust új utakra lendítő fauve forradalmat. Közeli
képkivágásban nagybányai kisgyerekek, négy kislány és egy kisfiú láthatók
fényképhez hasonlóan megkomponálva. Figurájukat Czóbel széles, pasztózus
ecsetvonásokkal fogalmazta meg, hagyva, hogy a plein air szikrázó napfoltjainak
és mély árnyékainak vibráló felületrendszere szervezze a képet.

Bár témájában
különböző, vibrálásban, színkavalkádban Márffy Álló női akt című képe sem marad el a korábban említett
festményektől. Az 1910-es években készült kép a felszabadult, tiszta festőiség
egyik legszebb hazai példája. A Kernstok Károly legendás nyergesújfalui
kertjében álló, napfényben fürdő meztelen női test szinte izzik a tompítatlan
erejű, végletekig felfokozott színekben, a valóságtól elszakadó, artisztikus
foltok örvénylő áradatában. A Párizsban és Budapesten is többször bemutatott,
számos alkalommal reprodukált kép a korszak és az egész életmű egyik jól
ismert, kiemelkedő darabja, amely 80 millió forintos kikiáltási árról indul.

A négy kiemelt alkotáson túl is bőven
találunk még csemegéket. Például gróf Batthyány Gyula Zsoké-klub című
festményét, amely egykor gróf Széchenyi László és felesége, Gladys Moore
Vanderbilt gyűjteményének része volt. A Nagy Gatsby hangulatát és képi
világát idéző alkotást hosszú évtizedeken át Newportban, a legendás
Vanderbilt-házban, abban a több mint hetvenszobás, reneszánsz stílusú palotában
őrizték, mely mindmáig a gazdagság, a siker szimbóluma, Amerika aranykorának
monumentális jelképe.

Szintén a Széchenyi család egyik
nevezetes tagja, Széchenyi Miklós nagyváradi püspök volt az első tulajdonosa
Vaszary János A kertész című,
1893-ban festett képének. Az életmű korai korszakát reprezentáló festmény
mondén hangulatú remekmű. A művész 1935 körül festett Art deco nője is az aukció legjelentősebb alkotásainak egyike.
Szintén említést érdemel Munkácsy Mihály frissen felbukkant, egykor a híres
schweinfurti Georg Schäfer magángyűjteményét gazdagító tájképe, valamint Korb
Erzsébet és Koszta József alkotásai.

A Tandori-hagyaték

Külön blokkot alkot az a különleges
műcsoport, amely bepillantást enged a 2019-ben elhunyt különc költőzseni,
Tandori Dezső gyűjteményébe és otthonába. Tandori december 8-án lett volna 83
éves. 

Egész életében gyűjtötte a tárgyi dokumentumokat és a válogatott, különleges kortárs műtárgyakat. Ez alkalommal nyolc alkotás és hét, Tandori által készített képvers megvásárlására adódik lehetőség. A gyűjtemény olyan neveket sorakoztat fel, mint Anna Margit, Perlrott Csaba Vilmos, Hencze Tamás és Keserü Iloná.

Az aukció képei bárki számára ingyen megtekinthetők a Kieselbach Galériában 2021. december 9-e és 19-e között, hétfőtől péntekig, tíztől este hatig.

Nyitókép: Ripp-Rónai József: Fésülködő nő. Képek forrása: Kieselbach Galéria és Aukciósház