Ágens + Tasnádi József + Szent Efrém Bizánci Férfikar:
Ulixes / intraperszonális opera
2005. november 9. 20h Bemutató
Jegyár: 1000 Ft, a Trafó bérlet érvényes!, diákjegy: 750 Ft.
Ulixes. A betöltött pillanat-idő élménye, időmonológ. Szerepváltások, belső idő- és tudatkalandok. Mindannyian vágyunk az időnkívüliségre. Te is! Ki így, ki úgy túrja magát bele. Az igazi történetek a tudatunkban jönnek létre, történet kiegészítő, szürreális effektekkel. A legfontosabb, hogy mit élsz át az időből és hogyan teszed azt. Az Ulixes az átélt idő személyen belüli szereplehetőségeivel foglalkozik, a zene és a kép nyelvén. Tudatopera, ? opera alatt az egyműfajúságot, a művészeti műfajok összegző megjelenését értve. A kérdés: benne vagy-e az Időben? Vagy kívüle létezel?
'Volt egy álmom: egy hatalmas könyvet olvastam, szépen formált betűk, ismeretlen nyelven. Hirtelen eggyé lettem a szöveggel, vizuális és egyben auditív jellé lett a szó, a mondat. Hanggá vált. Tudtam, hogy a kép egy gondolat, s a gondolat én vagyok: tér- és képélmény, tele érzetekkel. Olvastam, faltam a hangbetűket, melyek egyre inkább behúztak, majd belöktek egy vizuális térvilágba. Egyszerre láttam és hallottam a szavakban és mondatokban rejlő gondolatokat; körülöttem, alattam, fölöttem mindenütt szavak és a képeik jelentek meg. Ugyanazon dolgok hallatszottak és látszódtak is egyben. Majd a kép szöveggé lett, amit már nem értettem és éreztem. Összemosódtak a betűk, elveszítettem a kontaktusomat, nem láttam többé. Ezt az élményt ? tér-, hang- és érzetkomplexumot ? szeretném az ?Ulixes? c. intraperszonális operában megközelíteni. ' Ágens
A Purcell piknolepszia című előadásában Ágens együtt dolgozott Tasnádi József képzőművésszel, akit régen foglalkoztat az interaktív művészet. Tasnádi létrehozott egy elektronikus rendszert, melyben a hang kapcsolatba léphet a képpel, s fordítva. A jelet, a kapcsolatteremtés eszközét és módját ő határozza meg, a kapcsolatteremtés idejét és minőségét a hang. A képzőművészeti tájban a hang (zene) nyitja meg a teret, bontja ki a képek rendjét és jelentését, s lép folyamatosan változó kapcsolatba velük. Bizonyos hangjelek bizonyos motivációkat jelentenek a kép számára, a kép is cselekszik.
?Ágens dívaalkat. Élő szerepléseinek éteri kisugárzása van, a színpadon szólóban, egyedül is figyelemreméltó jelenség. Muzsikájával együtt él, lélegzik, mozdulataival követi azt, az arcán megjelenik a beleérzés katarzisa.? Végső Zoltán, Élet és Irodalom
?... Ha létezik a hazai kortárs opera fogalma, akkor az mára elválaszthatatlanul összefonódott az Ágens nevű jelenséggel. Aki már látta-hallotta, tudja, hogy színpadi létezése kizárólag e szóval írható le.? Jászay Tamás, Criticai Lapok
?Ágens egyre inkább fogalommá válik, hiszen művészete, minden egyes bemutatója, fellépése emlékezetes, felkavaró élmény, így újabb és újabb közönségréteget sikerül magához vonzania.? Deák Attila, terasz.hu
Írta és rendezte:Ágens
Látványtervező képzőművész, videomovie: Tasnádi József
Ének: Ágens, Szent Efrém Bizánci Férfikar
Táncos: Négyesi Móni
Zenészek: Jávorka Ádám brácsa, Stollár Xénia viola da gamba, Mogyoró Kornél percussion
Zene: Görög-bizánci énekek, Ágens, Stollár Xénia, Jávorka Ádám
Koreográfus, fényterv: Gergye Krisztián
Jelmeztervező: Béres Móni
Maszk: Károlyi Balázs
Hang: Boudny Ferenc
Fény: Hajas Attila
Támogatók:
Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága Színházi Alap, Műhely Alapítvány
Technikai támogatóink:
AV Control, Artifex
Információ: www.agens.hu