A bibliai irgalmas szamaritánus történetét feldolgozó darabot egy elítélt írta. Zenéjét Darvas Ferenc zeneszerző, zongorista komponálta, az előadást Fellegi Ádám zongoraművész és Honti György színművész tanította be, és rendezte meg, az elítéltekkel közösen. Fellegi Ádám ismerős vendég a balassagyarmati börtönben: nyáron zongorakoncertet adott a fogvatartottaknak. A balassagyarmati intézet híres arról, hogy fogékony minden alternatív törekvésre, mely az elítélteket formálja, segít elviselhetőbbé és tartalmasabbá tenni a börtönéveket és megalapozza a szabadulás utáni életet. Ilyen törekvés volt a ?freskóterápia?, melynek keretében másfél éves munkával a fogvatartottak festették ki az 1845-ben épült műemlékkápolnát. Hat bibliai jelenetet ábrázolnak a freskók, melyek mindegyike kapcsolódik a bűnhöz és a bűnbánáshoz. A zongorakoncert kapcsán merült fel az ötlet, hogy a történeteket más formában is fel lehetne dolgozni.
A történetet énekbeszédben, nem lebecsülendő zenei és előadói készséggel játsszák az elítéltek. A jelenetek egyforma szerkezete, és az egyenruha egyaránt azt az érzést erősítik, hogy nem egy egybefüggő drámát látunk, hanem minden jelenet egy-egy önálló drámaként értelmezhető: a zsidó vámszedő és a farizeus pap, a vámszedő és a lévita, a vámszedő és a szamaritánus drámájaként. A személyes drámákat az teremti, hogy a rövid dialógusok és a karakterek mögött felsejlik a népek története, mindaz a generációkon át megtapasztalt, alá- és fölérendeltségi viszonyokból táplálkozó kollektív félelem és sértettség, mely meghatározza a Júdeában élő népek egymáshoz való viszonyát, és determinálja, hogy a másik népcsoportról alkotott sztereotip kép mentén járjanak el.
A börtön falai között az irgalmas szamaritánus történet tanulságának megfogalmazása példaértékű. Annyira, hogy legalább egy előadás erejéig beutalnám börtönterápiára az ország szabadlábon élő felét. A fináléként elénekelt, az elítélt által írt dal szövege ?nem vagyok bűnös, nem vagyok ártatlan, senki sem bűnös soha, senki sem ártatlan, te sem vagy ártatlan, csak a Jóistennél van az ítélet joga? - ráébreszt a brechti élmény fő okára is: a néző nem vámszedőt, farizeust, lévitát és szamaritánust, hanem - egy napra - szabad embereket látott a színpadon.