- Mikor, és hol kezdte?
- Bécsben születtem 1965. január 15.-én. '74-ben kezdtem a bécsi Balettintézetben. Ott 15 éves koromban diplomáztam le, mint balett táncos. Továbbképzésre jöttem Magyarországra az itteni Balettintézetbe. A budapesti Balettintézetet is elvégeztem két év alatt, ami azt jelentette, hogy továbbképzésként kilenc évet végeztem két év alatt. Így két diplomával rendelkező balett táncos vagyok illetve voltam, mert most már nem vagyok aktív. - Hogy került Bécsbe? Tökéletesen beszél magyarul? - Igazi osztrák vagyok, a magyar nyelvet csak hallás után tanultam meg. Hiszen nekem nincs magyar rokonom, senki. Ha hazamegyek Bécsbe, akkor csak németül beszélhetek a rokonaimmal. - És itt ragadt? |
- Nem teljesen, mert amikor a budapesti Balettintézetet elvégeztem, két évig a müncheni Operaháznak voltam a tagja. Utána visszakerültem Magyarországra a Győri Baletthez még Markó Iván ideje alatt 1985-ben. Itt csak egy szezont töltöttem - mert nagyon sok felkérésem volt szerte a világon -, magam Ivánnal nagyon sok mindenben nem értettem egyet, de ez részletkérdés, egyébként a kollegák nagyszerűek voltak. De hát nem lehet mindenki mindenkinek szimpatikus, ezzel nincs is probléma. De nem tudtam úgy kibontakozni, mint ahogy egyébként azután kiderült. - Bocsánat. Ezt a karakter dolgot azért meg kell magyarázni, mert nem látnak minket. Ön hány centi magas? |
- 194 cm vagyok. Igen, és abszolút őszintén: nem a szép emberek közé sorolom magamat, inkább az érdekes és karakteresek közé tartozom szerintem. Ha technikailag el is tudtam volna táncolni egy Hattyúk tavát, mert nekem belülről sem ez jön. Táncoltam nagyon-nagyon sok szerepet - a Magyar Állami Operaházban voltam az egyik Don Quijote, a Makrancos Katában Hortenzió stb. - most nem is tudnám őket végig sorolni. - Sőt, egy időben nem voltam egyik színháznak a környékén sem, hanem egész más jellegű üzletekkel foglalkoztam: volt autóalkatrész kereskedésem, meg volt szolárium stúdióm. Nagyon sok mindent csináltam, amíg az egyik nagyon jó barátom, László Péter a Madách Színház balettigazgatója volt és fölkért engem arra, hogy a Madách Színházban én legyek próbavezető és balettmester, amit én nagyon szívesen elvállaltam. Ő egyébként egy nagyszerű koreográfus és nagyon nagyszerű ember, nagyon sok mindent köszönhetek neki. |
- Ahhoz, hogy az ilyen fajta munkákat színvonalasan el tudjam végezni, jó táncosok kellenek. Jó táncosok viszont nagy részben csak színházaknál vannak. Most van egy-egy kivétel, aki épp van valahol, vagy nincs szerződése, de ez nagyon ritka. Viszont jó táncost, aki színháznál van egyeztetni, hogy akkor jöjjön el próbálni, amikor én, és ne legyen előadása, amikor nekem kell, ez szinte kizárt dolog. Hosszú távon ez egy lehetetlen állapot, ezért döntöttem úgy, hogy alapítok egy saját együttest.
Legeslegelőször úgy hívták - mert egy Karrier Kft. nevű cégben voltam benne - és ezért lett Karrier Tánckar. Azután egy másfél év múlva a saját nevemet viselte: Kropf Táncegyüttes. Azonban most nem rég kaptam lehetőséget Budapest Főpolgármesterétől - természetesen mi kértük meg a jogát -, hogy használhassuk a Budapest városnevet. |
- Milyen a mai Budapesten osztráknak lenni?
- Érdekes, mert nagyon sokan azt mondják, hogy már nem is vagyok osztrák, már magyar vagyok. És valóban így van, ha most valaki megkérdezi tőlem, hogy a magyar nyelvet hogy hallom, akkor azt tudom mondani, hogy 20-25 évvel ezelőtt hallottam a nyelvet. De ma már annyira értem, hogy nem tudom, hogy hogyan kell hallani. A lányom 12 éves és Magyarországon született, magyar és Budapesten él, az édesanyja is magyar. Mi sajnos elváltunk, de a lányommal nagyszerű kapcsolatom van és, ő is ideköt valamilyen szinten, mert attól függetlenül, hogy nem lakom velük, sokat találkozom a gyerekemmel. Szóval, ha valaki azt kérdezi tőlem, hogy mint osztrák, hogy érzem magam Magyarországon, azt tudom mondani, hogy a nyelvet megtanulni rendkívül nehéz, szinte lehetetlen. A mai napig is elkövetek olyan hibákat, amin mások nevetnek. Nevetséges is, mert nagyon sok mindent megtanultam ebből a nyelvből és mégis hibázom. |
- Hallom, Magyarországról kerül ki a Bécs második Operaházának a balett igazgatója is.
- Én a Volksoper-nek lettem a tánckar vezetője. A balett igazgató: Harangozó Gyula. Őt régóta ismerem és számomra egy példakép. Nagyszerű táncos volt és egy nagyszerű balett igazgató, tíz éven keresztül vezette a Magyar Állami Operaházban a Magyar Nemzeti Balettet. Ő kapta azt a megbízást, hogy Bécs városában a Stadtsoper-t, a Volksoper-t és a Balett Intézetet vezesse, mint igazgató és művészeti vezető. - Ha Ön kimegy Bécsbe, akkor itt a gyakorlati munkát ki irányítja? - A barátom és kollegám, Nádasdy András aki jelenleg a Magyar Állami Operaház tagja. Ő most 35-36 éves, még a színpadon áll, de lassan bele fog nőni mellettem ebbe az új szerepbe. P.S. - Amikor megtörtént velem a baleset a Madách Színházban, akkor László Péter - akit említettem a riport alatt -, neki köszönhetek egy olyan számot, amelyet szerintem az egész ország ismer, csak nem tudják, hogy én voltam. Máté Péter emlékére egy kézpantomimot csináltam. A fotók a Carmina Burana című előadás próbája közben készültek |