(MTI/dpa) - A 2008 elejéig tartó kapuzárás előtti utolsó napokban "élete üzletét" bonyolítja le a színházjegyek utcai árusításával foglalkozó maffia. Aki ugyanis a földszintről, két egymás mellett lévő helyről akarja megtekinteni a Hattyúk Tava egyelőre utolsó előadását, annak a jegyek darabjáért közel 35 ezer forintnak megfelelő összeget kell leszurkolnia.
A nagy múltú Bolsoj fagykárt szenvedett és építkezési cölöpökkel körülvett oszlopok közt üdvözli utolsó vendégeit. Hosszú sorban várakozik a közönség a mellékbejáró kis ajtaja előtt, hogy azután fémdetektorok ellenőrző kapuján át bejuthasson a az orosz klasszikusok szent csarnokainak egyikébe. Aki előbb még gyorsan beugrana a toalettre, annak a szagról kell tájékozódnia, mert - akárcsak a szovjet uralom idején - csak orosz nyelvű feliratok láthatóak.
Az 1825-ben épült Bolsoj mocsaras területen, cölöpökre épült, alapjait meg kell erősíteni, a színpadi technika pedig elavult. A színpad függönyén még sarló és kalapács látható, akárcsak Sztálin idejében.
Az orosz televízió szerint az utóbbi időben veszélyes a Nagy Színházban tartózkodni. A mennyezetről hullanak a stukkódíszek, a művészek pedig egy falusi kultúrházhoz méltó körülmények között dolgoznak.
A Bolsoj memllett a tervezett felújításra való tekintettel már két éve megnyílt az Új színpad, amely azonban jóval kisebb a Bolsojnál és 900 néző befogadására alkalmas. A Nagyszínház sztáregyüttesét azonban a közönség aligha láthatja ott, mert az együttes turnéra indul az Orosz Államszövetség területére és a szomszédos - egykor a Szovjetunióhoz tartozó - államokba.
Azt tervezik, hogy a felújított Nagy Színház színpadján előkelő helyet kapnak majd a modern orosz klasszikusok, köztük olyan zeneszerzők, mint Sosztakovics és Prokofjev. Eddig ugyanis a Bolsoj többnyire a Petipa féle balettművészetet és a hagyományos rendezésben előadott orosz nagyoperát konzerválta eredeti szépségében a közönség számára. Hogy azonban mennyire nehéz újításokat megkedveltetni az orosz publikummal, arra jó példa a "Rosenthal gyermekei" című opera márciusi világpremierje. Mivel a librettó szerzője, Vlagyimir Szorokin erősen vitatott író, akit azzal vádolnak, hogy könyveiben pornográf részletek vannak, a bemutató a tiltakozások viharát váltotta ki, noha a közönség lelkesen fogadta az operát.
(Panoráma)