Stílusos: kiüresedett városokról mesél a Jazzékiel új lemeze

Zene

A streaming oldalakra március végén érkező nagylemez április 11-re tervezett bemutatója a kialakult járványhelyzet okán későbbre tolódik.

Öt évvel Másokat szeretni című, harmadik nagylemeze után új albummal jelentkezik a Jazzékiel. A Szép napok kilenc vadonatúj zajos, drone-os dala szorongásról, veszteségektől való félelemről, vihar előtti békés pillanatokról és szétesett életekről szól.

„A Szép napok albumcím a robbanás előtti nyugodt pillanatokra utal, amikben már a lehetőségtől való félelem feszültsége munkálkodik titokban. A Fortepant böngészve egyre inkább elkezdtem azok után a képek után kutatni, amelyek közvetlenül a nagy világégések előtt készültek. Nézegettem ezt a sok családi fotót, nyaralásokat, gyerekeket karácsonykor, esküvőket és boldog, mosolygós arcokat.

Ezek az öntudatlanul is utolsó szép napok, a vihar előtti csend, az összeomlásokat, tragédiákat megelőző utolsó gondtalan pillanatok szomorúsága lett az album alapkoncepciója.

Ez jól összerezonált azzal a problémámmal, hogy már nem csak egyszerűen nosztalgikus típus vagyok, hanem hajlamos vagyok átélni, megélni még meg nem történt, be nem következett problémákat. Így ez a lemez végső soron a szorongásaimat dolgozza fel, úgyhogy gyakran keverednek benne a valós és a fiktív félelmek egyaránt” – mesélte Jakab Péter énekes a lemez alapkoncepciójáról.

A Szép napok a korábbi Jazzékiel-albumok világához képest egy letisztultabb hangzású, modernebb hangszerelésű anyag. Sok helyen központi szerepet kap Czitrom Ádám drone-os gitárjátéka; Ádám Templedrake nevű szólóprodukciójában kísérleti zajzenét játszik. Az albumon Miklós Milán nagybőgőn is hallható a basszusgitár mellett, de elektromos dobminták és a „jelentős mennyiségű szintetizátor-szőnyeg” is újdonság lehet a korábbi nagylemezekhez képest. A zenekar a lemezt megjelentető Klinik stúdiójában rögzített alapok mellé a zenekari részeket a zeneszerző-zongorista Hegyi Áron tanyáján felépített mobilstúdió segítségével vették fel, majd ezt követően rengeteg helyen készültek még kiegészítő felvételek: a Pannonia Studió, a Kitchen Room és 235 Productions stúdió mellett különböző barátok és zenekari tagok otthonában. A keverés és a mastering Pécsett, az LA Gardensben zajlott.

A lemezen közreműködik egy dalban Pálinkás Tamás, az egykori Isten Háta Mögött és a TEJ jelenlegi frontembere. A hozzá készült videót Farkas Zénó Rolf, a borítót is jegyző designer készítette.