Compagnie 111: Plan B (Fr)

Színpad

Mi történik, ha egy fizikus cirkuszról álmodik? Egy furcsa, megdöntött síkú díszleten öltönyös fiatalemberek sorakoznak, akár egy hétköznapi utcajelenetben, majd szürreális álomvilágba illő lassúsággal bukfenceznek és csúsznak egyik pontból a másikba, fittyet hányva a gravitáció törvényére?A Plan B a hétköznapiban próbálja felfedni a rejtélyest. Az előadás alapja egy egyszerű díszletelem, egy sík, melyben ismerős formákat ? padlót, házfalat, ajtót ? fedezhetünk fel. A síkokkal való játék és a találékony, egyszerre komplex és minimalista díszlet átalakulása (a szereplőket hirtelen elnyelő csapóajtóktól, a síkokról és tengelyekről alkotott képünk teljes összezavarásáig) szó szerint újabb és újabb dimenziókat tár fel.

A Plan B a cirkusz, a tánc, a videóvetítés, a zsonglőrködés és az optikai illúzió elemeit ötvözi. Meglepő trükkök és állandó átalakulás szemtanúi lehetünk, míg a szereplők nemcsak a gravitáció törvényeivel, hanem a különböző perspektívákkal is zsonglőrködnek. A fantázia világába kalauzoló darab egyszerre lenyűgöző és szellemes.

A Compagnie 111 tagjai a híres francia Lido Cirkusziskolában tanultak, majd Mladan Materic Tattoo Theatre társulatával dolgoztak. A Plan B-t az amerikai Phil Soltanoff, a New York-i Mad Dog Theatre művészeti vezetője rendezte, amely a Compagnie 111 térnek szentelt trilógiájának második része. Az amerikai rendező és a társulat közösen próbálnak egy geometrián és zeneiségen alapuló absztrakt színházat létrehozni. A Compagnie 111 különböző művészeti mozgalmakból merít ihletet, többek között a Bauhaus és a konstruktivista irányzatokból, illetve az amerikai némafilmekből.

A kritikusok az előadás kapcsán elsősorban a fizikai színház újradefiniálására tett kísérletet méltatják, és azt a játékossággal keveredő találékonyságot, mellyel a társulat a tér és díszlet használatát megújítja. A Plan B-re jellemző a műfajok különös elegyítése, a tökélyre fejlesztett technikai megoldások, és az előadás egészét átitató humor és költőiség.

Compagnie 111

A Beethoven utolsó, 111. szonátájáról elnevezett társulatot 1999-ben alapította a fizikus végzettségű Aurélien Bory, Oliver Alenda és Katja Werhlin. Munkájukat kezdettől fogva élénk érdeklődés kísérte és először Franciaországban, majd világszerte is sikert arattak. Olyan rangos nemzetközi fesztiválok állandó vendégei, mint a London International Mime Festival (Egyesült Királyság), Eurokaz Festival (Horvátország) és a kortárs cirkusz minden évben megrendezésre kerülő terepszemléjének számító Festa Internazionale del Circo Contemporaneo (Olaszország). Magyarországon első ízben a Trafó színpadán mutatkoznak be.

A Budapesti Francia Intézet és a Trafó bemutatja:
Compagnie 111 (F): Plan B /új cirkusz

Alkotók:
Olivier Alenda, Aurélien Bory, Stéphane Ley, Loic Praud, Alexandre Rodoreda, Phil Soltanoff, Arno Veyrat
Koncepció és színpadterv: Aurélien Bory
Rendezőasszisztens: Olivier Alenda
Előadja:
Olivier Alenda, Aurélien Bory, Olivier Boyer, Lo?c Praud
Zene:
Phil Soltanoff, Olivier Alenda, Aurélien Bory, Ryoji Ikeda, Lalo Schiffrin
Fény: Arno Veyrat
Hang: Stéphane Ley
Színpadtechnika: Sylvain Lafourcade
Videó: Pierre Rigal
Díszlet: Christian Meurisse with Harold Guidolin
Díszletfestés: Isadora de Ratuld
Jelmez: Sylvie Marcucci
Fotó: Aglae Bory
Menedzsment: Florence Meurisse et Sophie Schneider

Rendező: Phil Soltanoff

Előadás: 2006. május 11-13. 20.30h
Helyszín: Trafó

Támogatók: Budapesti Francia Intézet, AFAA, NKA
Koprodukció: CIE 111, THE TRE GARONNE, Théâtre de la Digue/Toulouse, Le Train Théâtre-Sc?ne conventionnée /Portes l?s Valence
A produkciót segítették: Dőme Théâtre/Albertville, of the Centre de Développement Chorégraphique of Toulouse/Midi-Pyrénées, Francia Nagykövetség/New York, USA
A produkciót támogatták:
Culture Ministry/DMDTS, DRAC Midi-Pyrénées, Regional funding, Department funding, City funding, AFAA/ City of Toulouse, ADAMI, Fondation BNP Paribas

forrás: Budapesti Francia Intézet