Ruszt József temetésének időpontja
Augusztus 3-án 15 órakor, kívánságának megfelelően Zalaegerszegen vesznek végső búcsút Ruszt József érdemes és kiváló művésztől, Jászai Mari- és Kossuth-díjas rendezőtől. A zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház örökös tagjának a teátrum előcsarnokában felállított ravatalánál szerdán 13 órától róhatják le kegyeletüket tisztelői, és ugyanitt 15 órakor kerül sor a búcsúztató szertartásra. A színháztól induló gyászmenettel kísérik végső nyughelyére, a Göcseji úti temető díszsírhelyére a kiváló művészt. |
Az ember tragédiája (1983): Szalma Tamás - Gábor Miklós - Fekete Gizi |
Ruszt József pályájának legfontosabb állomásának; az Egyetemi Színpadot, a Kecskeméti Katona József Színházat - ahol Gábor Miklóssal dolgozott harmonikusan, és akivel Az ember tragédiája Luciferként megnyitotta -, az általa létrehozott zalaegerszegi állandó társulatú színházat. A színháznyitó előadást tavaly októberben még egyszer megrendezte. Jordán Tamás hívásának, - hogy a Nemzeti Színházban rendezzen - már soha nem tud eleget tenni. |
Az ember tragédiája (2004): Szalma Tamás - Kamarás Iván - Fekete Gizi |
Gábor Miklóshoz írt levelével búcsúzunk
Kecskemét, 1976. július 12. Drága Miklós! Hosszan töprengtem beszélgetésünk után, no meg azóta is, sőt úgy hiszem, ez a töprengés nem csupán egy helyzeté, hanem a Helyzeté, mely meglehetősen bonyolult. Sok-sok gátlás van bennem, melyek néha-néha bénítanak, s ezen nem tudok változtatni, ez már természetem. Úgy érzem, hogy az utóbbi hónapok eseményeit, folyamatát ma már madártávlatból nézed, csak így lehetséges a leveled végén leszűrt konklúzió, miszerint ez az elmúlt év engem a politázálás felé sodort, tehát a karrier, az elhelyezkedés útjára. Hogy ez mennyire mély lehet vagy lehetett benned, mutatja az a korábbi passzus is, miszerint Te nem egy "mozgalomhoz" szegődtél. Mintha én - legalábbis - "mozgalmi" eredménynek tekinteném a Schiller sikerét, és nem annak, aminek Te magad is!? Megtéveszt, vagy megtévesztett az E.-darab is, mely pillanatnyilag teljesen mindegy, hogy ilyen vagy olyan, de Te úgy véled, mert kereszt van benne, hát biztosan kisütök belőle valamit, ismét valami fegyvertényt produkálok belőle. Szó mi szó, hogy engem a kereszt valóban mindig megmozgat. A Németh László díszlete nem más, mint egy óriási kereszt, s nemcsak azért, mert ahányszor én keresztet használtam, az midig a darab lényegéből az ügy magvából nagyítódott ki bennem, s mert magad is tudod, hogy valamiféle térben, aztán vagy díszletben, vagy dekorációban kell megjelennie egy darabnak, számomra nagyon fontos, hogy egyszerre legyen tér és legyen a térben ott tárgyszerűen az a valami, ami ugyanúgy valóságos és jelképes egyszerre, mint ahogyan a színész is első pillanatától az utolsóig az. Az unikum! Hát tudod, ez a nehezebb kérdés! Ha tetszik: ez kicsit fáj is, ezt érdemtelennek tartom. Ha csupán abba gondolnál bele, amit magad is tudsz felőlem, akkor erről nem tennél említést, hanem rám szólnál akkor, amikor szükséges. Erről ennyit és csak ennyit, mert rosszulesett. A színházbelső stabilitása meglehetősen ingatag. Ha nem én döntök felelős kérdésekben, ki dönt? S ha hagyom, hogy bárhogy döntsön bárki, hogyan képzeled a színház stabilizálódását? El tudod képzelni, milyen körülmények között csináltam a Don-t? Vagy nem kellett volna a Don-t csinálni? Csináltam volna helyette silányabbat, bármit, mint amit Te magad is olvastál most, az E.-t? - A Don valóban az álmom volt. S talán segíthettél is volna benne, ha nem másképp döntesz, s ha később betegséged ebben meg nem akadályoz. Más! Én nem a diadalt vállaltam veled, a munkát vállaltam, a magam szembesítését a te tudásoddal, a magam elnevezéseinek kontrollját a tieiddel. Ha máshol nem, akkor talán a Bereniké-ben ezt becsülettel bizonyítottam: neked magaddal, és neked másokkal. Én elhatároztam, hogy jövőre nem fogok rendezni. Valóban azzal foglalkozom, hogy "rendet" csinálok, struktúrát szabok a dolgok működésének szabad mechanizmusához. És tudod mi a rend? Nem engedik. Ezt a rendet nem engedik. Meg kell csináljam a nyitó darabot, mert nincs aki megcsinálja ennyi idő alatt; Vámos nem ér rá, Sík nem ér rá, Csiszár nem ér rá, Szurdyt egymás után kettővel lehetetlen leterhelni. Tovább nem keresgélhetek, mert 20-án le kell adjam a terveket, mert nem lesz díszlet, jelmez. Hát ez a rend. Az E.-n úgyis dolgozni kell, s mert most már hátralévő időm a nyárból a Stuart miatt nem szabad, majd valamikor októberben tudok E.-vel dolgozni. Így E. sem lesz az idén. Annyit elértem, hogy januárban megcsináljuk a Gergelyt, úgy mint tavaly a Téli regé -t, hogy ne kelljen tájolnia. Így egyeztethető a következő prózával. A világ lehet, hogy konszolidált és eldöntött. Én dühödt és fáradt, elkeseredett és nagyon szegény vagyok. S ez így együtt - végül is egész életem bizonyság rá - mind arra jó megint, hogy tehetséges legyek, egészen addig, amíg akarom, illetve, amíg bírom akarni. Ölel Jóska ( a szövegben az emlegetett: E. Eörsi István a szerk.) (Gábor Miklós: Kos a Mérlegen, Szépirodalmi Könyvkiadó 1990. 294.old.) |
Pro Arte Hungarica-díj átadás (2005.) Kolti Helga - Ruszt József - Jordán Tamás |
Ruszt József
Született: Isaszeg, 1937. július 4. Díjai: |