Chris Haring (A): Fremdkörper (Idegen test) /tánc

Színpad

Chris Haring (A): Fremdkörper (Idegen test) /tánc

2006. január 27-28. (P-Szo) 20h

Jegyár: 1500 Ft, a Trafó bérlet érvényes! Diákjegy: 1100 Ft.

Chris Haring Bécsben élő szabadúszó táncos, koreográfus, aki dolgozott már többek között a közelmúltban nálunk járt DV8 Physical Theatre-rel és Nigel Charnock-kal is, és akinek D.A.V.E. című darabját 2003 januárjában láthatta először a Trafó közönsége. A most bemutatásra kerülő Fremdkörper című koreográfiában ismét egzisztenciális kérdéseket boncolgat. A darab, bár sci-fi elemekre épül, mégsem cyborg-táncelőadás akar lenni, sokkal inkább egy idegen teremtmény belső életét kutatja. A mozdulatok kidolgozása során folyamatosan jelen volt a törekvés, hogy a táncosok olyan lényeket képzeljenek el, akik önmaguk számára is idegenek. Ezek a lények olyan testekben ébrednek fel, amit anélkül kaptak, hogy bárki elmagyarázta volna, hogyan kell használni őket ? ez a helyzet egy táncelőadás létrehozásakor is.

?Voltál valaha is szerelmes egy földönkívülibe? Úgy hallottam, zseniális..!? (Philip K. Dick)

Tudományos-fantasztikus filmek szolgáltak inspirációs forrásként Chris Haring osztrák koreográfus új munkájának, a Fremdkörper alapjául. Táncosok és képek szembeállításával hangsúlyozzák a bennünk feszülő szimultán kettősséget; egyrészt az archaikus-mitologikus, másrészt az emberi voltunk úttörő, fikciók vezette oldalát. A tánc, mint a test legszigorúbb hűbérura, leigázója de egyben legsokrétűbb kifejezője a kísérlet során megdöbbentően elidegenedik önmagától. A Fremdkörperben az önmagától való elszigetelődésnek ez a foka új jelentéssel gazdagodik: egy olyan átható természetességbe, mellyel a test lényegében kiárad a világba. Ám a mély szellemi síkokon ez a magatartás rendkívül kimunkálttá válik, s ezáltal a mesterségessé a világ?

Elidegenedés - hosszú éveken át ez volt többek között a kortárs táncművészet meghatározó paradigmája. A bécsi Museumsquartier G halljában a koreográfus és performer-művész, Chris Haring ezen a vonalon egy gyöngyszemet alkotott: a Fremdkörpert. 5 előadó, és a darabot pár monitoron filozófiai instrukciókkal kommentáló Katherina Zakravsky? Stephanie Cumming, Julia Mach, Olaf Reinecke, Robert Tirpak és maga Haring is zárt, keskeny, magányos fénycsóvák alján jelenik meg egyedül.

Kicsavarodva. Torzan. ?Valami? végtelenül lassan mozgatja a testüket, ?valami" fokról fokra elfordítja a végtagjaikat és változtatja a már eleve feszülő testet még túlhajtottabbá. Egyikük karja ernyedten ütögeti a hozzá tartozó felsőtestet, a másik feje úgy lóg, mintha csak épp a vállakra tűzték volna. Tiszta cselekvés. Később Peter Rehbergs mennydörgő hangjai alatt minden arcba beleég egy kényszeredett mosoly?

Hosszú ideig tanulmányozta Haring a sci-fi filmeket és a kapcsolódó irodalmat. A Fremdkörperrel ehhez a vitához kíván a maga módján kapcsolódni ? avagy hogyan szólhatnak a táncosok a konceptualizmus és ön-megértés vitájához.

?Ha nem vagyunk aktívak, pusztán sztendbájon létezünk." Nem lehet kifejezőbben megragadni a mesterségesen létrehozott ?lények" és a lélek-test kettőséből álló, embernek nevezett entitások közti párhuzamot...

A tisztaságban rejlik az anyag sűrűsége?

(?Az ember önmaga földönkívülije? Kurier, 2003. Okt. 11., Andrea Amort)

www.chrisharing.com, www.fremdkoerper.at

Chris Haring lives in Vienna as a freelance dancer and choreographer.

The existential idea of the piece is revolving around the question how a certain creature or character alien not only to us but also to him/her/itself, can be presented in the framework of dance based performance. Fremdkörper is following a particular concept with a certain existential impact. Yet the concept is not realized in the manner of contemporary conceptual art but completely absorbed by a multimedia dramaturgy giving way to an "ambient aesthetics".

Hang /Sound: Peter Rehberg / Mego

Tánc /Dance:

Stephanie Cumming, Julia Mach, Olaf Reinecke, Robert Tirpak, Chris Haring

Koncepció /Concept: Katherina Zakravsky

Video: Julia Willms

Monitorinstalláció /Monitorinstallation: Oliver Bokan

Kosztüm /Costum: Max Wohlkönig

Konzultáns /Consultant: Thomas Jelinek