Beépített nevetők

Színpad

 

? Elnézést, elnézést, utat kérnék! ? kiáltja fekete bőrdzsekiben, napszemüvegben egy lenyalt hajú fickó, aki akár a sorozatból jól ismert sztár, Magnum is lehetne, és töri az utat a nézőkön keresztül, akik szóhoz sem jutnak. A bajszos bankrabló aztán sebtében távozik, a főszereplőt játszó Mészáros Tamás, vagyis Emil pedig úgy ront be hátulról, hogy majdnem fellök egy ? a jelenetbe belefeledkező ? nőt. Nagy meglepettség, hogyan és miért került ide ez az ember, beszaladt vagy ő is színész? Kérdezgetik egymástól az emberek. Megkönnyebülnek, mikor látják, nem egy szabadon járkáló, közveszélyes őrült lihegte a nyakukba, hogy üldözik, hanem egy színész, hát persze, és kacaj, tánc, nevetés, no meg mímelt sírás is, mert hát sírva vigad a magyar, még a magyar tinédzser is.

 
Egyszerűen mindenki kacag, felnőttek és gyerekek, akkor is, amikor nem kell, akkor meg pláne, amikor kell, vagyis illik, egy-egy zsenge favicc hallatán. Akad olyan, aki arra gyanakszik, itt kérem beépített nevetők vannak csupán, ám egy detektívregény jelenetei láttán nem csoda, ha ez szöget üt a fejében valakinek. Hiszen a hófehér emelvényen, amely most színpad gyanánt szolgál, Erich Kästner Emil és a detektívek című regényének Horváth Péter által átdolgozott változatát élvezheti az összesereglett publikum, amely főként több tucatnyi gyerekből áll. Nem véletlenül, hiszen a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház az egészen apróknak és a nagykamaszoknak is egyaránt remek repertoárral szolgál.
 
 

A dolog non plusz ultrája egy sárga villamos, amely a galéria sarkában várja alkalmi utazóit, benne beépített LCD televíziók. A tévében pedig hogy, hogy nem, az aktuális darabokból vetítenek jeleneteket. A Boros Lőrinc által tervezett díszlet ugyanis körbejárta Budapestet, az Oktogontól indult és a Jókai térre ért vissza, no nem ám villamossíneken. Felpakolták, letették, betessékelték a járókelőket, aztán vitték is a következő helyszínre a hatalmas díszletet.

 
A Kolibri Színházi Villamos a Platform 11+ európai uniós pályázat első évének kézzel tapintható, szemmel látható és érzékelhető termése az ?emil 2010 és a detektívek?, című előadás, no és a sárga villamos, amelyen Emil menekül, egészen az Andrássy útig. Több mint tizenegy ország színművészeinek, íróinak, rendezőinek köszönhető, köztük Németországnak, Portugáliának, Finnországnak és hazánknak is ez az egyedülálló kezdeményezés.
 
 

? Gondoltunk egyet és azt mondtuk, ne a saját gyermekkorunkból idézzünk fel emlékeket, hanem mi vének menjünk ki a mai kamaszok közé! ? meséli a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház igazgatója, Novák János. Egyfajta terepgyakorlat is volt, döbbenetes, hogy a mai kiskamaszok mennyire nem tudnak különbséget tenni sírás és nevetés között, nem mérik fel a pénz értékét, a hajléktalanok pedig  démonizált alakként élnek bennük, hiszen ezt tanulták otthon ? teszi hozzá a darab rendezője.

 
Épp ezért a Kolibri Színház az egyetlen olyan hely Magyarországon, ahol drámapedagógust alkalmaznak egy-egy darab előkészületeinél. A Lila története című, erősen pornográf és trágár műben például a prostitúció a fő téma. Jövőre Londonba, Tallinnba és Drezdába is készül a társulat, hiszen az egésznek az esszenciája az, hogy a magyar írókat, a magyar darabokat népszerűsítsék külhonban, és hazánkba is ellátogasson egy-egy dél-amerikai vagy német színészgárda. Kulturális csere, hátha a külföldi vagy legalább a magyar tinédzserek Lady Gaga helyett azt dalolásszák majd, hogy ?Sír a szemem, kacag a szám?.