Friss, magyar musicalt tessék!

Színpad

Egészen meglepő és üdítő tapasztalatokkal gazdagodhatott, aki hétfő délután a Madách Színház stúdiószínpadán rögtönzött ?musicalkoncertet? a nézők soraiból kísérte figyelemmel. A hagyományos musicalkoncertekhez képest persze némi eltérést jelent, hogy itt minden egyes dalt más előadó prezentált ? na jó, Bakos-Kiss Gábor esetében volt némi átfedés ?, illetve hogy az elhangzott dallamok frissen, ropogósan kerültek ki az alkotók kezei közül. Az említett újdonságok ugyanis a színház musicalpályázatának harmadik fordulóba jutott pályaműveit voltak hivatottak prezentálni: csak egy kis részletüket, hiszen a versenyben lévő zenés darabok nagy része még most is a születés áldott állapotában van.
 
 Karafiáth Orsolya

A versenytársaknak már csak amiatt is okuk van a kitartásra, mivel a nyertes musicalt a 2010/2011-es évadban a Madách színpadra állítja. A húsz lehetséges befutót hallgatva pedig egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy az öttagú bírálóbizottságnak igencsak nehéz dolga lesz: a változatos mezőny ugyanis a legkülönfélébb témákat, történeteket és zenei világokat álmodta muzsikába. A szerzők között találunk olyan jól ismert neveket, mint például Karafiáth Orsolya és Kiss Judit Ágnes, akik a zenével szoros kapcsolatot ápoló költőként jegyzik egy-egy musical szövegét. Karafiáth Orsolya szerzőtársa Bella Máté, akivel egy budai kertes villába helyezték a Macskadémon misztikus sztoriját: a költő elmondása szerint mindegyik megjelenített alak az ő életének a része, legyen szó az alkoholista házmester Máté bácsiról, vagy Orsiról, a ?kövérkés szingli?-ről.

 
A ?komor, de mégis vidám? darabhoz hasonló paraméterekkel rendelkezik a musicalszínész Szente Vajknak és szerzőtársainak Csoportterápiája, amelyből ezen a délutánon Balla Eszter, Dobos Judit, Simon Kornél és Nagy Sándor adott meggyőző ízelítőt. Csak úgy pattogtak a válogatott cifraságok a terápiára újonnan érkezettek között ? ?agyilag bugyik?-ban nem volt hiány ?, akárcsak a mássalhangzók Kiss Judit Ágnes szövegében. A fabáb című darab kapcsán a szerző elárulta: csak úgy volt hajlandó Pinokkió-átiratot készíteni, hogy az eredeti írója se ismerjen rá, mivel gyerekkora óta utálta ezt a történetet. Az eredmény: egy erősen korhatáros Pinokkió, amelyben például a rókalány egy meglehetősen túlfűtött dallal próbálja meg elcsábítani a kis fafiút ? Fűri Anna és Gryllus Samu egyedi zenéje tökéletesen kiegészíti ezt a nem éppen szokványos mesekoncepciót.
 
 Demjén Ferenc

Természetesen nem hiányoznak a szerelmi témájú darabok sem: Demjén Ferenc Papp Gyulával és Sárdy Barbarával az Ármány és szerelem történetét gondolta újra, míg Bódy Magdi a negyven feletti magányos nők viszontagságairól és örömeiről dalol az igen trendi című Szex, szinglik, angyalokban. Érdekes tendencia, hogy a pályaművek között szép számmal akadnak véres, baljós eseményeket feldolgozó darabok. Míg Dragony Tímea, Kádár Piroska, Király Tamás és Iványi Árpád a szüzek vérében fürdő Báthory Erzsébet legendáját eleveníti fel Vérgrófnő címmel, Faltay Csaba, Gebora György és Orosz Dénes pedig a XX. század elején gyilkoló cinkotai rém cseppet sem romantikus történetét énekli meg a Szellemkép című thriller-musicalben. Orosz Dénes, a Poligamy rendezője és forgatókönyvírója elmeséli: az érdekelte a sorozatgyilkos Kiss Béla sorsában, hogyan lesz egy szelíd emberből igazi szörnyeteg ? emellett az sem utolsó szempont, hogy az ő alakjában bőven van mit felfedezni, ?nem lerágott csont?.

 
A mezőny legüdébb színfoltjainak mindezek ellenére a civil szférából érkező szerzők bizonyulnak, akik adott esetben családostul, kollégástul mutatták be pályaművüket. Halmos György és Locsmándi Balázs például adatvédelmi szakjogász létükre jutottak be az első húszba, Ineya című darabjuk egészen különleges és élvezetes módon mutatja meg: bizony, egy jogásznak is remek érzéke lehet a zenéléshez.
 
Szirtes Tamás, a Madách Színház igazgatója, a zsűri elnöke elmondta: nap mint nap látja, hogy mennyi tehetséges ember van, de nagyon kevés a megmutatkozási lehetőség. Ez a pályázat arra teremt esélyt, hogy ez a húsz alkotó megmutathassa magát, és hogy a szerzők és igazgatók között szimpátiák, kapcsolatok születhessenek. A döntő várhatóan október végén lesz.