Nem véletlenül viseli A nagy találkozások címet az aukciót megelőző kiállítás, hiszen a most először kerülhet egymás mellé Galimberti és Rippl-Rónai két kiemelkedő alkotása, amelyek ráadásul több szállal is kötődnek egymáshoz.

Enteriőr Thonet-székkel és Gauguin-metszettel

Mindkét festmény 1909-ben, szinte napra pontosan egy időben, a modern magyar festészet történetének egyik legizgalmasabb időszakában készült. Az Enteriőr Thonet-székkel és Gauguin-metszettel nemcsak a Galimberti-életmű, hanem a magyar fauve festészet kiemelkedő darabja is. Azért is különleges, mert ez az életmű mindössze 29 festményre korlátozódik, ezekből 18 közgyűjteményben található, és mindössze 11 magángyűjteményben. Emiatt az elmúlt száz évben mindössze négy Galimberti-festmény került aukcióra, ez lesz az ötödik.

Galimberti Sándor: Enteriőr Thonet-székkel és Gauguin-metszettel

Összefoglaló, programalkotó fő mű: tiszteletadás az ihlető elődök példája előtt, de már a kubizmus felé vezető utat is felvillantja. Már a keletkezése is érdekes: a fiatal Galimberti egy szerelmi bonyodalom után 1908 végén fél évre beköltözött Rippl-Rónai Róma-villájának egyik melléképületébe. A képet 1909 tavaszán festette meg. Az ihletet a villa parkjában álló földszintes műteremház adta hozzá, amelynek falait Rippl-Rónai instrukciói alapján alig pár hónappal korábban festették élénksárgára.

A kép másik jellegzetes motívuma a fehér kerámiaváza és a vörösre festett thonetszék: mindkét tárgy végigkísérte Rippl-Rónai életét, és gyakran megjelent a festményein. A közelmúltban sikerült azonosítani a kép bal oldalán látható színezett fametszetet. Gauguin Te Atua, vagyis Az istenek című, azóta sajnos elveszett alkotását Rippl-Rónai magától a művésztől kapta ajándékba, mikor 1894-ben Párizsban meglátogatta.

Fésülködő nő

A sárga intenzitása visszaköszön a Rippl-Rónai-életmű egyik legjelentősebb, legnagyobb méretű kukoricás képén is. A festmény szintén 1909 tavaszán, a művész legendás, Kelenhegyi úti műtermében született. Az akt, az enteriőr és a csendélet műfaját egyesítő, páratlanul gazdag kompozíciójú, a legtöbb motívumot és komplexitást mutató Rippl-Rónai-képen a művész védjegyévé váló élénksárga mellett a hangsúlyos vörösök, a kanapé háttámlájának türkize, a jobb oldali kendő feketéje, valamint az akt körül kék és fehér foltok is megjelennek. Az aukció legértékesebb képének becsértékét 240–260 millió forintra teszik.

További találkozások

A két fő mű mellett két további rendkívül értékes alkotás is kalapács alá kerül ebből a korszakból. Czóbel Béla külföldről hazakerült festménye, a Gyermekek a réten kikiáltási ára 60 millió forint. A Claude Monet és Ferenczy Károly alkotásait idéző, a mezőnyből méretével is kiemelkedő alkotás Nagybányán, 1904-ben készült; egy esztendővel azelőtt, hogy Czóbel Párizsból visszatérve kirobbantotta a magyar modernizmust új utakra lendítő fauve forradalmat. Közeli képkivágásban nagybányai kisgyerekek, négy kislány és egy kisfiú láthatók fényképhez hasonlóan megkomponálva. Figurájukat Czóbel széles, pasztózus ecsetvonásokkal fogalmazta meg, hagyva, hogy a plein air szikrázó napfoltjainak és mély árnyékainak vibráló felületrendszere szervezze a képet.

Márffy Ödön: Álló női akt

Bár témájában különböző, vibrálásban, színkavalkádban Márffy Álló női akt című képe sem marad el a korábban említett festményektől. Az 1910-es években készült kép a felszabadult, tiszta festőiség egyik legszebb hazai példája. A Kernstok Károly legendás nyergesújfalui kertjében álló, napfényben fürdő meztelen női test szinte izzik a tompítatlan erejű, végletekig felfokozott színekben, a valóságtól elszakadó, artisztikus foltok örvénylő áradatában. A Párizsban és Budapesten is többször bemutatott, számos alkalommal reprodukált kép a korszak és az egész életmű egyik jól ismert, kiemelkedő darabja, amely 80 millió forintos kikiáltási árról indul.

A négy kiemelt alkotáson túl is bőven találunk még csemegéket. Például gróf Batthyány Gyula Zsoké-klub című festményét, amely egykor gróf Széchenyi László és felesége, Gladys Moore Vanderbilt gyűjteményének része volt. A Nagy Gatsby hangulatát és képi világát idéző alkotást hosszú évtizedeken át Newportban, a legendás Vanderbilt-házban, abban a több mint hetvenszobás, reneszánsz stílusú palotában őrizték, mely mindmáig a gazdagság, a siker szimbóluma, Amerika aranykorának monumentális jelképe.

Gróf Batthyány Gyula: Zsoké-klub

Szintén a Széchenyi család egyik nevezetes tagja, Széchenyi Miklós nagyváradi püspök volt az első tulajdonosa Vaszary János A kertész című, 1893-ban festett képének. Az életmű korai korszakát reprezentáló festmény mondén hangulatú remekmű. A művész 1935 körül festett Art deco nője is az aukció legjelentősebb alkotásainak egyike. Szintén említést érdemel Munkácsy Mihály frissen felbukkant, egykor a híres schweinfurti Georg Schäfer magángyűjteményét gazdagító tájképe, valamint Korb Erzsébet és Koszta József alkotásai.

Vaszary János: Art deco nő

A Tandori-hagyaték

Külön blokkot alkot az a különleges műcsoport, amely bepillantást enged a 2019-ben elhunyt különc költőzseni, Tandori Dezső gyűjteményébe és otthonába. Tandori december 8-án lett volna 83 éves. 

Tandori Dezső: A tanúk nélkül…
Tandori Dezső: Szívem neve…

Egész életében gyűjtötte a tárgyi dokumentumokat és a válogatott, különleges kortárs műtárgyakat. Ez alkalommal nyolc alkotás és hét, Tandori által készített képvers megvásárlására adódik lehetőség. A gyűjtemény olyan neveket sorakoztat fel, mint Anna Margit, Perlrott Csaba Vilmos, Hencze Tamás és Keserü Iloná.

Az aukció képei bárki számára ingyen megtekinthetők a Kieselbach Galériában 2021. december 9-e és 19-e között, hétfőtől péntekig, tíztől este hatig.

Nyitókép: Ripp-Rónai József: Fésülködő nő. Képek forrása: Kieselbach Galéria és Aukciósház