SUVEGES_ISTVAN1.jpg

Megújul a Szent István-bazilika 120 éves orgonája

Süveges István orgonaépítő és ötfős csapata tavaly november óta dolgozik a Szent István-bazilika orgonájának felújításán. A csaknem 120 éve épült hangszer több átépítésen esett át, ám sosem egységesítették a korábbi változtatásokat. Az orgona különleges hangszer: belül tonnányi súlyokat mozgat meg a nyomás, amely a sípokba tereli a levegőt.

Huszonhárom évvel ezelőtt találkoztam először orgonával szétszedett állapotban – meséli Süveges István, amikor arról faggatom, miként lett hangszerépítő. – Hithű katolikus vagyok, rendszeresen orgonáltam az ócsai katolikus templomban. Amikor felújították a premontrei templom orgonáját, bementem, és megláttam a sípokat papírdobozokba csomagolva, és akkor, 19 évesen éreztem, hogy megtaláltam a hivatásomat. Másnap – a szüleim tudta nélkül – kiléptem a munkahelyemről, és arra kértem a hangszeren dolgozó mestert, hogy hadd legyek ott, amíg összerakják, akár egy légy a falon. Ebből az lett, hogy a mester, Varga László taksonyi orgonaépítő felvett a műhelyébe, egy évvel később pedig elkezdtem a Zeneakadémia hangszerészképző iskoláját. Miután befejeztem, még tíz évig maradtam a mester mellett, majd 2011-ben megalakítottam a saját kft.-met.

István cége nemrég a kaposvári székesegyházba épített egy vadonatúj orgonát, de közben számos kisebb felújításon dolgoztak már. Ahogyan a karzaton sétálva mesél a hangszerről – a szélládákról, a regiszterek bővítéséről –, arra kérem: induljunk az elejéről. – Az orgona fúvós hangszer, de egy elektromechanikus szerkezet szólaltatja meg a levegővel működő sípokat. Ennek a hangszernek a levegőjéről három darab fúvómotor gondoskodik, amelyek borzasztó nagy mennyiségű légköbmétert tolnak be egy perc alatt a hangszer belső szerkezetébe, amely a fúvók, majd a légtartályok után a szélládákba kerül. Ezek a szélládák osztják el a levegőt a sípok között az orgonista játékának, a választott regisztereknek és hangoknak megfelelően.

– Ez a hangszer három nagy átépítésen ment át, de sosem fésülték át az egészet, hogy egy átgondolt rendszer mentén harmonizálják a működését – teszi hozzá. – Az orgonát 1905-ben építtette Angster József. Akkor ez a hárommanuálos, 65 regiszteres orgona az ország legnagyobb hangszere volt. Ő maga bővítette ki később egy negyedik manuállal. Majd 1938-ban a Rieger orgonagyár átépítette az egészet.

A kérdésre, hogy miért lehetett erre szükség, Süveges István a vállát megvonva felel. – A hangszeren látszanak ázásnyomok, de hogy mennyi találatot kaphatott az első világháborúban, nem tudom megmondani. A fölötte lévő ablak biztosan beszakadt, mert még most is porszívóztunk ki belőle üvegdarabokat, a fa ráadásul őrzi az egykori víz nyomait. Akkoriban jelent meg a hangszerben az elektromosság. Az első szerkezet pneumatikusan működött. Ez azt jelenti, hogy egy hat milliméter átmérőjű ólomcsőbe itt, a játékasztalnál beengedem a levegőt, az szépen bemegy a hangszer belsejébe, a végén van egy 20 × 60 milliméteres kis bőrtasak, azt megemeli a beleeresztett levegő, és megszólal a szerkezet. Mi ennek a nagyon nagy hibája? Az, hogy ez a folyamat néhány tizedmásodpercet vesz igénybe, így az orgonistának ki kell tudni kapcsolnia a fülét, mert csúszással hallja vissza, amit játszik. Az 1930-as években valószínűleg ezért építették át elektromos vezérlésűre. Ezzel megszűnt a játékos és az orgona közti késés.

Bár a bazilika 2003-ban záruló, csaknem húszéves felújítása során a hangszert is rendbe tették, érdemben nem nyúltak hozzá. Amikor arról kérdezem, miért elengedhetetlen az újabb felújítás, teljesen érthető a válasz: – A hangszer utolsó felújítása csaknem harminc évvel ezelőtt volt. Képzeljük el azt a háztartást, ahol mondjuk harminc éve nem volt egy felmosás… Az orgonának vannak olyan részei is, amelyek rendkívül nehezen hozzáférhetőek, ezért 125 éve nem takarították őket, tele vannak porral. A legnagyobb gond mégis az, hogy egy cserzési hiba miatt a bőrök, illetve a bőrből készült alkatrészek szétfoszlottak. Az összes bőr alkatrészt kicseréltük, tehát teljesen felújítottuk a hangszer tüdejét. Kicseréljük a teljes belső elektromos hálózatot, hiszen itt még textillel szigetelt vezetékek vannak.

