(MTI) Bár a hagyomány régi, újabban Fabrice Luchini nyitotta meg a sort, aztán Francis Huster, André Dussollier és még sokan mások következtek. A párizsi Le Figaro külön cikket szentelt a jelenségnek, meginterjúvolva a színházi szakembereket.
Pierre Franck, a Hébertot színház igazgatója szerint van, akit Luchini sikere vonz, ezért maga is hasonló élményre vágyik. Francis Huster, aki Albert Camus művét, A pestist adja elő szólóesten, azt hangsúlyozta, hogy a nagy szövegek tolmácsolása izgalmas kihívás. A sokoldalú színész arra is utalt, hogy az egyéni előadóestet már a legendás Jean-Louis Barrault is fontos műfajnak tartotta: "A színész szemtől szembe találja magát a szerzővel. A szerzőnek kell otthon lennie nálad, nem fordítva" ? idézte a múlt század francia színészkirályát Huster.
Olivier Gluzman, aki olyan sztárok egyéni fellépéseinek volt producere, mint Carole Bouquet, Fanny Ardant, Charlotte Rampling és Dominique Blanc, más motívumot emel ki: "Ez szabad gyakorlat, azt csinálják, amit csak akarnak. A találkozás a szöveggel kedvet teremt arra, hogy megosszák olvasási élményüket a közönséggel".
Fabrice Luchini először Céline Utazás az éjszaka mélyére című klasszikus alkotását vitte nagy sikerrel színpadra egymaga, majd további monodramatikus előadásokat játszott. Példáját követte André Dussollier, majd Jean Piat, Xavier Gallais és Jacques Weber ? és még hosszú a sor.
De nem csupán színészek hódolnak a divatnak: Patrick de Carolis újságíró, aki a France Télévisions vezetőjeként a közszolgálati tévék főnöke volt néhány éven át, valamint Bernard Pivot tévés személyiség is felolvasásokon találkoznak a francia publikummal. Az utóbbi Életem szavai című könyvéből három önálló estet ad jövő áprilisban, a Theatre du Rond-Point deszkáin.
Az egyszemélyes szövegmondás annyira vonzó, hogy még énekeseket is csábít. Így Marianne Faithfull 2012 februárjában az Odéon színházban Shakespeare-szonetteket olvas fel, Arthur H márciusban ugyanott a "négritude" fekete bőrű költőit tolmácsolja.
Olivier Gluzman elárulta a Le Figarónak, hogy még Roberto Benigni, a nagy olasz nevettető is fontolóra vette az ő ajánlatát egy párizsi szólóestre.