– Ez a hangszer harminc éve volt utoljára intonálva. Egy sípsor egyenletes intonációval kell hogy rendelkezzen. Minden egyes sípot újraintonálunk, és még egy nagyon-nagyon érdekes dolgot csinálunk a hangszerrel. Körülbelül 12 hertzcel lejjebb visszük a hangját. Ha megnézzük a játékasztalt, lehet látni, hogy vannak bizonyos regiszterkapcsolók, amelyeknek az alja már le van ragasztva pirossal. Ez azért van, mert ezek a regiszterek nem használhatók együtt a még nem felújított regiszterekkel, mert tizenkét hertzcel lejjebb szólnak.

De vajon miért kell lejjebb vinni az orgona hangját? – Azért, mert 1905 óta ennek az orgonának mindenki csak feljebb vitte a hangját. A hangszernek 20 Celsius-fokon kell 440 hertzen működnie. Most ez egy picit lejjebb van, ez az orgona 22-23 Celsius-foknál fogja elérni a 440 hertzet. Itt nem arra kell gondolni, hogy a sípoknak a hőtágulásból adódóan megváltozik a hosszuk vagy ilyesmi. Egész egyszerűen a hang terjedési sebessége változik meg a levegőben a hőmérséklet függvényében. A sípoknak most nagyon szép, felhangdús hangjuk lett.

Nem könnyítette meg a munkájukat, hogy amikor novemberben hozzáfogtak, a templomban nyolc fok volt. Kivitték a sípsorokat a húszfokosra fűtött próbaterembe, ahol legalább egy napig állniuk kellett, hogy hozzáfogjanak a hangszín beállításához. – Nem itt, bent intonálunk mindent a templomtérben, mert zavarnánk vele a turistákat, hanem építettünk egy kis orgonát a próbaterembe.

Folyamatosan egyeztetünk Virágh András Gáborral, a bazilika vezető orgonistájával, és egyelőre úgy tűnik, szépen szól, jó irányba haladunk. Amikor nincs koncert, akkor tudunk itt, a helyszínen dolgozni, de mindennap bejárunk az ócsai műhelybe.

Kérdésre, hogy nehézséget okoz-e a jó minőségű alapanyagok beszerzése, István nemmel felel. – Szerencsére 13 év után már nem nagyon kell harcolnom a beszállítókkal. Tudják, hogy a faanyagból nem lépcsőt akarok építeni meg konyhabútort, hanem ezt most éppen a Szent István-bazilikába viszem. Mindig röhögnek a fatelepen, hogy: – Na, ez melyik templomba lesz beépítve? Mikor legutóbb azt feleltem, hogy a kaposvári székesegyházba, akkor szóltak, hogy ne abból vigyek, hanem amabból.

A tervek szerint a munka még egy évet vesz igénybe.

Fotók: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu

Ez is érdekelheti

Hangzásélmény a múltból – újra eredeti hangján szólal meg a 200 éves orgona Pannonhalmán (videó)

A felújítást követően először június 24-én, a Múzeumok Éjszakáján szólal meg a Pannonhalmi Főapátságban a Pannonhalmi Boldogasszony-kápolna 200 éves orgonája.

Ha augusztus, akkor orgona – Interjú Szamosi Szabolccsal

A Filharmónia Magyarország idén augusztus 6-án rendezi az Orgonák éjszakáját, de egész hónapban a hangszerek királynőjének csodás hangját hallhatja a közönség országszerte. A programokról az ötletgazda, a Filharmónia Magyarország ügyvezető igazgatója, Szamosi Szabolcs mesélt.

„Mi teszi az orgona lelkét igazán egyedivé?”

A koncerttermekben és a nagy templomokban egyelőre nélkülözzük az év végi, ünnepi hangulatot teremtő, élő orgonamuzsikát. Szabó Balázs több koncertje is elmaradt, ezért az orgonáról és más, a zenetörténetben különleges szerepet játszó hangszerről beszélgettünk vele.

Kézzel-lábbal, négyfelé figyelve - Virágh András Gábor

Nem zavarja, hogy állandóan nagyapjához és édesapjához hasonlítják, ahogy az sem, hogy minden koncertje cipőlevétellel kezdődik. Virágh András Gábor az orgonálás mellett egyre többet komponál, és azt is nagyon élvezi, hogy nemcsak tanul, hanem tanít is. Réfi Zsuzsa interjúja.